آفتاب

انگلیس و اولین تماس ها با دولت ملی گرای هند

انگلیس و اولین تماس ها با دولت ملی گرای هند

دهلی نو - ایرنا - انگلیس با سابقه استعماری و شناخت خوب از هندی ها این هفته با فرستادن همزمان دو وزیر خود به دهلی نو در صدر رقیبان غربی برای نزدیک شدن به دولت ملی گرای هند که حدود یک ماه ونیم قبل برسرکار آمده قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، دو وزیر مهم دولت انگلیس یعنی ˈویلیام هیگ ˈ وزیر امور خارجه و ˈجورج اوسبورن ˈ وزیر دارایی دیدار دو روزه ای را از هند از روز دوشنبه به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط در زمینه های مختلف به خصوص هموار سازی زمینه برای سرمایه گذاری شرکت های انگلیسی در هند و سرمایه گذاری شرکت های هندی در انگلیس انجام دادند.

هیگ و اوسبورن این دیدار خود را از بمبئی مرکز تجاری هند آغاز و دو کشور در طول اقامت آنان در این شهر قراردادهایی را به ارزش حداقل 370 میلیون پوند امضا کردند.

نیروی هوایی هند و شرکت هایی چون گروه ماهیندرا و داروسازی سیپلا از جمله طرف هایی هستند که این قراردادها را با شرکت های انگلیسی امضا کردند.

اوسبورن طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بمبئی گفت که وزارت دفاع هند نیز یک قرارداد 250 میلیون پوندی را با شرکت موشک سازی ام.بی.دی.ای. انگلیس برای تامین موشک های پیشرفته کوتاه برد هوا به هوا به ناوگان جنگنده های جاگوارنیروی دریایی هند امضا کرده است.

این دو وزیر انگلیسی روز دوشنبه همچنین با ˈراگهورام راجان ˈ رییس بانک مرکزی هند در بمبئی دیدار و در مورد روش های مختلف برای تقویت بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی تبادل نظر کردند.

اوسبورن همچنین اعلام کرد که شرکت داروسازی سیپلا 100 میلیون پوند را در شاخه خود در انگلیس به منظور ساخت و توزیع انواع داروها در زمینه بیماری های تنفسی، سرطان و ایدز سرمایه گذاری خواهد کرد.

گروه خودروسازی ماهیندرا نیز 20 میلیون پوند را در انگلیس به منظور ابداع فناوری خودروی برقی هزینه خواهد کرد و انتظارمی رود که اولین دستگاه خودروی برقی ماهیندرا در سال آتی میلادی درانگلیس به فروش برسد.

هاگ و اوسبورن روز سه شنبه به دهلی نو وارد شدند و با مقام های طراز اول هند از جمله ˈ نارندرا مودی ˈ نخست وزیر، خانم ˈسوشما سوراج ˈ وزیر امور خارجه و ˈآرون جیتلیˈ وزیر دارایی و دفاع دیدار و گفتگو کردند.

دهلی نو و لندن در طول گفت وگوهای وزیران خارجه دو کشور تصمیم گرفتند که مذاکرات را در مورد همکاری هسته ای غیرنظامی هر چه زودتر آغاز کنند.

هیگ در طول دیدار بیش از دو ساعته با خانم سوراج همتای هندی خود همچنین سعی کرد که دهلی نو را نسبت به خرید جنگنده های چندمنظوره میانبرد ˈیوروفایتر تایفون ˈ از انگلیس ترغیب کند.

هند قرار است که 126 فروند جنگنده چند منظوره میانبرد را به بهای 18 میلیارد دلار برای تقویت بیش از پیش توان رزمی نیروی هوایی خود بخرد و دهلی نو تاکنون جنگنده های رافائل ساخت فرانسه را برای این منظور انتخاب کرده است.

انگلیس تلاش خود را برای فروش جنگنده های یوروفایتر تایفون به هند با توجه به انتشار گزارش هایی حاکی از اینکه مناقصه خرید جنگنده های رافائل هنوز تکمیل نشده و نهایی سازی آن به حداقل شش ماه نیاز خواهد داشت، تشدید کرده است.

گفته می شود که اسبورن موضوع فروش جنگنده های یوروفایترتایفون را در طول یک دیدار جداگانه با ˈآرون جیتلی ˈ وزیر دارایی و دفاع هند مطرح نموده است.

هند همچنین از شرکت های انگلیسی دعوت کرد که در طرح کریدور اقتصادی بنگلور-بمبئی به منظور تقویت روابط تجاری بین این دو کشور سرمایه گذاری کنند.

منابع رسمی هند گفتند که دهلی نو احتمالا طرح مفصلی را تا نوامبر سال جاری به انگلیس در مورد زمینه هایی که شرکت های انگلیسی می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند، تسلیم خواهد کرد.

سید ˈاکبرالدینˈ سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت که گفت وگوهای هیگ با سوراج در یک جو خوب صورت گرفت و طرفین با تبادل نظر درمورد روابط اقتصادی آغاز کردند چون این روابط بسیار رشد می کنند و انگلیس انتظار دارد که آنها به مرحله بعدی صعود کنند.

براساس آمار و ارقام رسمی ارزش مبادلات تجاری بین هند و انگلیس در حال حاضر به حدود 15 میلیارد دلار بالغ می گردد و انگلیس سومین سرمایه گذار بزرگ در هند می باشد.

اکبرالدین افزود که طرفین همچنین در مورد موضوعاتی از قبیل استرداد مجرمان، مبارزه با تروریسم و جرایم رایانه ای و همچنین وضعیت امنیتی در عراق و افغانستان تبادل نظر کردند.

این دو وزیر انگلیسی همچنین با نخست وزیر نارندرا مودی دیدار و با وی در مورد روشهای ممکن برای تقویت هر چه بیشتر اقتصادی و تجاری بین هند و انگلیس تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین یک دعوتنامه دیوید کامرون نخست وزیر کشورش به مودی برای دیدار از لندن را تسلیم کرد و نخست وزیر هند نیز از همتای انگلیسی خود دعوت کرد که از دهلی نو دیدن کند.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N384387

وبگردی