آفتاب
تحلیل هاشمیان از پیروزی آلمان برابر برزیل؛

آلمان نتیجه‌ای رویایی به دست آورد/ تفکرات گواردیولا نقشی در این موفقیت نداشت

آلمان نتیجه‌ای رویایی به دست آورد/ تفکرات گواردیولا نقشی در این موفقیت نداشت

مهاجم تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 با بیان اینکه دوست دارد تیم آلمان قهرمان جام جهانی 2014 برزیل شود، پیروزی این تیم برابر برزیل را نتیجه‌ای رویایی و باورنکردنی دانست.

وحید هاشمیان در گفتگو با خبرنگار مهر، در تحلیل خود در خصوص پیروزی 7 بر یک آلمان مقابل برزیل در نیمه نهایی جام جهانی 2014 برزیل، ضمن بیان مطلب فوق گفت: ابتدا اجازه بدهید از تیم برزیل شروع کنم، تیمی که در این دوره از مسابقات نتوانست بازی‌های مقتدری را از خود ارائه دهد. آنها برابر کرواسی به سختی و با اشتباه داور پیروز شدند. در بازی با مکزیک مساوی کردند و حتی در بازی با شیلی توپ در دقیقه 119 به تیر دروازه‌شان برخورد کرد و خوش شانس بودند در آن بازی مغلوب نشدند. به نظرم گل یک بر یک کلمبیا به این تیم هم درست بود.

مهاجم تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 آلمان ادامه داد: برزیل در این دوره از مسابقات تیمی بسیار جوان بود و شاید همین جوانی برای آنها مشکل ایجاد کرد. بحث میزبانی جام جهانی و انتظارات مردم در خصوص قهرمانی این تیم فشار زیادی را روی بازیکنان برزیل آورد که به نظر من این فشار برای نفرات جوان این تیم بسیار سنگین بود.

وی ادامه داد: وابستگی به یک بازیکن خاص مانند نیمار هم یکی از ضعف های تیم برزیل بود. به عقیده من یک تیم نباید تا این اندازه به یک بازیکن وابسته باشد زیرا مصدومیت و محرومیت آن بازیکن از نظر روحی و روانی روی تیم تاثیرات بسیاری می گذارد.

هاشمیان در مورد عملکرد آلمان هم این گونه توضیح داد: همیشه تیم ملی فوتبال آلمان تورنمنت ها را بسیار آهسته شروع کرده و با گذشت مسابقات خیلی بهتر می شود. آنها در حالی به فینال رسیده اند که کلوزه، خدیرا و شوان اشتایگر مصدوم بودند و تا آغاز مسابقات به آمادگی صد در صد نرسیدند در این شرایط یواخیم لو از لام در پست های دیگر استفاده کرد تا آنها به شرایط مطلوب برسند.

وی در خصوص عملکرد مانوئل نویر هم اظهار داشت: دروازه بان آلمان یکی از کم اشتباه ترین دروازه بانان جام بیستم بود که در کنار عملکرد خوبش درون دروازه به عنوان یک لیبرو و زمانی که خط دفاعی آلمان جلوتر می رفت فضاهای خالی را به موقع پوشش می داد؛ اتفاقی که در بازی با الجزایر شاهد آن بودیم.

مهاجم تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 آلمان همچنین ادامه داد: بواتنگ و هوملس هم خیلی خوب بازی کردند و علاوه بر موفقیت در جنگ های هوایی در کارهای دفاعی نیز بسیار خوب ظاهر شدند. شوان اشتایگر به خوبی در مقابل مدافعان وسط از ضد حملات حریفان جلوگیری کرد و پخش کننده خوبی بود. خدیرا نیز بسیار ساده بازی می کرد اما با نفوذها و بازیسازی‌هایش زمینه گلزنی تیم آلمان را فراهم کرد.

وی تونی کروس را مغز متفکر تیم آلمان دانست و افزود: این بازیکن در بازیسازی و جنگندگی و ضربات ایستگاهی بسیار خوب ظاهر شد و بارها خصوصا در بازی آلمان با فرانسه و برزیل با استفاده مناسب از ضربات ایستگاهی زمینه ساز گل های آلمان شد.

هاشمیان ادامه داد: مسو اوزیل هنوز نتوانسته به فرم خودش برسد اما با این شرایط هم بازی سازی و گل سازی خوبی انجام داده است. توماس مولر نیز بازیکن غیر قابل پیش بینی است که خودش را به آقای گلی جام نزدیک کرده است. او بازیکنی کاملا در اختیار تیم است که در جایی قرار می گیرد که بتواند گلزنی کند. کلوزه هم رکورد گلزنی دنیا را زد. او تجربه بالایی دارد اما در این بازیها نشان داده بازیکن 90 دقیقه ای نیست. شورله نیز در گلزنی و گل سازی در بازی‌های اخیر بسیارموفق نشان داده است.

