آفتاب

کواکبیان: خانه احزاب در جهت تقویت و اقتدار نظام است

کواکبیان: خانه احزاب در جهت تقویت و اقتدار نظام است

تهران – ایرنا - دبیرکل حزب مردم سالاری در واکنش به اظهار نظر یک عضو کمیسیون ماده 10 احزاب مبنی بر این که ایران نیاز به خانه احزاب ندارد گفت: وجود خانه احزاب در جهت تقویت و اقتدار نظام است.

مصطفی کواکبیان در گفت و گو با ایرنا افزود: بنده به عنوان یکی از پایه گذاران خانه احزاب و موسسین این خانه عرض می کنم که هدف اولیه تاسیس خانه احزاب این بود که احزاب کشور هم تقویت، هم سامانه دهی و هم نظام مردم سالاری ما که جزو یکی از نظام های برتر در بین کشورهای منطقه و در سطح جهان است بتواند به عنوان الگویی برای مردمسالاری دینی کم کم روند دمکراتیزاسیون را بعد از یک رژیم ستم شاهی تجربه کند.

وی ادامه داد: به همین جهت خانه احزاب ایجاد کردیم که یک جنبه صنفی برای تقویت، ساماندهی و انسجام بین احزاب باشد.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: این دوستانی که معتقدند خانه احزاب برای کشورهای سوسیالیستی است، توجه ندارند که هدف ما این است که احزاب در جمهوری اسلامی بهتر شکل بگیرند.

کواکبیان یادآور شد:انتخابات ما در کشور حزبی نیست شما انتخابات 92 ریاست جمهوری را ببینید از 8 کاندیدای معرفی شده یک چهره حزبی وجود نداشت بنابراین چگونه مدعی می شوند که نیاز به خانه احزاب نداریم.

وی ادامه داد:در کشورهایی مثل ترکیه، افغانستان و عراق انتخابات حزبی است بنابراین خانه احزاب برای این منظور به وجود آمده است و این بحثی که گفته می شود خانه احزاب مخصوص جوامع استبدادی است و اقتدار نظام زیر سوال برود چنین چیزی نیست.

دبیرکل حزب مردمسالاری اضافه کرد: یا این که گفته شود خانه احزاب مخصوص کشورهای بسته است باز حرف بی موردی است چرا که خانه احزاب را دولت درست نمی کند خانه احزاب را خود احزاب بوجود می آورند و جنبه حکومتی ندارد.

کواکبیان گفت: خانه احزاب جنبه صنفی دارد و از طرف خود احزاب برخاسته است و این چه حرف خامی است که ما فکر کنیم خانه احزاب برای اینست که حکومت بخواهد بر روی احزاب، رسانه ها و روزنامه ها کنترل گونه عمل کند، خانه احزاب از دل خود احزاب بوجود می آید .

وی یادآور شد: در هشت سال دوران احمدی نژاد و دوستان ایشان به دلیل این که خانه احزاب از طرف دولت و آقایان نبود آن را تعطیل کردند و نخواستند که رشد پیدا کند.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: بنده به عنوان یکی از موسسین خانه احزاب و به عنوان رییس کمیته حقوقی اولین شورای مرکزی خانه احزاب، می گویم این خانه صرفا برای اینست که مقدمات تقویت احزاب را فراهم کند و بستری باشد برای این که احزاب بهتر بتوانند فعالیت کنند.

کواکبیان افزود: حتی ما پیشنهاد دادیم که اگر قرار است در کمیسیون ماده 10 واقعا برای احزاب به صورت جدی تصمیم گیری شود، دو نفر از درون احزاب کشور از طریق خانه احزاب بتوانند در این کمیسیون همان طور در هیات نظارت بر مطبوعات از طرف مدیران مسوول مطبوعات نماینده حضور داشته باشند.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین در واکنش به تذکر کتبی 10 نماینده مجلس به وزیر دادگستری برای ممنوع البیان و ممنوع التصویرشدن سیدمحمد خاتمی گفت: نماینده ها می توانند در همه موارد تذکر و یا اظهار نظر کنند ولی توجه نکردند که هیچ حکم قضایی که به آن استناد کنند در این زمینه نداریم و صرفا یک ابلاغیه از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و آن هم نه مصوبه شورای عالی امنیت ملی.

وی یادآور شد:من آن زمانی که بحث ممنوع التصویری و ممنوع البیان آقای خاتمی پیش آمده بود رفتم با آقای علی لاریجانی رییس مجلس صحبت کردم و از ایشان پرسیدم که شما چنین مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی داشتیدکه آقای لاریجانی گفتند چنین مصوبه ای نداشتیم و این یک ابلاغیه بوده است که دبیرخانه شورای عالی امنیت ابلاغ کرده است.

کواکبیان گفت:درعین حال اساسا اگر شورای عالی امنیت ملی امروز بخواهد در مورد آقای خاتمی نظر بدهد دستش باز است و می تواند الان بخواهد ابلاغ کند بنابراین بیایند آقایان مقداری توجه کنند که اگر واقعا بحث های دیگری دارند به فکر جایگاه و انتخابات بعدی هستند ربطی به مسایل شورای عالی امنیت ملی ندارد.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود:وقتی که این خبر تذکر را خواندم خیلی متاسف شدم که دوستان یک همچنین تذکری را دادند و متاسف تر این که عزیزانی که در هیات رییسه بودند توضیح ندادند که اصلا اصل ماجرا حکم قضایی نیست و یک ابلاغیه است و آن ابلاغیه هم مربوط به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است.و ابلاغیه هم جنبه مصوبه نداشته است. اگر مصوبه بود باید رعایت کنیم و لازم الاجرا است و چنین مصوبه ای هیچ وقت نداشتیم.

سیام**1058**1856
کد N383950

وبگردی