آفتاب

با دیپلمات های هسته ای ایران در مذاکرات وین 6/ هشت روز نخست

با دیپلمات های هسته ای ایران در مذاکرات وین 6/ هشت روز نخست

وین - ایرنا - مذاکره کنندگان و دیپلمات های ارشد تیم هسته ای ایران چهارشنبه گذشته مذاکراتی را که آخرین دور از مهلت شش ماهه توافق با کشورهای 1+5 است را آغاز کردند. مذاکراتی سخت و نفس گیر کهˈ امیدوارکننده اما با پیشرفتی کندˈ ارزیابی شده است.

چهارشنبه 11 تیر 93

** ایرنا – محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه با بیان اینکه «اگر در طرف مقابل اراده سیاسی برای توافق وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای توافق آمده ایم»، گفت: این دور از مذاکرات، آخرین مرحله تا 20 جولای (29 تیر) خواهد بود و تلاش می کنیم در این مرحله به توافق دست یابیم.

هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به وین با بیان اینکه در مرحله قبلی کار نگارش متن (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد، هرچند موارد توافق زیاد نبود، اظهار داشت: در این دوره هم باید دوستان یک دور دیگر درباره مفاهیم صحبت کنند تا وارد نگارش شویم.

** ایرنا – ویلیام جوزف برنز» معروف به بیل برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا وارد هتل «پله کوبورگ» محل استقرار هیات های مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است ساعت 15 و 30 دقیقه به وقت وین در هتل کوبورگ وین با یکدیگر ملاقات و در خصوص محورهای ششمین دور مذاکرات وین گفت و گو کنند.



** ایرنا – در حالی که تا ساعتی دیگر مذاکرات دوجانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبرگ وین آغاز می شود، مسوولین هتل از ورود خبرنگاران رسانه ها به این هتل جلوگیری می کنند.

دلیل این اقدام از سوی ماموران هتل اعتراض به عملکرد برخی از خبرنگاران رسانه ها در لابی هتل عنوان شد که گویا مشکلاتی برای متصدیان حفاظت هتل ایجاد کرده است.

** ایرنا -دیدار دوجانبه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز (چهارشنبه) در هتل کوبورگ در وین پایتخت اتریش آغاز شد.

ظریف در بدو ورود به وین درخصوص دیدار ابتدایی خود با کاترین اشتون که به طور معمول به صورت شام کاری در محل نمایندگی ایران در وین برگزار می شده است، گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم و در وین نیز حدود ساعت 10 شب زمان افطار فرا می رسد ما نمی توانیم خانم اشتون را تا آن زمان منتظر نگه داریم و دیدار را زودتر و بدون شام کاری برگزار می کنیم.

ظریف و اشتون در این ملاقات دستور کار مذاکرات وین 6 را تعیین خواهند کرد و با تصمیماتی که در نشست دوجانبه ظریف و اشتون گرفته می شود، هیات های مذاکره کننده گفت و گوهای دوجانبه و پس از آن مذاکرات رسمی را آغاز خواهند کرد.

** ایرنا - روسای هیات های مذاکره کننده روسیه و چین بعدازظهر چهارشنبه در نخستین روز از مذاکرات وین-6 ، با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بطور جداگانه دیدار و گفت وگو کردند.

در این دیدارها که در هتل کوبورگ محل اقامت هیات های مذاکره کننده هسته ای در وین پایتخت اتریش برگزار شدند، طرفین درخصوص محور مذاکرات این مرحله و موضوعات قابل بحث،گفت و گو کردند.

** ایرنا - دیدار دو جانبه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در هتل کوبورگ لحظاتی قبل پایان یافت و بلافاصله دیدار سه جانبه ای با حضور ظریف ،اشتون و ویلیام برنز معاون وزیر امو خارجه آمریکا در هتل کوبورگ اغاز شد.

** ایرنا – نشست سه جانبه محمد جواد ظریف ویلیام برنز و کاترین اشتون که از ساعت 18 امروز چهارشنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین آغاز شده بود بعد از حدود یک ساعت تبادل نظر در مورد موضوعات مطرح در مذاکرات هسته ای پایان یافت.



