آفتاب
رایزن سابق فرهنگی ایران در بیروت:

"داعش" توطئه صهیونیستی برای غفلت از مسئله فلسطین است

"داعش" توطئه صهیونیستی برای غفلت از مسئله فلسطین است

مدیر کل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزن سابق فرهنگی کشورمان در بیروت در اظهاراتی تاکید کرد: موضوع فلسطین در خارج از پهنه این سرزمین با توطئه صهیونیست ها تحت الشعاع تحولات داعش قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفتادمین نشست هم اندیشی موسسه ندا با موضوع «آسیب شناسی نقش رایزنی های فرهنگی در قبال روز قدس»، با سخنرانی "ابوالفضل صالحی نیا" مدیر کل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد. در این نشست کارشناسان، اصحاب رسانه، دانشجویان و علاقمندان به حوزه فلسطین و خاورمیانه و همچنین مسئولان دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری حضور داشتند.

مدیر کل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات با تبیین وظایف این سازمان، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات را باید به وزارت امور خارجه فرهنگی تشبیه کرد که عهده دار سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و در عرصه دیپلماسی فرهنگی است. وظایف این سازمان در چارچوب رسالت بزرگ انقلاب اسلامی یعنی صدور بنیانها و اصول انقلاب اسلامی به خارج از کشور، قرار می گیرد.

وی افزود: «معرفی و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع)، معرفی ایران اسلامی از جنبه های تاریخی و معاصر در همه ابعاد، پیگیری و اجرای راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مانند وحدت مسلمانان و ایجاد تقریب بین مذاهب از جمله مهمترین مسئولیتهای این سازمان است.

وابسته فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان، در مورد جایگاه قدس و فلسطین در دیپلماسی فرهنگی و برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: قدس و فلسطین یکی از عناوین ثابت در تمام فعالیتهای و عملکرد سازمان است. برگزاری میزگردهای علمی، همایش ها، کنفرانس، سخنرانی، همچنین انتشار کتاب، مقالات و توزیع جزوه و بروشور در این باره از جمله وظایف نماینده های فرهنگی ما در بیش از 70 کشور دنیا است.

وی خاطر نشان کرد: تمام نماینده های فرهنگی ما در کشور محل مأموریت خود موظفند راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مورد فلسطین و روز قدس را از طریق فعالیتهای آموزشی، هنری و نیز برنامه های مربوط به تبادل یعنی مبادله هیئت های علمی، دینی، فرهنگی دو کشور برای گسترش و تعمیق این موضوع در کشور میزبان، دنبال کنند.

صالحی نیا با اشاره به مشکلات و موانع موجود در برابر فعالیتهای مربوط به فلسطین عنوان کرد: فعالیتها و برنامه های مربوط به گسترش روز جهانی قدس، از سویی دارای یک دورنمای مثبت و از سوی دیگر با پیچیدگیهای خاص خود همراه است. پیشرفت های مربوط به حوزه تکنولوزی و ارتباطات مسیر پیشبرد اهداف ما در این زمینه را تسهیل کرده است اما در مقابل مخاطبین متنوع و متعدد، سطح روابط دو کشور، حساسیت های موجود در میان اقشار مختلف کشور میزبان، زمینه مقبولیت مردمی و نیز تبلیغات امپراطوری رسانه ای طرف مقابل که در تلاشند این مناسبت را به منافع ایران در منطقه متصل کنند، از جمله موانع  فعالیت های ما به شمار می آیند.

وی تأکید کرد: ادعای رسانه ها و دشمنان در شرایطی است که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، روز قدس را برای وحدت مسلمانان جهان بنا نهادند و این افتخار جمهوری اسلامی ایران و تمام مسلمانان آزاد اندیش برای این ابتکار بوده و هست. بنابراین در چارچوب ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران، قدس یک مسئله انسانی است که تمام آزادیخواهان جهان باید این دغدغه انسانی را داشته باشند و فراتر از منافع ملی و کشوری است.

مدیر کل آفریقا و عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات در مورد راهکارهای تقویت مراسم روز جهانی قدس گفت: باید بعد بین المللی این موضوع را مورد تأکید قرار داد تا این روز مربوط به یک دین و مذهب و نیز یک ایدئولوژی محدود نشود. این امر با استفاده بهینه از رسانه های گروهی و ارتباط جمعی قابل دستیابی است. همانطور که حضرت امام تأکید داشتند اهتمام ملتهای جهان به گرامیداشت روز قدس باید امری انسانی که وظیفه همه آزادیخواهان جهان است، تلقی شود.

صالحی نیا همچنین افزود: البته باید یادآور شوم که تقویت بعد بین المللی روز قدس، دو جنبه انتزاعی و عملی دارد. از جنبه انتزاعی به معنای آن است که در سراسر جهان گرامی دانسته شود اما از لحاظ عملی شدن این هدف، آن چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد سیاستهای دولتها  و محدودیت هایی است که آنها اعمال می کنند.» وی افزود: با این حال نباید روز قدس را صرفا به برپایی تظاهرات و تجمع های اعتراضی تقلیل داد. تمرکز و گسترش موضوعاتی مانند جنبه حقوقی مسئله فلسطین، شناسایی حق این ملت برای داشتن امنیت و آزادی و...  از جمله اهدافی است که باید دنبال شود. از این رو روز قدس یک بهانه برای اهداف موجود در راستای آزادی ملت فلسطین است.

صالحی نیا با اشاره به تحولات اخیر مربوط به عراق، اظهار داشت: صهیونیستها برای خاموش کردن موضوع فلسطین و قدس برنامه های بسیاری را ترتیب دادند. در حال حاضر اگرچه در داخل فلسطین، جنبش مقاومت، انتفاضه دیگری را نوید می دهد اما انعکاس و بازتاب این مسئله و نیز سرکوب و ظلم و جنایت های صهیونیست ها، در افکار عمومی و رسانه ها مغفول مانده و همه به داعش و اقدامات و تحولات مربوط به آنها اختصاص یافته است. بیانیه اخیر حزب الله که در آن هشدار داده شد نباید فلسطین را فراموش کنیم، به همین موضوع اشاره دارد. واقعیت امر آن است که در حال حاضر پهنه خارج از فلسطین به دلیل نقشه و توطئه صهیونیست ها، از مسئله مهم رهایی قدس و ملت فلسطین، غافل مانده است.

کد N382832

وبگردی