آفتاب

کمالوندی: شرایط فعلی فرصتی طلایی برای ایران و 1+5 است

کمالوندی: شرایط فعلی فرصتی طلایی برای ایران و 1+5 است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مسوولان نظام گفت: 190 هزار سو برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از واحد اول نیروگاه بوشهر واحد‌های دوم و سوم هم در راه است البته نه این‌که امروز و فردا به آن‌ها می‌رسیم اما در برنامه میان مدت در نظر داریم تا این هدف محقق شود. هر چند نیاز کشور به نیروگاه‌ها بیش‌تر از این تعداد است.

او اظهار کرد: مواضع ایران منطقی و قابل قبول و قابل دفاع است. ما برنامه‌مان را در سطح بین‌المللی و اروپا ارایه کرده‌ایم و نمی‌توان به آن اعتراض کرد. اما طرف مقابل وقتی نمی‌تواند متعرض برنامه منطقی ما شود بهانه‌های سیاسی و روانی و رسانه‌یی می‌آورد.

وی ادامه داد: مواضع تیم ما برای طرف مقابل روشن است و این آن‌ها هستند که باید به لحاظ سیاسی تصمیم بزرگی را بگیرند. آن‌ها باید برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را بپذیرند و خود را با آن تطبیق دهند. اگر آن‌ها حسن نیت سیاسی داشته باشند نگرانی‌هایی که مدعی هستند درباره برنامه هسته‌ای ایران دارند قابل رفع است. اما اگر بهانه‌جویی باشد به نتیجه نمی‌رسیم.

کمالوندی تاکید کرد که ایران در دفاع از حقوق هسته‌ای خود مصمم است و مواضع مستدل و محکمی برای تثبیت آن دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره برنامه تحقیق و توسعه نیز گفت: مقامات کشورمان از جمله رییس‌جمهور بارها تکرار کرده‌اند که هیچ محدودیتی را در فکر و دانش هسته‌ای نمی‌پذیریم و در مذاکرات این مساله شفاف بیان شده است. البته مواضع رسانه‌یی طرف مقابل را نمی‌توان مصداق قرار داد. اگر آن‌ها واقعیت برنامه و دانش هسته‌ای ایران را بپذیرند و بدانند که فشارها و تهدید‌ها نتیجه نمی‌دهد ما می‌توانیم راه‌هایی را برای رفع نگرانی نشان دهیم. وقتی ما برای رفع نگرانی آن‌ها درباره اراک پیشنهاد کاهش پلوتونیوم آن را مطرح می‌کنیم که قابل قبول و منطقی است اما باز هم مسایلی را مطرح می‌کنند، این سوال به وجود می‌آید که طرف مقابل واقعا برای حل موضوع تصمیم قطعی دارد یا خیر.

او درباره مذاکرات هسته‌ای که اکنون در وین در جریان است گفت: ما خود را مقید کرده‌ایم که تا 29 تیر به نتیجه برسیم و فشردگی جلسات برای همین است.

کمالوندی که در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر سخن می‌گفت، تصریح کرد: طرف مقابل این تلقی را نداشته باشد که با گذر زمان یا فشار و تهدید، ایران عقب‌نشینی می‌کند. مذاکرات و شرایط فعلی فرصتی طلایی است که برای هر دو طرف وجود دارد.

انتهای پیام

کد N381775

وبگردی