آفتاب

تدفین 175 قربانی قتل عام سربرنیتسا در نوزدهمین سالگرد این جنایت

تدفین 175 قربانی قتل عام سربرنیتسا در نوزدهمین سالگرد این جنایت

اجساد کشف شده 175 قربانی جنایت صربها در شهر سربرنیتسا همزمان با نوزدهمین سالگرد این نسل کشی به خاک سپرده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت خبر ترک، کاروان اجساد کشف شده از جنایت صربها در سربرنیتسا، برای خاکسپاری در روز یازدهم جولای از شهر ویسوکو به سمت مزار شهدای پوتوچاری به راه افتاد. در این کاروان علاوه بر اعضای خانواده قربانیان هزاران نفر از صلح طلبان مناطق مختلف جهان حضور دارند.

"عمره بابیچ" شهردار ویسوکو با اعلام این خبر گفت: 175 تابوتی که از مناطق مختلف در اینجا گردآوری شده بار دیگر این نکته را به ما یادآوری می کند که هیچگاه از عدالت طلبی دست برنداریم.

هرساله آزادگانی از سراسر دنیا این مسیر را که امروز به نام جاده سبز معروف است در یک راهپیمایی بین المللی با نام "راهپیمایی دوستی برای صلح" در طول سه شبانه روز با پای پیاده به یاد شهدا و آوارگان سربرنیتسایی در سال ۱۹۹۵ طی می کنند و در پایان نیز طی مراسمی در تاریخ یازدهم جولای اجساد شهدایی را که پس از جمع آوری از گورهای مختلف با دی ان ای شناسایی شده اند، در مزار شهدای سربرنیتسا موسوم به پوتوچاری به خاک می سپارند.

گفتنی است در روز دهم جولای 1995 با چراغ سبز فرمانده هلندی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و فرمان "راتکو ملادیچ" فرمانده صربها، ارتش صرب وارد شهر سربرنیتسا شده و پس از جدا کردن زنان و کودکان از مردان، 8 هزار و 500 نفر را در کارخانه برق و دیگر مناطق حومه شهر قتل عام کرده و جنازه آنها را با بولدوزر جمع آوری و با کامیون ها در چندین گور دستجمعی در روستاها و مناطق جنگلی دور از شهر دفن کردند. آنها همچنین زنان و کودکان را از شهر تاراندند به طوری که در مسیر سربرنیستا تا رسیدن به شهر توزلا در شمال بوسنی بیش از هزار و 600 زن و کودک نیز جان باختند.

کد N384064

وبگردی