آفتاب

ادامه جنجال جاسوسی های آمریکا در آلمان،بازجویی از دومین متهم

ادامه جنجال جاسوسی های آمریکا در آلمان،بازجویی از دومین متهم

برلین - ایرنا - بازجویی از دومین فرد مظنون به انجام عملیات جاسوسی در برلین و تفتیش خانه مسکونی و دفترکار وی، حضور دوباره سفیر آمریکا در آلمان در وزارت خارجه این کشور برای ادای توضیح در این رابطه را به همراه داشته و جنجال جاسوسی های آمریکا در آلمان را وارد مرحله جدیدی کرده است.

سخنگوی دادستانی آلمان روز چهارشنبه گزارش داد ماموران پلیس این کشور خانه مرد دیگری را در برلین تفتیش کردند که گفته می شود در آلمان برای نهادهای آمریکایی جاسوسی می کرده و اسنادی نیز در خانه این مرد ضبط شده است.

به گفته سخنگوی دادستانی، هدف ماموران پلیس از تفتیش خانه این متهم که مراحل بازجویی از وی ادامه دارد تنها به دست آوردن مدارک بوده و دادستانی هنوز در این ارتباط فرمان بازداشت افراد دیگری را صادر نکرده است.

براساس اخبار و گزارش های رسانه ای، گفته می شود دومین فرد متهم به جاسوسی برای آمریکایی ها در برلین در بخش نظامی فعال بوده و اطلاعاتی در این زمینه را به نهادهای جاسوسی آمریکا منتقل می کرده است.

رسانه های آلمان مدعی شده اند که این متهم از کارمندان وزارت دفاع آلمان بوده و توسط حفاظت اطلاعات ارتش این کشور شناسایی و به دادستانی برای بازجویی معرفی شده است.

سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با اعلام خبر تماس تلفنی ˈجان برننˈ رییس سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا) با دولت آلمان، گفت: در هر دو مورد اتهامی، سوء ظن های بسیار جدی مبنی بر انجام جاسوسی وجود دارد.

ˈاشتفن زایبرتˈ افزود: اختلاف نظر عمیقی بین آلمان و آمریکا در مورد تطبیق دادن امنیت و حقوق شهروندی و آزادی های اجتماعی وجود دارد که این اختلاف نظر عمیق اعتماد دو کشور به عنوان دو شریک بین المللی را خدشه دار کرده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز روز چهارشنبه تایید کرد که تحقیقات قضایی در مورد کارمند دستگیر شده این وزارت خانه انجام شده است اما از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

ماموران سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) چهارشنبه گذشته (۲ ژوئیه /۱۱ تیرماه) یک مامور ۳۱ ساله را که در بخش ارتباط های خارجی این سازمان در شهر پولاخ فعالیت می کرد، به اتهام جاسوسی برای آمریکا بازداشت کردند.

این مامور که اکنون در بازداشت بسر می برد، متهم است در ازای دریافت ۲۵ هزار یورو بیش از ۲۰۰ سند محرمانه از سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) را به یک مامور مخفی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا تحویل داده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بعد از سه روز سکوت در برابر دستگیری اولین جاسوسی آلمانی آمریکایی ها در برلین، دوشنبه گذشته (۱۶ تیر / ۷ ژوئیه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن با ابراز نگرانی از جاسوسی آمریکائی ها در آلمان، گفت: این موضوع در تضادی آشکار با همکاری آمیخته به اعتماد میان دو کشور است.

مرکل در ادامه گفت: در صورت صحت جاسوسی، اعتماد میان دوکشور به طور جدی خدشه دار خواهد شد.

اروپام** 2051** 1701 ** 1552
کد N384192

وبگردی