آفتاب

راهپیمایی ˈندای صلحˈ به نشانه احترام به قربانیان سربرنیتسا آغاز شد

راهپیمایی ˈندای صلحˈ به نشانه احترام به قربانیان سربرنیتسا آغاز شد

بلگراد-ایرنا- حدود 5 هزار نفر از مردم نقاط مختلف بوسنی و هرزگوین به نشانه احترام و حضور در آیین نوزدهمین سالگرد قربانیان سربرنیتسا راه پیمایی به مسافت بیش از صد کیلوکتر را تحت عنوان ˈندای صلحˈ شروع کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان در روز سه شنبه، مردم در طی 3 روز پیاده روی از مسیر جنگی آن زمان عبور می کنند تا اینکه در مراسم تشییج جنازه 170 جسد دیگر از قربانیان سربرنیتسا از سال 1995 میلادی حضور داشته باشند.

بنابه این گزارش، گروهی دوچرخه سوار نیز برای حضور در آیین نوزدهمین سالگرد یادبود قربانیان سربرنیتسا از بلگراد پایتخت صربستان و شهر ولنی از اسلوونی به نشانه احترام به قربانیان نسل کشی سربرنیتسا حرکت کرده اند.

در عین حال هیات هایی نیز از کشورهای خارجی خود را در آیین نوزدهمین سالگرد یابود قربانیان سربرنیتسا که در 11 ژوئیه امسال در منطقه سربرنیتسا و پتوچار بررگزار می شود، حضور می یابند.

مراسم یادبود و خاک سپاری باقیماندگان اجساد 174نفر از قربانیان سربرنیتسا در سال 1995 که در یک سال گذشته شناسایی شده اند در مرکز یادبود پوتوچار در 11 ژوئیه امسال ( 20 تیر) برگزار می شود.

شهر سربرنیتسا که اکثریت ساکنین آن را مسلمانان تشکیل می دادند به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد در یازدهم ژوئیه 1995 میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال ˈ راتکو ملادیچˈ بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد.

براساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین فرمانده نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.

ملادیچ از سوی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه به 11 مورد از جمله نسل کشی در سربرنیتسا و تخلف از قوانین جنگی متهم شده است.

ˈرادوان کاراجیچˈ رییس جمهوری پیشین جمهوری منطقه صرب نشین بوسنی و هرزگوین، دیگر متهم اصلی در قتل عام مسلمانان در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین، در ژوئیه سال 2008 میلادی نیز در صربستان دستگیر و به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه انتقال یافت که محاکمه وی ادامه دارد.

اروپام**2061**1547
کد N381800

وبگردی