آفتاب

قاچاق گازوئیل از سوریه ضرر جدی بر بازار سوخت ترکیه وارد کرد

قاچاق گازوئیل از سوریه ضرر جدی بر بازار سوخت ترکیه وارد کرد

آنکارا - ایرنا - رویکرد آنکارا در روابط با دولت سوریه، علاوه بر اینکه موجب از دست دادن بازار این کشور شد و با ورود صدها هزار پناهجو بار مالی سنگینی بر ترکیه تحمیل کرده، با قاچاق گازوئیل ضربه دیگری بر درآمدهای مالیاتی هنگفت این کشور وارد کرده است .

به گزارش ایرنا، رویکرد آنکارا از روابط با سوریه و حمایت از معارضان سوری، علاوه بر تبعات سیاسی، مشکلات امنیتی و اقتصادی سنگینی نیز بر ترکیه وارد کرد که هر روز بعد متفاوتی از آن خود نمایی می کند.

این درحالی است که ترکیه با تشکیل ˈشورای عالی همکاریهای راهبردیˈ با سوریه در دهه میلادی گذشته، گذار به تجارت آزاد با آن کشور، بازار بزرگی را برای صادرکنندگان ترکیه ای و سرمایه گذاران این کشور در سوریه گشوده بود.

اکنون با گذشت بیش از سه سال از بحران سوریه و حمایتهای گسترده ترکیه از معارضان سوری، نه تنها این بازار را که حجم آن سه سال پیش به حدود سه میلیارد دلار رسیده بود، به کلی از دست داده ، آنکارا را با هزینه های سنگین اقتصادی دیگری نیز روبرو کرده است.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه اخیرا با ادعای اینکه نزدیک به یک میلیون پناهجوی سوریه ای در این کشور بسر می برند، گفت: ترکیه در سه سال اخیر بیش از 2.5 میلیارد دلار برای اسکان این پناهجویان هزینه کرده و این در حالی است که در همین دوره میزان کمکهای خارجی به ترکیه در این راستا از 165 میلیون دلار فراتر نرفته است.

باز شدن مرزهای ترکیه به روی تکفیریها که با واکنشهای گروههایی از معارضان و مخالفان دولت ˈبشار اسدˈ نیز روبرو شد، علاوه بر ایجاد مشکلات امنیتی جدی برای ترکیه در مرزهای این کشور و کشیده شدن برخی از فعالیتهای تروریستی تکفیری ها به داخل مرزهای ترکیه ، سبب ایجاد گروههای قاچاق گسترده در مناطق مرزی با سوریه شده و تاجایی که ستاد فرماندهی ارتش ترکیه بخشی از اطلاعیه های روزانه خود را به فعالیت های نیروهای مستقر در مرز 900 کیلومتری با سوریه برای کنترل قاچاقچیان اختصاص داده است.

رسانه های ترکیه نیز هر هفته حداقل یک گزارش از کشف محموله های قاچاق به ویژه سوخت از سوریه به ترکیه منتشر می کنند.

ˈمارتین توماسˈ مدیر سوخت شرکت انگلیسی ˈبی پیˈ در ترکیه که فعالیت گسترده ای در بازار 50 میلیارد دلاری سوخت ترکیه دارد، در گفت و گو با روزنامه ˈحریتˈ گفته است، ضرر و زیان قاچاق گازوئیل از سوریه سالانه به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسیده است.

به نوشته حریت، وی گفته است: گازوئیل قاچاقی که از سوریه وارد ترکیه می شود نه تنها در نواحی مرزی این کشور بلکه تا نواحی داخلی ترکیه نیز به فروش می رسد .

این روزنامه نوشت: بخش عمده ای از گازوئیل با احداث خط لوله های پلاستیکی بین دوسوی مرز، به ترکیه انتقال داده می شود. بخش دیگری نیز توسط حیوانات باری و یا با استفاده از رودخانه قاچاق می شود.

مارتین توماس با اشاره به اینکه پیش بینی های اولیه برای بازار گازوئیل ترکیه رشدی برابر چهار تا 4.5 درصد بود که با افزایش قاچاق سوخت از سوریه، انتظار انقباضی به میزان سه درصد در بازار سوخت ترکیه است.

مبادلات بازار گازوئیل ترکیه سالانه در حدود 17.5 الی 18 میلیون تن برآورد شده است و میزان قاچاق سالانه گازوئیل از سوریه در حدود نیم میلیون تن تخمین زده می شود.

حجم بازار سوخت ترکیه سالانه در حدود 112.5 میلیارد لیرترک، حدود 50 میلیارد دلار است که 85.9 میلیارد لیر آن را بازار گازوئیل تشکیل می دهد.

گازوئیلی که به طور قاچاق از سوریه وارد ترکیه می شود، از قرار لیتری بین 1.1 الی 1.8 لیرترک به فروش می رسد. این درحالی است که نرخ گازوئیل در جایگاههای سوخت ترکیه رقمی در حدود 4.5 لیرترک است.

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد نرخ رسمی گازوئیل در ترکیه را مالیاتهای مختلف تشکیل می دهد، میزان ضرر وزارت دارایی ترکیه سالانه از محل قاچاق سوخت در این کشور در حدود 1.5 میلیارد لیرترک است.

خاورم/2011**1651
کد N383370

وبگردی