آفتاب

یک کشته و 7 زخمی تاجیک حاصل تیراندازی مرزبانان قرقیز

یک کشته و 7 زخمی تاجیک حاصل تیراندازی مرزبانان قرقیز

دوشنبه ـ ایرنا ـ مقامات اداره وزارت کشور شهر ˈاسفرهˈ در استان شمالی ˈسغدˈ تاجیکستان، کشته شدن یک ساکن منطقه ˈواروخˈ و زخمی شدن 7 نفر از ساکنان آن را در اثر تیراندازی مرزبانان قرقیز تایید کردند.

رسانه های محلی تاجیکستان نوشتند: مرزبانان قرقیز حدود ساعت 11 چهارشنبه دیشب، به سوی یک گروه از ساکنان محله ˈبیدکˈ ده واروخ تیراندازی کردند.

این منابع افزودند: مقامات انتظامی و امنیتی شهر اسفره برای تحقیق این قضیه به محل این حادثه رفتند.

جزییات این واقعه هنوز روشن نیست.

این در حالی است که قرار بود هیات های تاجیکستان و قرقیزستان امروز در اسفره مسائل مرزی میان دو کشور را بررسی کنند.

ˈجمعه بای سنگینفˈ معاون اول استاندار سغد امروز پنجشنبه به رسانه های خبری تاجیکستان گفت: جانب تاجیکستان را در این مذاکرات مرادعلی علی مردانف معاون نخست وزیر این کشور رهبری می کند.

خبر تیراندازی در موضع بیدک در حالی است که جانب قرقیزستان می گفت ، روز 10 ژوئیه (19 تیر ) ساخت جاده مورد اختلاف کوکتاش ـ تمدیق را در این منطقه آغاز می کند.

ساخت این راه در ماه آذر امسال نیز به یک مورد تیراندازی دیگر در مرز اسفره تاجیکستان و باتکند قرقیزستان انجامید که در اثر آن دو مرزبان تاجیک و 5 مرزبان و یک پلیس قرقیز زخمی شدند و باعث جدیدترین تنش در روابط تاجیکستان و قرقیزستان گردید.

واروخ منطقه ای برون سرزمینی تاجیکستان است و در خاک قرقیزستان قرار دارد و ساکنان آن باید برای عبور به خاک اصلی تاجیکستان و از جمله اسفره مرکز شهرستان اسفره از جاده ای در خاک قرقیزستان بگذرند.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان نیز با وجود گذشت22 سال از استقلال این دو کشور از شوروی سابق، همچنان علامت گذاری نشده است و این موضوع بارها باعث مناقشات مرزی بین دو طرف شده است.

درگیری میان ساکنان نواحی دو سوی مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان بر سر استفاده از راه ها و منابع آب در این منطقه همواره سابقه داشته است.

کارشناسان مسائل آسیای مرکزی دلیل تداوم مشکلات مرزی این منطقه را نداشتن اراده سیاسی جدی در میان سران دو جمهوری برای حل اختلافات مرزی عنوان می کنند.

آساق **ه.ص**1479
کد N384955

وبگردی