آفتاب
آیت‌الله ‌سبحانی:

درباره دیگران حکم صادر نکنیم

درباره دیگران حکم صادر نکنیم

آیت‌الله سبحانی گفت: باید همیشه آخرت مردم و کارها را ملاک قرار دهیم و نه این‌که یک بخش از زندگی و رفتار کسی را ورق زده و درباره او حکم صادر کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در درس تفسیر سوره زمر در مدرسه علمیه حجتیه اظهار کرد: خداوند در این آیات بیان می‌دارد که بین بندگانش و کافرانی که او را فراموش کردند تفاوت قائل است و می‌فرماید کسانی که خدا را انکار کرده‌اند با کسانی که در دل شب نماز به پا داشته‌اند یکی نیستند.

وی افزود: خداوند در اینجا شب را برای مثال زدن در این رابطه برگزیدند، زیرا انسان در شب باید استراحت کند و کسی که نماز را به خواب ترجیح می‌دهد، قطعا از بندگان خالص خداست.

این مرجع تقلید تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل این مطلب آن است که در روز ممکن است انسان ریا بکند و نماز را برای ریا به پا دارد و به همین دلیل است که نماز شب این همه اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، سبحانی بر لزوم ترویج معادگرایی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید همه ما از آخرت و معاد بترسیم و البته نه آن ترسی که جلوی زندگی عادی ما را بگیرد در حقیقت اسلام دین بشارت و انذار است یعنی هم امید می‌دهد و هم آنها را از آخرت می‌ترساند، برعکس برخی ادیان دیگر که یا صرفا امید می‌دهند و نمی‌ترسانند یا اینکه فقط می‌ترسانند و امیدی در کار نیست.

وی گفت: باید در منبرها سعی شود که جوانان را نسبت به مسئله معاد حساس‌تر کرد و به آنان بیاموزیم که اگر به وظایف خود در مقابل خدا عمل نکنند چه آینده‌ای در انتظارشان است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: یکی از مهمترین مسایلی که در تبلیغ به آن باید توجه داشته باشیم، مسئله اولویت و اهمیت پایان کارهاست؛ یعنی این‌که باید همیشه آخرت مردم و کارها را ملاک قرار دهیم و نه این‌که یک بخش از زندگی و رفتار کسی را ورق زده و درباره او حکم صادر کنیم.

سبحانی گفت: در طول تاریخ افراد بسیاری بودند که شب‌ها را به عبادت می‌گذراندند و همیشه در حال قرائت قرآن و نماز و دعا بودند؛ اما روبروی ولی خدا ایستادند و کافر از دنیا رفتند، بلعم باعورا از جمله این افرادی بود که حتی به او وحی هم نازل می‌شد ولی کافر از دنیا رفت.

وی با اشاره به هجمه‌های وهابیت علیه اسلام و مسلمین گفت: وهابیت آبروی دین و اسلام را برده‌اند و بسیاری از غربی‌ها که گرایشات اسلامی نیز پیدا کرده بودند به واسطه همین خون‌ریزی‌ها و جلادی‌های آنان با خودشان گفتند که همان مسیحیتی که مدعی محبت است بهتر از دینی است که به دنبال کشتن انسان‌هاست.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، ادامه داد: آنها با خونخواری‌ خود آبروی اسلام را بردند به همین خاطر است که نباید فقط دین لقلقه زبان و گفتار ما باشد و باید در عمل هم باشد.

وی گفت: باید بدانیم که اگر بخشی از زندگی ما خوب بود و بخش دیگر آن خوب نبود همه آن کارهای نیک از بین می‌رود، عمر بن سعد کسی بود که در کودکی وقتی که این پیش‌گویی را شنید که او قرار است قاتل امام حسین‌(ع) شود رفتار دوستانه‌ای را با امام حسین‌(ع) در پیش گرفت همیشه به ایشان محبت می‌کرد و می‌گفت هیچ‌گاه دست من به خون شما آلوده نخواهد شد؛ اما دوری و غفلت از یاد خدا و دنیا پرستی باعث شد تا دست او به خون امام حسین‌(ع) آغشته شود و آن حضرت را به شهادت برساند.

انتهای پیام

کد N383763

وبگردی