آفتاب

دولت تا تیر ماه سال 94 برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه می دهد/ نامه 200 نماینده به رئیس جمهور در مورد بودجه عمرانی کشور

دولت تا تیر ماه سال 94 برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه می دهد/ نامه 200 نماینده به رئیس جمهور در مورد بودجه عمرانی کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: معاون برنامه ریزی رئیس جمهور از بررسی برنامه ششم توسعه بر دولت خبر داد و اعلام کرد: تا 15 سال 94 برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه خواهد شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر اظهار داشت: نوبخت در کمیسیون برنامه و بودجه از برنامه ریزی برای شروع برنامه ششم توسعه خبر داد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت پیش بینی کرده کار تدوین برنامه ششم در سال جاری انجام می شود و تا 15 تیر ماه سال 94 برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه خواهد شد.

وی درباره انتقادات و ایرادات نمایندگان مجلس به تدوین برنامه ششم گفت: نمایندگان معتقد بودند که تا امروز 5 برنامه توسعه در مجلس به تصویب رسیده اما به طور میانگین بیشتر از سه درصد رشد اقتصادی نداشته ایم که این نمایانگر غیر عملی بودن برنامه های توسعه است.

وی با بیان اینکه نمایندگان خواستار آسیب شناسی علل عدم تحقق 5 برنامه توسعه در کشور هستند گفت: تدوین برنامه های توسعه حدود 2 سال وقت دولت را می گیرد و سه سال نیز طول می کشد که دولت آئین نامه های اجرایی برنامه های توسعه را بنویسد. که با این احتساب مدت اجرای برنامه های توسعه به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها معتقدند که تدوین چنین برنامه هایی روشی منسوخ است و کشورهایی مثل مالزی که رشد جهشی داشته اند برنامه های دیگری را برای رشد و توسعه خود استفاده می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: دولت گزارش مقایسه ای در مورد نرخ بیکاری اعطای تسهیلات، فروش نفت نسبت به عملکرد دولت یازدهم و دولتهای گذشته ارائه داد که به نظر من این گزارشها بدبینانه بود.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون اجرای تبصره 22 قانون بودجه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور طی بخشنامه ای اعلام کرده که 60 درصد از 3700 میلیارد تومان بودجه عمرانی به پروژه های ملی و 40 درصد به پروژه های استانی اختصاص یابد که این امر با واکنش مجلس روبرو شد.

وی اظهار داشت: امروز نمایندگان طرح دو فوریتی را برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه تنظیم کردند و نامه ای را به امضای 200 نفر از نمایندگان خطاب به رئیس جمهور رساندند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در این نامه نمایندگان خواستار لغو این مصوبه شدند.

 

 

 

کد N381847

وبگردی