آفتاب

هشدار شی جینپینگ درباره پیامد فاجعه بار تقابل پکن و واشنگتن

هشدار شی جینپینگ درباره پیامد فاجعه بار تقابل پکن و واشنگتن

رئیس جمهوری چین درباره پیامد فاجعه بار تقابل میان پکن و واشنگتن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، با وجود بالا گرفتن تنش ها میان واشنگتن و پکن بر سر جاسوسی سایبری، شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در آغاز نشست دوجانبه همکاریهای اقتصادی با آمریکا در پکن با اشاره به پیامد فاجعه بار تقابل میان پکن و واشنگتن در عین حال همکاریهای دو کشور را بسیار ضروری خواند.

شی جینپینگ در این مذاکرات همچنین خواستار احترام به حاکمیت و یکپارچگی ارضی طرفین بر اساس اصل برابری و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه و همچنین گسترش همکاریها در زمینه مقابله با تروریسم و سرمایه گذاریهای دوجانبه شد.

بر این اساس پول رایج چین، برنامه هسته ای کره شمالی و تنشهای ارضی چین با کشورهای همسایه در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی از جمله مذاکرات دوجانبه استراتژیک امروز آمریکا و چین میان جان کری وزیر خارجه و جک لو وزیر خزانه داری ایالات متحده در پکن است.

جان کری نیز در این مذاکرات با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال محصور کردن چین نیست، خواستار نقش بیشتر و مسئولانه تر پکن در امنیت جهانی شد.

در همین رابطه باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا از پایبندی واشنگتن به تعهدات خود در زمینه ایجاد مدل جدیدی از روابط با چین خبر داد و آن را سازنده خواند.

سفر کری به چین همزمان با سفر صدراعظم آلمان به پکن و مذاکرات با نخست وزیر چین درباره گسترش روابط دو جانبه در زمینه تجارت، تکنولوژی و همکاری استراتژیک است.

این هفتمین سفر آنگلا مرکل به چین از زمان تصدی پست صدراعظمی در سال 2005 تاکنون بود. بر این اساس میزان کالاهای فروخته شده به چین در سال گذشته به ارزش 67 میلیارد یورو بوده و واردات از چین 73 میلیارد یورو بوده است. از سوی دیگر سفر مرکل به چین به منزله اهمیت روابط چین و آلمان است.

کد N383437

وبگردی