آفتاب

نشست«نگاهی به فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی معاصر مالزی» برگزار شد

نشست«نگاهی به فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی معاصر مالزی» برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مهمانان خارجی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان« نگاهی به فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی معاصر مالزی» در سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست، "مصطفی بن عبدالله"، عضو ارشد مرکز پژوهش‌های قرآنی و استاد دانشگاه یو ام مالزی مقاله خویش را با عنوان" تلاش‌های علماء مسلمان در ترجمه معانی قرآن کریم و تفسیر آن "نمونه علماء مالزی" به زبان عربی ارائه کرد.

وی در سخنانش ضمن تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه مسئولین برگزاری نمایشگاه قرآن گفت که در مقاله‌اش نگاهی کلی به حرکت ترجمه و تفسیر قرآن در مالزی از قرن 19 میلادی تا کنون خواهد داشت و تصریح کرد که کتاب" ترجمان المستفید" تألیف شیخ عبدالرئوف فنصوری نخستین تلاش علماء مالزی برای انتقال مفاهیم قرآن کریم به زبان مالایی در قرن 18 میلادی است و در قرن 19 میلادی نیز تفاسیری مانند" نور الإحسان" تألیف شیخ عمر سعید قاضی را در مالزی می‌بینیم.

مصطفی در ادامه گفت: حرکت ترجمه و تفسیر قرآن در جامعه مالزی از حرکات اصلاح طلبی دینی جهان اسلام بسیار متأثر بوده است که برخی از این حرکات مانند افکار محمد بن عبدالوهاب در جامعه مالزی تأثیراتی داشته است و انحراف‌هایی در عقائد مسلمین ایجاد کرده است که بسیاری از محققین و پژوهشگران مالزی برای تصحیح و اصلاح آن فعالیت‌هایی قرآنی در سطح جامعه مانند گسترش آموزش مفاهیم أصیل قرآن و تأسیس نهادهای قرآنی انجام داده‌اند.

استاد دانشگاه یو ام مالزی در ادامه سخنانش به گرایش‌های تفسیری معاصر مالزی اشاره کرد و مهمترین آن را گرایش أثری و گرایش عقلی(الرأی) دانست و اظهار کرد: البته گرایش‌های دیگری مانند اصلاحی - اجتماعی، فقهی، موضوعی و سیاسی نیز در پژوهش‌های قرآنی معاصر مالزی وجود دارد.

این قرآن پژوه مالیایی در ادامه به معرفی مرکز پژوهش‌های قرآن کریم پرداخت و خواهان همکاری قرآن پژوهان ایرانی با این مرکز شد.

در ادامه این نشست آقای نوعی مسئول بخش مکتوب نمایشگاه سوال کرد که چرا در مقاله خود به گرایش صوفیانه در تفسیر قرآن اشاره نکردید که استاد دانشگاه مالزی پاسخ داد که اصطلاح تفسیر صوفیانه در مالزی کاربردی ندارد بلکه این موضوع تحت عناوینی مانند الکلام، التوحید و تفسیر الحِکَم می‌آید.

استاد مالایی در پاسخ به نگاه وی به مقوله وحدت اسلامی گفت: تعصب جاهلانه ریشه همه اختلافات مذمومی است که ما امروزه در جهان اسلام شاهد هستیم و ما باید به اصول اسلام تکیه کنیم و برای اختلاف در فروع اهمیتی قائل نباشیم.

سید حسن عصمتی دبیر علمی نشست‌های تخصصی مهمانان خارجی نیز خواهان گسترش ارتباطات قرآن پژوهی بیشتر دو کشور مسلمان ایران و مالزی شد.

برگزاری این نشست با همکاری مشترک کمیته بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیته علمی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N382286

وبگردی