آفتاب

هشدار آمریکا به عربستان درباره نقض حقوق بشر

هشدار آمریکا به عربستان درباره نقض حقوق بشر

تهران - ایرنا - واشنگتن درباره صدور حکم 15 سال حبس برای یک مدافع حقوق بشر در عربستان، به دولت این کشور هشدار داد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حکم دادگاه عربستان، در بیانیه ای خطاب به دولت این کشور اعلام کرد: موکدا از دولت عربستان می خواهیم که به هنجارهای بین المللی حقوق بشر که در گذشته نیز بارها به ریاض گوشزد کرده ایم، احترام بگذارد.

ˈولید ابوالخیرˈ فعال سعودی در زمینه حقوق بشر طی دادگاهی به اتهام عدم وفاداری به ˈعبدالله بن عبدالعزیزˈ شاه عربستان، بی احترامی به مقامات این کشور، ایجاد تشکلی غیر قانونی و تحریک افکار عمومی به 15 سال حبس محکوم شد.

بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی عربستان، این دادگاه که در شهر ˈجدهˈ برگزار شد، همچنین ابوالخیر را به پرداخت 200 هزار ریال سعودی محکوم کرد. علاوه بر این، وی به مدت 15 سال دیگر ممنوع الخروج شده و همه وب سایت های متعلق به او نیز مسدود شده است.

این فعال سعودی در اکتبر (مهر/آبان) گذشته در دادگاهی دیگر در جده به جرم امضای توماری علیه حبس گروهی از فعالان سیاسی عربستان خواستار اصلاحات سیاسی در سال 2011، به سه سال حبس محکوم شد.

ابوالخیر که موسس و مدیر سازمانی با عنوان ˈناظر حقوق بشر در عربستان سعودیˈ است، از منتقدان اصلی قانونی به شمار می آید که ریاض آن را تحت عنوان مبارزه با تروریسم تصویب کرده است. فعالان حقوق بشر معتقدند که این قانون به عنوان ابزاری در جهت سرکوب مخالفان دولت استفاده خواهد شد.

مقامات عربستان در سال گذشته به خاطر حبس چندین فعال برجسته به اتهامات مختلف، آماج انتقادات شدید نهادهای بین المللی حقوق بشر قرار گرفتند.

عربستان که بزرگ ترین صادر کننده نفت خام جهان است، همواره انتقادات جامعه بین المللی را درباره سوابق حقوق بشر نادیده گرفته و آن ها را رد کرده است.

خاورم**9156**1651
کد N383251

وبگردی