آفتاب
تصویب کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی؛

مخالفان: آزادی را از احزاب نگیرید/موافقان: حدود فعالیت احزاب رعایت وحدت ملی و اسلامی است

مخالفان: آزادی را از احزاب نگیرید/موافقان: حدود فعالیت احزاب رعایت وحدت ملی و اسلامی است

حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه، کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل به عنوان مخالف این طرح و محمد دهقان نماینده طرقبه و مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه نیز به عنوان موافق این طرح اظهاراتی را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدسعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با استناد به اصل 26 قانون اساسی اظهار کرد: این اصل با صراحت بیان می‌کند که هیچ کس را نمی‌توان از شرکت در احزاب منع کرد.

وی افزود: هدف اصلی طرح شاید تحقق یافتن این اصل قانون اساسی باشد اما در ماده 5 به نوعی نقض غرض صورت گرفته است و به بیان مصادیق اشخاصی پرداخته که حتی امکان محرومیت آنها از حقوق اجتماعی نیز وجود دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس افزود: نه تنها برای محرومیت اشخاص از این حقوق اجتماعی مدتی تعیین نشده بلکه مرجع ذیصلاح نیز مشخص نیست.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه در موافقت با طرح مذکور، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کشور لازم است و مجلس باید به آن بپردازد بحث فعالیت احزاب است. از آغاز مجلس هشتم گروهی در مرکز پژوهش‌ها در جلساتی به دنبال بررسی چنین طرحی بودند که البته طرحی در آن زمان تهیه شده و به دولت هم داده شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آنچه به صحن علنی مجلس آمده است طرح پخته و قابل دفاعی است و در جزئیات نیز قابلیت بررسی را دارد.

نماینده مردم طرقبه همچنین با اسناد به اصل 26 قانون اساسی، گفت: این اصل تاکید کرده که فعالیت احزاب آزاد است مگر اینکه مخل ضوابط اسلامی باشد.

دهقان ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز قبل از پیروزی انقلاب بر ضرورت کار تشکیلاتی تاکید داشتند که حزب جمهوری اسلامی یکی از آنها است. همچنین مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلف در دو سال پیش در کرمانشاه گفتند معتقد به فعالیت تشکیلاتی و حزبی هستیم البته نه آنچه که در غرب مطرح است. زیرا حزبی که در ایران تشکیل می‌شود متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 60 قانون احزاب تصویب شده و تا الان بررسی نشده لذا طرح مذکور کار فنی و کارشناسی را بر روی این طرح انجام داده است.

نماینده مردم طرقبه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در نوع فعالیت احزاب وجود داشت این بود که اگر عده‌ای خواستار تشکیل حزب بودند کمیسیون ماده 10 احزاب این اجازه را به آنها می‌داد اما ما شاهد هستیم که احزاب فولکسی در این کشور زیاد بودند اما از این احزاب فقط اسم مانده است.

بر اساس این گزارش، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل نیز در مخالفت با طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، گفت: ما نظام پارلمانی را پذیرفته‌ایم اما تعصب توانمند را باور نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: نظام پارلمانی ناکارآمد مفهومی نداشته و نارسا است در حالیکه احزاب در ساختار مردم‌سالاری بخشی از حاکمیت هستند و باید در ایران نیز چنین نقشی داشته باشند.

نماینده مردم اردبیل افزود: بر اساس قانون اساسی فعالیت احزاب به عنوان یک رکن و پایه مردم‌سالاری دینی دیده شده است. این آزادی را نباید از احزاب گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با این طرح شاهد دخالت نهاد قدرت در تاسیس احزاب خواهیم بود.

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه نیز در موافقت با این طرح، گفت: با در نظر گرفتن پیشرفت‌های سیاسی و تجاربی که طی این سال‌ها برای کشور به وجود آمده است اصلاح قانون احزاب اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در مواد مختلف این طرح آزادی به صورت شفاف تبیین، تاکید و تشریح شده است. احزاب حقوقی دارند و حدودی، حدود آنها رعایت وحدت ملی و اساس اسلام است. قانون اساسی چنین اجازه‌ای نداده که کسی بیاید و تمامیت ارضی کشور را زیر سوال ببرد.

انتهای پیام

کد N382601

وبگردی