پنج شنبه 12 تیر 93

** ایرنا – وزیر امور خارجه در صفحه فیس بوک خود نوشت: من و همکارانم تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهیم گرفت.

سلام دوستان، ساعت 5 و 40 دقیقه صبح پنجشنبه به وقت وین ( هشت و 10 دقیقه به وقت ایران عزیز) است. دور جدید مذاکرات از دیروز شروع شد و در دو هفته آینده به صورت فشرده ادامه خواهد داشت.

** ایرنا – محمد جواد ظریف در پیامی ویدیویی به زبان انگلیسی خطاب به طرف های مذاکره با ایران گفت: تحریم ها مردم ایران را به زانو درنیاورده، نمی آورد و نخواهد آورد. هنوز برای خروج از این چرخه تشدید اوضاع، فرصت داریم. احترام متقابل را امتحان کنید. نتیجه خواهد داد.

ما داریم تلاش می کنیم تا به توافقی دست یابیم. نه یک توافق خوب یا توافقی بد، بلکه توافقی عملی و پایدار. و هر توافقی، اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف یا طرف دیگر است.

ما آماده ایم تا با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هسته ای مان همواره صلح آمیز می ماند. هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است، فرصت باقی است. ما برای اثبات این ادعای خود، سابقه ای 250 ساله از عدم تجاوزگری را داریم.

دولت متبوع من به پایان دادن به این بحران غیرضرور تا 20 جولای متعهد است. امیدوارم همتایانم نیز اینطور باشند.

** ایرنا – ششمین دور مذاکرات رسمی ایران و 1+5 به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی قبل در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین آغاز شد.

** ایرنا - نشست افتتاحیه ششمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 که از ساعت 9 صبح امروز به وقت وین با حضور ظریف و اشتون و نمایندگان کشورهای گروه 1+5 در مقر سازمان ملل آغاز شده بود بعد از حدود یک ساعت به پایان رسید.

بعد از انجام مذاکرات رسمی و عمومی هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5، ازساعت 10 و 30 دقیقه به وقت وین ( 13 به وقت تهران) دیدارسید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه با هیات مذاکره کننده آمریکایی درمحل هتل کوبورگ آغاز شد.

** ایرنا – مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون گفت: ممکن است نیاز باشد هیات های مذاکره کننده از ایران و گروه 1+5 برای مشورت های بیشتر به پایتخت های خود مراجعت کنند و بعد از چند روز دوباره برای ادامه مذاکرات به وین بازگردند.

** ایرنا - دیدار و مذاکرات دو جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر امور خارجه ایران با هیات مذاکره کننده آمریکایی که از ساعت 11 و 30 دقیقه به وقت وین در هتل کوبورگ آغاز شد بعد از بالغ بر دو ساعت بحث های سنگین و فشرده به پایان رسید و هیات مذاکره کننده ایرانی ملاقات با هیات اروپایی را در ساعاتی دیگر پیش رو خواهد داشت.

** ایرنا - یک مقام عالیرتبه دولت آلمان گفت: صدر اعظم آنگلا مرکل در سفر به چین که قرار است در روزهای 5 تا 8 جولای انجام شود، در مورد برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات این کشور با 1+5 با مقامات چینی گفت وگو خواهد کرد.

** رویترز - مقام های ایران و آمریکا امروز پنجشنبه گفتند که تصمیم ندارند در حاشیه مذاکرات هسته ای، در مورد بحران عراق به بحث و تبادل نظر بپردازند.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، نوشت که انتظار نمی رود حرفی از عراق پیش بیاید.

یک مقام ارشد ایرانی هم با تکرار این نکته اعلام کرده که ˈدستور کار ما در وین روشن است.ما تنها در مورد موضوع هسته ای صحبت خواهیم کرد و موضوع دیگری از جمله بحران عراق در گفتگوها مطرح نخواهد شد.

** ایرنا - دیدار دو جانبه هیات های مذاکره کننده ایران و روسیه عصر پنجشنبه در دومین روز از مذاکرات هسته ای وین 6 به پایان رسید.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران عصر پنج شنبه مذاکرات دوجانبه با هیات های آمریکایی، سه کشور اروپایی و همچنین هیات مذاکره کننده روسیه را در دستور کار داشتند.