مهاجم تیم ملی ایران در جام جهانی همچنین تاکید کرد: تیم آلمان در مجموع به غیر از چند دقیقه اول که بازی در اختیار برزیل بود در سایر دقایق مسابقه توپ و میدان را در اختیار داشت. تاکتیک آنها برابر برزیل این بود که از همان یک سوم هجومی بازیکنان برزیل را تحت فشار قرار دهند زیرا آنها در بازیسازی در خط دفاع مشکلاتی داشتند. همین مسئله باعث شد که موقعیت های خوبی را به دست آورده و گلزنی کنند.

وی با اشاره به اینکه خط دفاعی و میانی برزیل هم که بسیار ساکن بازی کرد در نهایت مغلوب توانایی های فنی بازیکنان هجومی آلمان شد، ادامه داد: وقتی آلمان خیلی زود به گل های برتری دست یافت و در حفظ توپ و بازیسازی تیم برتر میدان بود. بازیکنان جوان برزیل از لحاظ روحی روانی دچار افت شده و متاسفانه در آن دقایق هم سرمربی کاری نمی توانست بکند.

هاشمیان در مورد اینکه بعضی از منتقدان می گویند اسکولاری باید رونالدینیو و یا کاکا را در فهرست نفرات برزیل برای جام جهانی قرار می داد، افزود: به نظرم درهر تیمی حضور بازیکنان محوری و با تجربه بسیار مهم است. شما دیدید در تیم ملی ایران تجربه جواد نکونام و آندرانیک تیموریان تا چه اندازه به جوانان تیم ایران کمک کرد. همیشه در شرایط خاص بازیکنان با تجربه می توانند به تیم ها کمک کنند. بازیکنی مانند کلوزه شاید توانایی گذشته را نداشته باشد اما مربی از او استفاده می کند و نتیجه هم می گیرد. تیم جوان برزیل توان مقابله با آلمان و فشارهای حاصل از میزبانی جام جهانی را نداشت

وی در خصوص اینکه فکر می کند تفکرات گواردیولا تا چه اندازه روی موفقیت آلمان در این جام نقش داشته است، تصریح کرد: من این موضوع را قبول ندارم هر چند 5 بازیکن بایرن مونیخ جزو نفرات اصلی آلمان هستند. شما ببینید گواردیولا نتوانست امسال بایرن را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کند زیرا هنوز نتوانسته تفکراتش را در این تیم به خوبی پیاده کند.

مهاجم تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 آلمان همچنین تصریح کرد: به عقیده من تفکرات یواخیم لو که دو سال کمک مربی و هشت سال سرمربی آلمان بوده روی این تیم تاثیرات مثبت بسیاری داشته است و من این تلاش و تفکرات را عامل پیشرفت آلمان می دانم.

وی با اشاره به اینکه سبک فوتبال آلمان کاملا عوض شده است، تصریح کرد: شما اگر بازیهای دورتموند و یا حتی تیم ماینتس را ببینید مشاهده می کنید در جریان بازی بارها پاس های طولی زمینی و سریع داده می شود. تیم ها به خوبی توپ را از دفاع به حمله می برند و از ضربات ایستگاهی به بهترین شکل استفاده می کنند. موضوعاتی که باعث پیشرفت فوتبال آلمان شده است.

هاشمیان در مورد اینکه فکر می کرد آلمان بتواند به فینال جام جهانی برسد، تصریح کرد: اوایل این تیم در بازی های دوستانه عملکرد خوبی نداشت  و همچنین نگرانی بابت شرایط موجود در برزیل و گرمای هوا این تفکر را ایجاد کرده بود که آنها نمی توانند در این مسابقات موفق شوند اما با گذشت زمان و تدابیر خوب کادر فنی و تلاش بازیکنان، آلمان در جام جهانی به فینال رسید.

وی با بیان اینکه دوست دارد آلمان و هلند به جام جهانی برسند، افزود: من فن خال سرمربی هلند را دوست دارم و این تیم بازیکنان خوبی را در اختیار دارد. البته آنها در خط دفاعی توان مقابله با بازیکنان هجومی آلمان را نخواهند داشت همان موضوعی که در تیم آرژانتین هم دیده می شود.

وحید هاشمیان با بیان اینکه دوست دارد آلمان قهرمان جام جهانی شود، در مورد اتفاقاتی که پس از این برد در این کشور اروپایی رخ داد، گفت: مردم با ماشین‌ها به خیابان ریختند و شادی کردند زیرا این نتیجه‌ای رویایی بود و اصلا کسی آن را باور نداشت.

کد N383757

وبگردی