آفتاب
یک استاد حوزه:

در جامعه صالح همه در برابر قانون یکی هستند

در جامعه صالح همه در برابر قانون یکی هستند

یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: برای رسیدن به جامعه صالح باید سه اصل دینداری و معنویت، اخلاق اجتماعی و قانونمداری در جامعه وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در هر جامعه صالح سه اصل مهم وجود دارد» اظهار کرد: یکی از این سه اصل مهم برای جامعه صالح، دینداری و ایمان است. دوم اخلاق اجتماعی و سومین نکته رعایت قانون‌مداری و پایبندی به قانون است. در جامعه‌ای که این سه اصل وجود داشته باشد آن جامعه یک جامعه صالح است.

وی تصریح کرد: اگر هر کدام از این سه اصل در جامعه‌ای نباشد نشان از آن دارد که صلاح در آن جامعه وجود ندارد و آن جامعه، جامعه سالمی نیست. سالم نبودن یعنی این‌که افراد جامعه از آرامش لازم و کافی برخوردار نیستند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این‌که در جامعه باید دینداری باشد یعنی اکثر افراد آن جامعه باید پایبند به یک دین آسمانی و تحریف نشده باشند. در جامعه‌ای که افراد با خداوند ارتباط قوی پیدا کنند آن جامعه به سمت صلاح و رستگاری پیش می‌رود.

سالاری‌فر خاطرنشان کرد: بحث اخلاق اجتماعی در جامعه صالح یعنی افراد آن جامعه آداب و فضایل اجتماعی را رعایت کنند و این آداب شامل مواردی همچون بخشش، تواضع، عفت، احترام به همدیگر، مهربانی، رعایت حقوق همنوع و... می‌شود.

وی افزود: قانونمداری در جامعه صالح یعنی این‌که آن قانونی که در جوامع مشخص شده است را همه افراد رعایت کنند و در برابر قانون همه یک دست باشند نه اینکه دانه درشت‌ها از زیر قانون شانه خالی کنند و قانون فقط برای مردم ضعیف باشد. حضرت علی (ع) با شخص یهودی به دادگاه رفت، وقتی قاضی حضرت را امیرالمومنین خطاب کرد امام علی (ع) فرمودند من الان یک شاکی هستم و در برابر قانون من و فرد یهودی یکی هستیم.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در جامعه صالح همه در برابر قانون یکی هستند و این یکی بودن افراد باعث می‌شود که انسان‌ها به سمت صلاح و رستگاری پیش بروند.

سالاری‌فر گفت: برای تبیین و تعریف هر یک از این اصول بخشی از نهادهای حکومتی این وظیفه را بر عهده دارند. مثلا ترویج مقوله دینداری جزء وظایف روحانیون و دینداران جامعه است و اگر دین افراد درست شود اخلاق اجتماعی آنها نیز درست می‌شود.

وی افزود: برای این‌که در حوزه قانونمداری نیز به یک جامعه صالح برسیم همه باید در برابر قانون یکی باشند و برای این یکی بودن مردم، رسانه‌ها، نهادهای قانونی مثل مجلس و قوه قضائیه می‌توانند ناظران خوبی باشند تا در امور قانونی هم به سمت یک جامعه صالح پیش برویم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای اینکه به این سه اصل برسیم بهتر است سرمایه‌گذاری اصلی را بر روی معنویت و دینداری انسان‌ها به ‌کار بگیریم. اگر می‌خواهیم به سمت صلاح و رستگاری پیش برویم باید از راه فرهنگ پیش برویم.

انتهای پیام

کد N382238

وبگردی