.** ایرنا - سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، بحث های مطرح شده مبنی بر پذیرش محدودیت های جدید از سوی هیات ایرانی در مذاکرات وین 6، از جمله بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال را گمانه زنی برخی رسانه های معلوم الحال خواند که کاری جز برهم زدن فضای مثبت مذاکرات ندارند.

وی همچنین گفت که متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف نظر داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه ها به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاوریم.



جمعه – 13 تیر 93



** ایرنا –ˈسیدعباس عراقچیˈ سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به درخواست کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که طرح مباحث حقوق بشری در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به هیچ عنوان مطرح نبوده و قابل پذیرش هم نیست.

ˈناوی پیلایˈکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در حاشیه اجلاس وین در گفت و گو با خبرنگاران از کشورهای گروه 1+5 خواست که گفت و گو درباره مسائل حقوق بشر ایران را به طور مفصل در دستور کار خود در مذاکرات هسته ای قرار دهند.



** لس انجلس تایمز – احتمال دارد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به مذاکرات هسته ای گروه 1+5 در وین بپیوندد.

ممکن است علاوه بر کری، وزیران خارجه آلمان، روسیه ، انگلیس، فرانسه و چین نیز برای شرکت در مذاکرات به وین سفر کنند.

**ایرنا - اکبر کمیجانی قائم مقام رییس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به گشایش های ارزی که بعد از توافقنامه ژنو حاصل شده، اکنون امکان واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای وجود دارد که این موضوع تاثیرات مثبت اقتصادی در پی خواهد داشت.

** خبرگزاری فرانسه - سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: هرچند که زمان اندکی از فرصت تعیین شده باقی مانده ولی احتمال دستیابی به موفقیت بسیار زیاد است.

در این دور از مذاکرات به رغم برخی نگرانی ها از به انجام نرسیدن گفت و گو ها، اراده سیاسی تمامی شرکت کنندگان در گفت و گو ها برای دستیابی به یک توافق بسیار چشمگیر است.

** ایرنا - نشست دو جانبه معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که قرار بود، صبح امروز جمعه برگزار شود، با توافق طرفین و با هدف رایزنی های بیشتر، برای مدتی کوتاه به تعویق افتاد.

براساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود سید عباس عراقچی و هلگا اشمید، از ساعت 9 صبح روز جمعه و در سومین روز از مذاکرات هسته ای وین 6 با یکدیگر ملاقات کنند و در این نشست روند نگارش متن توافق جامع هسته ای از سرگرفته شود.



** ایرنا - معاون وزیر امور خارجه ایران قبل از آغاز نگارش متن توافق جامع در سومین روز از مذاکرات هسته ای وین 6،رایزنی های دوجانبه با ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا را آغاز کرد.

** ایرنا - ˈسید عباس عراقچیˈ و ˈهلگا اشمیدˈ معاونین وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کار نگارش متن مشترک جامع توافق هسته ای را آغاز کردند.

کار نگارش متن توافق جامع هسته ای در حالی از ساعت 15 به وقت محلی در سومین روز از ششمین مرحله مذاکرات هسته ای وین آغاز شده است که پیشتر قرار بود عراقچی و اشمید از صبح امروز ( جمعه) کار نگارش متن را آغاز کنند، اما به توافق دو طرف به خاطر انجام رایزنی های دوجانبه و داخلی، این اقدام برای ساعاتی به تعویق افتاد.

قبل از برگزاری نشست دوجانبه عراقچی و اشمید به منظور نگارش متن مشترک توافق جامع ، معاونین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در نشست دو جانبه ای در هتل ˈکوبورگˈ وین، با یکدیگر به رایزنی پرداختند که این گفت وگو نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.

** ایرنا - ˈسید عباس عراقچیˈ و ˈهلگا اشمیدˈ معاونین وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کار نگارش متن مشترک جامع توافق هسته ای را آغاز کردند.

