آفتاب

رستوران های بغداد و شب های رمضان

رستوران های بغداد و شب های رمضان

بغداد-ایرنا-این روزها، از دقایقی مانده به اذان مغرب، رستوران های شهر بغداد پایتخت عراق مملو از جمعیت می شود و این به معنای رونق کار رستوران دارهای این شهر است.

شهروندان روزه دار بغداد، از پیش از اذان باید جا گرفته و سفارش غذا داده باشند، والا کمی دیر برسند، از غذا خبری نیست.

یک سوپ خوشمزه عدسی، خرما، چای و چند نوع مقبلات(انواع پیش غذا مانند حمص، خوراک بادنجان و سالاد)، برای افطار، بعد غذای مفصل که معمولا با گوشت گوسفند همراه است و در خاتمه، یک فنجان قهوه یا چای و اگر مایل باشید، یک لیوان آب میوه طبیعی !

چهارشنبه شب، اکثر رستوران های پایتخت عراق مملو از جمعیت بود و به مراجعان جواب رد داده می شد. حتی برای میز و صندلی هایی که در پیاده رو رستوران ˈلاذقیهˈ در محله ˈعرساتˈ بود، نوبت گرفته بودند و خانواده ها در فضای باز که گرمای کمی آزار دهنده هم داشت، افطار باز کردند.

شاید بغداد در یک هفته اول بحران اخیر که به عقیده دولت عراق، با دخالت برخی کشورهای

منطقه و خیانت برخی جریان ها و احزاب شکل داده شد، تا حدودی از وضعیت عادی خارج شده بود، اما به سرعت زندگی عادی به پایتخت این کشور بازگشته است.

شهروندان درحالی که افطار خود را در رستوران های مناطق مرکزی ، در ˈکرادهˈ، ˈجادریهˈ ، ˈمنصورˈ و حتی شهرک در صدر در حومه بغداد باز می کردند، از مناطق درگیر خبر می رسید که نبردهای سختی در مناطق شمالی و غربی عراق جریان دارد و سربازان و داوطلبان مردمی با دهان روزه سرگرم جنگ علیه تروریسم هستند.

در این روز ، از یک سو خبر رسید که ارتش عراق خود را برای پاکسازی کامل تکریت از گروه داعش آماده می کند و اخبار دیگری که حکایت از نبرد سخت نیروهای سازمان بدر با القاعده و داعش در استان دیالی و مرکز آن بعقوبه داشت. شهروندان عراقی هم هنگام صرف افطار و خوردن غذا، گریزی به وقایع روز، از جمله جنگ با داعش می زدند و گاهی نیز اشاره ای به صحبت های روز چهارشنبه مالکی می کردند که صریحا کردها را به همکاری با داعش در بحران اخیر متهم کرده است.

با این همه، مسایل اقتصادی و تجاری و بحث قیمت ها ، مهمترین مساله مردم است. بحران اخیر تا حدودی بر روی قیمت ها اعم از کالا خدمات اثر گذاشته است.

آنطور که در بغداد شنیده می شود و مسوولان نیز آن را رد نمی کنند، اینکه بیشتر مرزهای جنوبی و شمالی و غربی عراق مسدود است. استان بصره در جنوب عراق رسما مرز با عربستان را مسدود کرده که دلیل آن تحریم کالاهای عربستانی بخاطر حمایت سعودی ها از داعش بوده است.

مرزهای غربی منتهی به اردن نیز صحنه نبردهای سختی است و عملا هیچ صاحب کالا و راننده ای ریسک عبور از آن منطقه را نمی پذیرد و مرزهای شمالی ، بویژه مرز ابراهیم خلیل در استان دهوک که در اختیار کردهاست، مسیر با صرفه ای برای رانندگان نیست، چرا که حالا باید بجای عبور مستقیم از طریق بزرگراه موصل ، به اربیل مرکز اقلیم بروند و از آنجا جاده ای غیر استاندارد را برای رسیدن به بغداد طی کنند که معمولا از آن استقبال نمی شود.

شهروندان بغداد، درحال افطار، از هموطنان خود در مناطق جنگی غافل نیستند؛ حالا بسیاری از اهالی استان موصل و شهرهایی مانند تلعفر، به مناطقی در کردستان عراق گریخته و در چادرها زندگی می کنند که بر اساس آمارهای اعلام شده ، بیش از 500 هزارتن تخمین زده می شوند.

عراقی ها معتقدند در بحران اخیر، هزینه جنگ با تروریسم ، دخالت کشورهای منطقه، بویژه عربستان و ترکیه و در نهایت زیاده خواهی برخی گروههای سیاسی را مردم ، اعم از شیعه و سنی پرداخته اند.

و درعین حال اعتقاد دارند، عکس العمل به موقع مراجع، بخصوص آیت الله سیستانی، یکبار دیگر عراق را از ورطه سقوط و کشتار نجات داده است.

مساجد عراق ، اما بعد از افطار میزبان عبادت کنندگانی است که روز به شدت گرم بغداد را تاب آورده اند؛ جایی برای راز و نیاز با خدا.

خاورم**1770**1479
کد N384704

وبگردی