آفتاب

ارتش پاکستان: 80 درصد مرکز ˈوزیرستان شمالیˈ از وجود شبه نظامیان پاکسازی شد

ارتش پاکستان: 80 درصد مرکز ˈوزیرستان شمالیˈ از وجود شبه نظامیان پاکسازی شد

اسلام آباد - ایرنا - ارتش پاکستان اعلام کرد: نیروهای امنیتی این کشور از ماه گذشته با انجام عملیات نظامی گسترده علیه مواضع شبه نظامیان محلی و خارجی، موفق به پاکسازی 80 درصد از شهر ˈمیرانشاهˈ مرکز منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ از تروریست ها شده اند.

به گزارش ایرنا، سرلشکر ˈظفر خانˈ فرمانده عملیات موسوم به ˈضرب عضبˈ در وزیرستان شمالی در شمال غرب پاکستان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در شهر میرانشاه گفت: نظامیان پاکستانی در طول این عملیات ضدتروریستی بخش های مختلف وزیرستان شمالی را از وجود شبه نظامیان پاکسازی کرده اند.

وی تاکید کرد: هم اکنون تدابیر امنیتی و اجرای قانون در وزیرستان شمالی کاملا تحت کنترل نیروهای ارتش پاکستان است و نظامیان هرگز اجازه ورود به تروریست هایی که از منطقه گریخته اند نمی دهند.

ظفر خان ادامه داد: بسیاری از سرکردگان ارشد طالبان و سایر تروریست های خارجی در عملیات گسترده ارتش کشته شده اند و نیروهای امنیتی هر جا که ˈحافظ گل بهادرˈ یکی از فرماندهان طالبان، را شناسایی کنند حق تیر و کشتن وی را دارند.

مرحله نخست عملیات ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان طالبان پاکستان و شبه نظامیان خارجی اواخر ماه گذشته میلادی با حملات گسترده هوایی به پایان رسید و نیروهای امنیتی در مرحله دوم این عملیات، حملات زمینی را علیه مواضع شبه نظامیان آغاز کردند.

روابط عمومی ارتش پاکستان نیز اعلام کرد: بیش از 400 تروریست طی عملیات گسترده نیروهای امنیتی که از 25 خرداد آغاز شد، در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی کشته شده شده اند و دهها مخفیگاه شبه نظامیان نیز منهدم شده است. در این عملیات 130 نفر از شبه نظامیان نیز زخمی شدند.

سرلشکر ظفر خان در ادامه گفت و گو با خبرنگاران گفت: شبه نظامیان طالبان تقریبا در تمام بخش های منطقه وزیرستان شمالی بمب های کناره جاده و مین جاسازی کرده اند که روند پاکسازی آنها نیاز به زمان دارد.

این مقام نظامی پاکستان با اشاره به منهدم شدن مرکز ارتباطات و فرماندهی شبه نظامیان در حملات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی گفت: شواهد نشان می دهد که تروریست های القاعده نیز در شهر میرانشاه حضور داشته اند و توطئه حملات انتحاری و انفجارهای تروریستی را طراحی می کرده اند.

وی از دولت افغانستان نیز خواست: از گریختن تروریست ها از مناطق مرزی پاکستان به داخل خاک افغانستان جلوگیری کند.

دولت و ارتش پاکستان همواره تاکید کرده اند که سرکردگان ارشد گروه غیر قانونی ˈتحریک طالبان پاکستانˈ به داخل خاک افغانستان می گریزند و از آنجا حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی پاکستان انجام می دهند.

دولت کابل تاکنون به طور رسمی چنین موضوعی را تایید نکرده است.

سرلشکر ˈعاصم سلیم باجواˈ سخنگوی ارتش پاکستان اوایل تیرماه به دولت افغانستان توصیه کرد: در جهت از بین بردن پناهگاه های شبه نظامیان طالبان پاکستان در خاک آن کشور گام بردارد تا عملیات نظامی علیه تروریست ها در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان با موفقیت انجام شود.

عملیات نظامی نیروهای پاکستانی علیه شبه نظامیان طالبان و خارجی درحالی ادامه می یابد که هم اکنون حدود 800 هزار نفر از اهالی وزیرستان شمالی برای در امان ماندن از این عملیات، به بخش های مختلف ایالت ˈخیبر پختونخواˈ در شمال غرب پاکستان نقل مکان کرده اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز از مهاجرت حدود 70 هزار نفر از ساکنان وزیرستان شمالی پاکستان به مناطق مرزی در استان های ˈخوستˈ و ˈپکتیاˈ در افغانستان خبر داده است.

دولت پاکستان متعهد شده است بی درنگ بعد از پایان عملیات موسوم به ˈضرب عضبˈ، ویرانی های ناشی از آن را بازسازی و آوارگان را به خانه هایشان بازگرداند.

آساق*ط*ا.ر*1479
کد N384592

وبگردی