نگارش متن توافق جامع هسته ای در حالی از ساعت 15 به وقت محلی در سومین روز از ششمین مرحله مذاکرات هسته ای وین آغاز شده است که پیشتر قرار بود عراقچی و اشمید از صبح امروز ( جمعه) کار نگارش متن را آغاز کنند، اما به توافق دو طرف به خاطر انجام رایزنی های دوجانبه و داخلی، این اقدام برای ساعاتی به تعویق افتاد.

** ایرنا - اولین جلسه رایزنی معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش متن توافق جامع هسته ای بعد از 7 ساعت و 30 دقیقه مذاکره فشرده و سنگین در ساعت 22 به وقت وین پایان یافت و قرار شد ادامه کار از صبح فردا ( شنبه) پیگیری شود.



شنبه 14 تیر 93



** ایرنا - چهارمین روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موسوم به وین 6 از ساعت 8 و 30 دقیقه به وقت وین با نشست دو جانبه سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با دستور کار نگارش متن توافق مشترک جامع در محل هتل کوبورگ وین آغاز شد.

** ایرنا - ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا به رایزنی های سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش متن توافق جامع اضافه شد.

نشست بعد از ظهر امروز (شنبه) معاونین ظریف و اشتون برای نگارش متن توافق جامع در حالی برگزار شد که معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز به این جمع اضافه شده است.

رایزنی ها در مسیر نگارش متن توافق جامع از بعد از ظهر روز جمعه آغاز شد و طرفین تاکنون نزدیک به ١٦ ساعت بحث و تبادل نظر سنگین و فشرده در این زمینه داشته اند.

** ایرنا - دومین روز از رایزنی های معاونان وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارحی اروپا که از صبح شنبه آغاز شده بود بعد از نزدیک به ٨ ساعت مذاکره سنگین و فشرده عصر شنبه به وقت وین پایان یافت.

** لس انجلس تایمز- به نظر می آید اختلاف اصلی میان ایران و 1+5 در مورد طول مدت اجرایی توافق نهایی باشد. خواسته ایران و شش قدرت جهانی در این خصوص فاصله زیادی از هم دارند. ایران می خواهد که توافق جامع نهایی بر سربرنامه هسته ای اش تنها پنج سال ادامه داشته باشد . در حالی که آمریکا و هم پیمانانش خواستار یک دوره 20 ساله یا حتی بیشتر برای این توافق هستند.

** ایتارتاس- نمایندگان شرکت روس اتم هفته آینده در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شرکت می کنند.



** ایرنا - چهارمین جلسه رایزنی نگارش متن توافق جامع مشترک با حضور معاونان ظریف و اشتون از ساعت 19 امشب به وقت وین ( 21 و 30 دقیقه) به وقت تهران در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درحالی عصر امروز( یکشنبه) ادامه کار نگارش متن توافق جامع مشترک را در دستور کار قرار داده اند که در سه نشست قبلی طی دو روز گذشته نزدیک به 20 ساعت در این زمینه رایزنی کرده بودند.



** ایرنا - چهارمین نشست نگارش متن توافق جامع هسته ای که از ساعت 19 یکشنبه با حضور عباس عراقچی و هلگا اشمید در هتل کوبورگ آغاز شد، دقایقی قبل ( ساعت 1 بامداد به وقت تهران) پایان یافت.



دوشنبه 16 تیر 93



** ایرنا - محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده 1+5 صبح امروز دوشنبه و در ششمین روز از مذاکرات وین 6، با یکدیگر دیدار می کنند تا روند نگارش متن توافق جامع را در سه روز گذشته مورد بررسی قرار دهند.

** ایرنا - نشست محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در هتل کوبورگ شهر وین اتریش آغاز شد.

دیدار امروز (دوشنبه) محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده 1+5 در ششمین روز از مذاکرات وین 6، با هدف نگارش متن توافق جامع برگزار می شود.

** ایرنا - معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان،گفت: ششمین دور مذاکرات هسته ای 1+5 و ایران که به مرحله مهم نگارش متن رسیده درحال حاضر به صورت فشرده و با حساسیت و تمرکز بالا از سوی طرفین درحال انجام است و همه برای دستیابی به توافق مصمم و جدی هستند.

