آفتاب

امیرعبداللهیان:آمریکا باید نسبت خود با اقدامات تروریستی در عراق را روشن کند

امیرعبداللهیان:آمریکا باید نسبت خود با اقدامات تروریستی در عراق را روشن کند

تهران-ایرنا- معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه با انتقاد از رفتار آمریکا طی روزهای اخیر در عراق تاکید کرد: آمریکا باید نسبت خود را با اقدامات تروریستی در عراق روشن سازد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در ادامه سفر به تعدادی از کشورهای منطقه، در عمان با یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور ملاقات و درباره روابط دو جانبه و مسایل مهم منطقه ای به ویژه بحران اخیر عراق ، با وی گفت و گو و تبادل نظر کرد.

معاون وزیر امور خارجه در این ملاقات سیاست های اصولی کشورمان در قبال تحولات منطقه را تشریح و ضمن با اهمیت دانستن استمرار تبادل نظر همه کشورهای منطقه برای حفظ امنیت و ثبات آن، سیاست های اختلاف افکنانه قدرت های خارجی و جنایات مجریان منطقه ای آنان را برای امنیت منطقه و بلکه همه جهان، خطرناک توصیف کرد.

امیرعبداللهیان، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مبارزه قاطع با تروریسم به موازات توجه به روند سیاسی در عراق دو عنصر کلیدی برای حل مشکل این کشوراست.

معاون وزیرامورخارجه نقش مرجعیت دینی و مردم عراق را اعم از شیعه، سنی و کرد تعیین کننده توصیف کرد و اقدامات نیروهای مسلح و گروه های مردمی در مبارزه با تحرکات اخیر تروریستی در عراق را قابل تقدیردانست.

امیرعبداللهیان افزود: همه کشورها باید به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کنند، زیرا امنیت عراق جزء مهمی از امنیت همه کشورهای منطقه به شمار می رود.



**رهبران عراق شایسته ترین بازیگران برای فائق آمدن بر مشکلات این کشورهستند

یوسف بن علوی نیز ضمن توصیف عراق به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه و جهان بر ضرورت احترام همه گروه های عراقی به قانون اساسی تاکید و آنها را به تسریع در انتخاب مسوولین کشور در چارچوب قانون اساسی دعوت کرد.

وی از اینکه برخی کشورها فاقد نگاه استراتژیک به تحولات منطقه، مخاطرات ناشی از افراط گرایی و تروریسم از جمله در مساله عراق هستند، ابراز تعجب کرد.

وزیر خارجه عمان با تاکید بر وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق، رهبران این کشور را شایسته ترین بازیگران برای فائق آمدن بر مشکلات این کشور دانست.

یوسف بن علوی هر گونه اقدام تروریستی در منطقه و از جمله در عراق را غیر قابل قبول خواند و با تاکید بر نتیجه انتخابات اخیر در عراق افزود: همه عراقی ها بایستی روند سیاسی و ایجاد وفاق ملی را در کشور سرلوحه کار خود قرار دهند.

در این دیدار دو طرف بر ضرورت همفکری و هماهنگی برای دستیابی به راه حل این بحران منطقه ای و مقابله با تروریسم تاکید کردند.

بر اساس این گزارش ، علی اکبر سیبویه سفیر کشورمان در مسقط نیز در این ملاقات حضور داشت.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان از دوشنبه (16 تیرماه) به منظور بررسی تحولات عراق سفری منطقه ای را به کویت ،عمان و امارات آغاز کرده است.

سیام**9173**1449
کد N383880

وبگردی