آفتاب
پیرموذن در نطق میان دستور:

به داد استان اردبیل برسید

به داد استان اردبیل برسید

از همه صاحب‌منصبان نظام خواستاریم براساس افق چشم‌انداز 20 سال استان اردبیل بایستی به یکی از 10 استان برتر اقتصادی کشور تبدیل شود. اکنون از نظر توسعه‌یافتگی در رتبه 23 کشوری قرار گرفته است.

ماینده مردم اردبیل، سرعین، نیر و نمین در مجلس، گفت: تشکیل دولت صفوی مهمترین وقایع تاریخ ایران اسلامی است و خاندان صفویه توانستند تمامیت ارضی ایران را تثبیت و مذهب شیعه را رسمیت بخشند، این دو کار سترگ از افتخارات صفویه و مردم دلاور اردبیل محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، کمال الدین پیر موذن در نطق میان دستورخود در صحن علنی مجلس گفت:تشکیل دولت صفوی مهمترین وقایع تاریخ ایران اسلامی است. شاه اسماعیل صفوی سرسلسله صفویه که از اردبیل برخاست و آن خاندان توانستند تمامیت ارضی ایران را تثبیت و مذهب شیعه را رسمیت بخشند، این دو کار سترگ از افتخارات صفویه و مردم دلاور اردبیل محسوب می‌شود.

متن کامل نطق نماینده مردم اردبیل،سرعین،نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

به نام آفریدگار مهربانی که نعمت ماه مبارک رمضان را به ما ارزانی داشت.

در روزگاری که در همه دنیا، فتنه و شر است

تنها امید نصرت پیام امام دوم است

امید است دولت مقتدر در سایه تعامل سازنده و عزت‌خواه با دنیا، شاهد احقاق حق مسلم ایران زمین باشیم.

مدعی گفت که صلح حسن از وحشت اوست

گفتم ای نابخرد، صلح، پیام حسن است

پس چرا گفت حسین بن علی کرد قیام

گفتم آن واقعه تکمیل قیام حسن است

بدیهی است ایرانیان همواره حسین‌گونه با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی و نهضت عاشورا، اعتلای ایران را دنبال خواهند کرد.

کاشانه مردان اصیل است آنجا

من گفتم و صفی دلیل است آنجا

نظمی تو اگر چه نظر شیوا داری

از حق بگذر که اردبیل است آنجا

عارف پرآوازه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی ابرمرد تاریخ مذهبی و ملی توانست در سده هشت هجری با ایجاد نهضت خاص صفوی بنام مکتب اردبیل، نام خود را در تاریخ ایران و جهان مطرح نماید و با ایفای نقش سرنوشت‌ساز در روند تاریخ سیاسی و مذهبی و فرهنگی ایران، زمینه‌های ایجاد دولت مقتدر و حکمرانی خوب توسط زادگاهش را مهیا کرد.

شخصیت نام‌آوری که رهبری از ایشان به‌عنوان عالم، عارف، مفسر و محدث یاد کرده‌اند زاهد مستقل از قدرت و نظام قدرت که تیمور و چنگیزخانه مغول در پیش وی زانو زدند.

تشکیل دولت صفوی مهمترین وقایع تاریخ ایران اسلامی است. شاه اسماعیل صفوی سرسلسله صفویه که از اردبیل برخاست و آن خاندان توانستند تمامیت ارضی ایران را تثبیت و مذهب شیعه را رسمیت بخشند، این دو کار سترگ از افتخارات صفویه و مردم دلاور اردبیل محسوب می‌شود.

همزمان با 26 رجب برابر با 4 مرداد سالروز تاسیس سلسله صفویه با هدف گرامیداشت خدمات خاندان صفوی این روز توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز ملی اردبیل در تقویم تاریخ فرهنگی ایران ثبت گردیده است.

کهن‌شهر اردبیل چون گوهری در آذربایجان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به اعتباری پیشینه اش تا هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد.

گرملک آوری ات به ایران و منی چوسر

پیشانی است لاجرم استان اردبیل

رهبری فرزانه اردبیل را بلده طیبه، شهر پاک و پاکان لقب داده و اشعار نموده‌اند مردم اردبیل خود جزو معدود مردمی در کشور ایران هستند که توانستند لشگریان مغول را دو مرتبه شکست دهند.

در دوران حکومت قاجاریه و حکومت پهلوی، صفویه مورد بغض بودند و به دلایل معینی اردبیل هم مورد بی‌اعتنایی قرار گرفتند، لذا این شهر و این منطقه سرسبز، حاصلخیز و بااستعداد که هم استعداد کشاورزی دارد و هم استعداد صنعتی و هم امکان بازرگانی سالم خارجی یکی از مناطق فقیر و محروم شمرده می‌شود. چرا؟ بحث، بحث دارالارشاد است، بحث بر سر معنویت دین و معنویت شیعه و خاندان اهل بیت است.

چهارم مرداد روز استان اردبیل را گرامی می‌داریم و از همه صاحب‌منصبان نظام خواستاریم براساس افق چشم‌انداز 20 سال استان اردبیل بایستی به یکی از 10 استان برتر اقتصادی کشور تبدیل شود. اکنون از نظر توسعه‌یافتگی در رتبه 23 کشوری قرار گرفته است. به داد استان اردبیل برسید.

قسم به نام وطن اردبیل هست من است.

کد N383033

وبگردی