ˈساسون شبلیˈ در نشست خبری سخنگویان دولت آلمان در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص ارزیابی برلین از روند مذاکرات هسته ای وین 6 که از روز چهارشنبه در وین آغاز شده است،گفت:ما در این مرحله بسیار دقیق وارد جزییات شده ایم و با آغاز نگارش متن و ادامه آن طی روزهای گذشته،دوطرف مصمم و جدی هستند تا پایان مهلت 20 جولای،به توافق جامع نهایی دست یابند.

** ایرنا - ششمین روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی پایتخت اتریش با برگزاری دو نشست تخصصی در سطح کارشناسان هیات های مذاکره کننده دو طرف ادامه می یابد.

نشست های کارشناسی وین 6 بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در ساعت 15 و 30 دقیقه و 17 به وقت وین برگزار می شود که حمید بعیدی نژاد مدیر کل وزارت امور خارجه و عضو گروه مذاکره کننده کشورمان ریاست هیات ایرانی در نخستین نشست کارشناسی امروز را برعهده خواهد داشت.

** ایرنا - روند رایزنی ها در مسیر نگارش متن توافق جامع هسته ای که در ششمین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی وین در دستور کار قرار گرفته است،فردا ( سه شنبه) با دیدارهای دو جانبه ظریف و اشتون و همچنین عراقچی و روانچی با اشمید و کلمنت ادامه می یابد.

مذاکرات وین 6، درحالی فردا وارد هفتمین روز خود خواهد شد که براساس برنامه اعلام شده، از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح سه شنبه، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیرخارجه ایران در نشست با هلگا اشمید و استفان کلمنت معاونین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روند نگارش متن توافق جامع هسته ای را ادامه خواهند داد.

فردا همچنین ظریف و اشتون نیز به عنوان سرپرستان گروه های مذاکره کننده ایران و 1+5 در دیداری جداگانه رایزنی ها درخصوص متن توافق جامع هسته ای را دنبال کرده و اقدامات انجام شده از سوی معاونین و کارشناسان در نگارش متن را ارزیابی کرده و مورد بررسی قرار می دهند.

** شین هوا - منابع دیپلمات اعلام کردند که وزیران خارجه برخی از کشورهای عضو گروه 1+5 احتمالا روز جمعه برای تقویت مذاکرات جاری هسته ای با ایران، به وین سفر می کنند.

هنوز مشخص نیست کدامیک از وزیران خارجه به وین سفر می کنند اما وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان (1+5) در دور پایانی منتهی به توافق موقت سوم آذر سال گذشته نیز در مذاکرات حضور پیدا کردند.

** المانیتور -«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که به چین سفر کرده، پس از پایان این دیدار، راهی وین می شود.

** آسوشیتدپرس - منابع دیپلماتیک خبر دادند که با وجود مذاکرات صورت گرفته در چند روز اخیر، هنوز پیشرفت زیادی حاصل نشده است.



سه شنبه 17 تیر 93



** ایرنا - هفتمین روز از ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از دقایقی قبل در سطح معاونان دو طرف و با حضور کارشناسان هیات های مذاکره کننده با دستور کار ادامه رایزنی ها در مسیر نگارش متن توافق جامع هسته ای آغاز شد.

** ایرنا – با پایان یافتن نشست صبح سه شنبه رایزنی نگارش متن با حضور عراقچی و اشمید به همراه دیگر معاونین و مدیران سیاسی هیات مذاکره کننده در هفتمین روز از وین 6، جلسه مشترک ظریف و اشتون با حضور معاونین دو طرف به منظور بررسی و ارزیابی اقدامات انجام شده در این رابطه برگزار شد.

** ایرنا - وزیر امور خارجه ایران با قدردانی و تشکر از رهبر معظم انقلاب به خاطر حمایت های ایشان از گروه مذاکره کننده هسته ای،تاکید کرد: به طور قطع اگر حمایت های رهبری معظم نبود هیچ توفیقی برای ما در مذاکرات هسته ای ممکن نبود.

محمدجواد ظریف بعد از ظهر سه شنبه بعد از نشست 4 ساعته با کاترین اشتون و معاونان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 در هتل کوبورگ وین در مصاحبه با خبرنگاران،با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در حمایت و ابراز اعتماد به گروه مذاکره کننده هسته ای کشور اظهار داشت: ما همواره قدردان حمایت های رهبری معظم هستیم.

