آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ملازهی: با تشکیل دولت موازی وضعیت خطرناکی در افغانستان به وجود می‌آید

ملازهی: با تشکیل دولت موازی وضعیت خطرناکی در افغانستان به وجود می‌آید

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: اگر عبدالله عبدالله به این نتیجه برسد که انتقال قدرت اساساً از طریق مسالمت‌آمیز منتفی است و نمی‌تواند امیدوار باشند که از طرق دموکراتیک به قدرت برسند ممکن است به سمت فاز نظامی و جنگ داخلی پیش روند که تجزیه افغانستان را به دنبال خواهد داشت.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تحولات افغانستان و اعلام اعتراضات به نتایج انتخابات در این کشور اظهار کرد: باید در نظر داشت در این‌باره دو مساله وجود دارد یکی این که رأی مردم چیست و دیگر این که چه مصلحت‌هایی ایجاب کرده است که کمیسیون انتخابات اشرف غنی احمدزی را به عنوان رییس‌جمهور انتخاب کند. باید این دو مساله را از یکدیگر تفکیک کرد تا بهتر دیدگاه‌های دو طرف درک شود.

وی با بیان این که عبدالله عبدالله اعلام کرده است که نتیجه انتخابات برای او قابل قبول نیست، افزود: آن‌ها به دنبال این هستند که در برابر این وضعیت مقاومت کنند. به هر حال در روزهای آینده برای به نتیجه رسیدن انتخابات باید یکی از دو طرف تغییر موضع دهند در غیر این صورت به سمت بروز بحران جدی‌تر در حد فاز نظامی و جنگ داخلی پیش خواهند رفت.

ملازهی اضافه کرد: مصلحت در این است دو طرف با مذاکره به یک راه‌حل برسند. به نظر می‌رسد راه‌حلی که سپنتا درباره تشکیل دولت اعتلافی مطرح کرده است بهترین راه‌حل باشد. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانند راه‌حل سیاسی را بیابند اما اگر صحبت‌های محقق و محمدنور درباره تشکیل دولت موازی دنبال شود وضعیت خطرناکی در افغانستان بروز خواهد کرد. تشکیل دولت موازی جغرافیا می‌خواهد و به نظر می‌رسد جغرافیای آن مناطق شمالی افغانستان خواهد بود و طبیعتاً دولت جدید اشرف غنی هم زیر بار این موضوع نخواهد رفت و شرایط منجر به جنگ می‌شود که در آن طالبان از فرصت استفاده خواهد کرد و مناطق پشتونشین را تحت تصرف خود در خواهد آورد و افغانستان در مسیری خواهد افتاد که هیچ کس انتظار آن را نخواهد داشت.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه در عین حال با بیان این که به نظر می‌رسد آن چه کمیسیون انتخابات اعلام کرده است قطعی است و این که تیم عبدالله عبدالله امیدوار باشد تغییر اساسی ایجاد شود منتفی شده است، گفت: می‌توان شرایط را به شکلی پیش برد که عبدالله عبدالله بتواند به نوعی در قدرت شرکت کند البته اگر اشرف غنی این شرایط را بپذیرد.

او اظهار کرد: ابهامات در افغانستان بیش از گذشته شده است و در شرایط کنونی عبدالله عبدالله دو انتخاب بیش‌تر ندارد یا می‌تواند مواضع خود را حفظ کند و مخالفت‌هایش را بدون در نظر گرفتن فاز نظامی در سطح مدنی دنبال کند یا این که تسلیم گروه رادیکال خواهد شد و وارد فاز نظامی می‌شود که در آن صورت جنگ داخلی روی خواهد داد و تجزیه افغانستان به طور قوی امکان‌پذیر خواهد بود البته این خواسته شخصی عبدالله عبدالله نیست. او به هر حال فردی کارکشته سیاست است و خطرات را درک می‌کند و هم‌چنین پیش از این با طالبان جنگیده است و خطرات جنگ را درک می‌کند و می‌داند کسی نمی‌تواند امیدوار باشد که در جنگ در افغانستان برنده باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد عبدالله عبدالله سعی می‌کند جناح تندروتر را قانع کند که برای اعتراض از شیوه‌های مدنی استفاده کنند و مردم را به خیابان‌ها بیاورد و تظاهرات کنند و مردم را توجیه کنند که تقلبی صورت گرفته تا با اعمال فشار مردمی بتواند شرایط را تغییر دهند هرچند که چندان امیدی وجود ندارد.

ملازهی گفت: واقعیت این است که تجربه نشان داده انتقال قدرت از قومیت پشتون به قومیت تاجیک یا هر قومیت دیگری ساده نیست. انگیزه در پشتون‌ها برای حفظ قدرت بسیار بالاست و این موضوع مقداری کار را مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه عبدالله عبدالله به این نتیجه برسند که انتقال قدرت اساساً از طریق مسالمت‌آمیز منتفی است و نمی‌تواند امیدوار باشند که از طرق دموکراتیک به قدرت برسند ممکن است به سمت فاز نظامی و جنگ داخلی پیش روند که تجزیه افغانستان را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N381734

وبگردی