آفتاب
یک مدرس حوزه:

روی آوردن به احسان باعث از بین رفتن گناهان می‎شود

روی آوردن به احسان باعث از بین رفتن گناهان می‎شود

یک مدرس حوزه در شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان، گفت: هرگاه احسان نزد انسان محبوب شد، گناه و فسق منفور می‌شود و باعث می‌شود انسان به نیکی روی آورد و از گناه دوری کند؛ در نتیجه از عذاب و خشم خدا در امان خواهد بود.

یک مدرس حوزه در شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان، گفت: هرگاه احسان نزد انسان محبوب شد، گناه و فسق منفور می‌شود و باعث می‌شود انسان به نیکی روی آورد و از گناه دوری کند؛ در نتیجه از عذاب و خشم خدا در امان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، در شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان گفت: در دعای روز یازدهم این ماه مبارک می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ؛ خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردان و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری‌ات ای فریادرس دادخواهان».

وی در توضیح فراز «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ» افزود: در روز یازدهم از ماه مبارک رمضان، از خداوند می‌خواهیم احسان را نزد ما دوست‌داشتنی و پسندیده قرار دهد، فرق است بین کسی که احسان می‌کند و کسی که احسان را دوست دارد.

عباسی خراسانی گفت: در این فراز صحبت از احسان است و احسان بالاتر از ایمان است؛ احسان از ریشه «حسن» و به معنای زیبایی و نیکی است .

عباسی خراسانی یادآور شد: این خود دلیل روشنی است بر این‌که مقام محسنین والاتر از مؤمنین و متقین است؛ انسان روزه‌دار در این روز برای این‌که محبوب پروردگار شود، از خدای خود می‌خواهد که احسان و نیکوکاری را محبوب او گرداند.

وی گفت: در فراز «وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ» از خداوند طلب می‌کنیم که فسق و عصیان را برایمان زشت جلوه دهد تا به آن کراهت داشته‌ باشیم؛ متأسفانه قبح و زشتی برخی از گناهان در جامعه از بین رفته‌ است؛ از بین رفتن زشتی و قبح برخی گناهان، سبب نزول عذاب است.

عباسی خراسانی یادآور شد: هرگونه نافرمانی و سرپیچی از اوامر الهی را عصیان گویند و اصرار و مداومت بر عصیان فسق است؛ برخی فسق را گناه کبیره می‌دانند.

وی با اشاره به فراز «وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ» بیان کرد: از خداوند می‌خواهیم که خشم و آتش عذاب خویش را بر ما حرام کند؛ هرگاه احسان نزد انسان محبوب شد، گناه و فسق منفور می‌شود و باعث می‌شود انسان به نیکی روی آورد و از گناه دوری کند؛ در نتیجه از عذاب و خشم خدا در امان خواهد بود.

وی در توضیح فراز پایانی دعای این روز، «بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ» اظهار کرد: خداوندا! در این روز سه خواسته از تو داریم، دوستی احسان، زشتی گناه در نظر ما و حرام شدن غضب و عذابت بر ما. این خواسته‌ها را به یاری خودت از تو می‌طلبم؛ زیرا اگر تو یاورمان نباشی هرگز نمی‌توانیم به چنین خواسته‌هایی دست یابیم؛ ای کسی که فریادرس دادخواهانی.

انتهای پیام

کد N383387

وبگردی