ظریف در این مصاحبه تاکید کرد: بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب به خوبی نشان داد که ایشان در جریان جزییات همه مباحث و مذاکرات هسته ای،برنامه های درازمدت کشور در حوزه هسته ای هستند و با دقتی ویژه که مخصوص ایشان است همواره موضوعات مهم و اساسی کشور اعم از موضوع هسته ای را با دقت و حساسیت کامل و ریزبینی مد نظر داشته و با رعایت همه ظرافت ها بیان می فرمایند.



** ایرنا – یک دیپلمات ایرانی اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 – آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و چین – اواخر هفته جاری برای ˈ کمک به توافقˈ به وین می آیند.

این دیپلمات ایرانی که در وین بسر می برد عصر سه شنبه به ایرنا گفت: وزیران خارجه 1+5 آخر هفته جاری احتمالا روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به وین می آیند ولی این به معنای رسیدن به توافق نیست.

وی تصریح کرد: وزریران خارجه 1+5 برای کمک به توافق می آیند و سپس بازمی گردند و مذاکرات میان طرفین ادامه خواهد یافت.

** ایرنا - «سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با تاکید بر اینکه «اعتماد رهبری بزرگ ترین پشتوانه و باعث دلگرمی ما است»، اعلام کرد: به مقام معظم رهبری و همه ملت ایران اطمینان می دهیم که از هیچ یک از حقوق هسته ای کوتاه نخواهیم آمد.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه که به همراه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه برای دور ششم مذاکرات جامع میان ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی در وین اتریش به سر می برد، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اعتماد رهبری بزرگ ترین پشتوانه و باعث دلگرمی ما است. به ایشان و همه ملت ایران اطمینان می دهیم که از هیچ یک از حقوق هسته ای کوتاه نخواهیم آمد.



چهارشنبه 18 تیر 93





** آساهی چاپ ژاپن – رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:اگر طرف های ما یعنی کشورهای 1+ 5 واقعاً مایل به حل مساله باشند، امضای تفاهم نامه کاملاً آسان است اما اگر به فکر گرفتن امتیاز باشند، کار مشکل می شود.

** ایرنا -نشست معاونان ظریف و اشتون در هشتمین روز از مذاکرات وین 6،با دستور کار ادامه نگارش پیش نویس متن توافق جامع هسته ای از دقایقی قبل در هتل کوبورگ وین که همچنان درهایش به روی خبرنگاران بسته مانده است،آغاز شد.

**سایت بانک مرکزی – قسط هفتم بدهی های سررسید شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

بر اساس توافق ایران و گروه 1+5 مبلغ 550 میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط هفتم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شد.

** رویترز - لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از ˈاختلاف رویکردˈ میان روسیه و دیگر اعضای گروه 1+5 در روزهای اخیر و در جریان ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران در وین خبر داده است.

فابیوس به کمیسیون روابط خارجی پارلمان فرانسه گفت که هیچ یک از موارد اصلی اختلاف در این مذاکرات حل نشده و آمریکا از وزرای امور خارجه کشورهای حاضر در گفت وگوها خواسته که به وین بروند.

پیشتر خبرگزاری های بین المللی به نقل از دیپلمات های حاضر در محل مذاکرات از احتمال سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 به وین برای پیوستن به گفت وگوها خبر داده بودند.

این دیپلمات ها به خبرگزاری رویترز گفتند که چنین سفری به این معنا نیست که نمایندگان ایران و قدرت های جهانی در این مذاکرات به توافق جامعی که به دنبال آن هستند، رسیده اند یا در آستانه رسیدن به آن هستند.

وزیر خارجه فرانسه هم گفته است: ˈتا الان گروه 1+5 هماهنگ عمل می کرد، اما در چند روز گذشته نمایندگان من در این مذاکرات شاهد مواردی از رویکردهای متفاوت بین بعضی از کشورهای حاضر و روسیه بوده اند.ˈ

فابیوس درباره ماهیت این اختلاف ها توضیحی نداده است.

1553**1701
کد N384070

وبگردی