آفتاب

‌60 درصد قنوات بردسکن خشک شده است

‌60 درصد قنوات بردسکن خشک شده است

‌فرماندار بردسکن گفت: خشکسالی در منطقه کوهپایه بردسکن بیداد کرده است و از 153 رشته قنات 60 درصد آن کاملا خشک و 40 درصد باقیمانده راندمان آبیاری آنها در حد صفر است و هیچگونه کارایی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمد اسماعیل یعقوب زاده گفت: متاسفانه 70 درصد از مشترکین آب در روستاها الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و با توجه به افت شدید منابع آبی راهی جز این نداریم که آب را در روستاها جیره‌بندی کنیم.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران بردسکن افزود: در حال حاضر روستاها برای آب شرب انسان و دام‌ها و باغات با بحران آب مواجه هستند به طوری که بیش از50 محله عشایری شهرستان برای تامین آب آنها با تانکر آبرسانی می‌شود.

یعقوب زاده افزود: آبرسانی به آبشخورهای دامی و مرغداری‌ها و با توجه به افزایش دما و گرمای بیش از حد هوا شاهد خشک شدن باغات منطقه کوهپایه هستیم که باغداران نیز درخواست آبیاری با تانکر برای باغات خود هستند.

وی اظهارکرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده چاه بحران در مرکز شهرستان حفر و تجهیز شد و از لحاظ تامین آب مشکلی نداریم، اما درخواست‌های مردم آنچنان بالا است که از توان شهرستان خارج است.

فرماندار بردسکن بر بسیج امکانات ادارات دارای تانکر و با استفاده از توان بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: با توجه به افت شدید منابع آبی و خشک شدن اکثر قنوات و درخواست‌های باغداران برآن شدیم آب مورد نیاز باغ‌های منطقه کوهپایه که محصول آنها در حال از بین رفتن است را تامین کنیم اما می‌طلبد باغداران هزینه‌های حمل آب را تقبل کنند.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان در آماده باش کامل به سر می‌برند و در مواقع بحران همه دستگاه‌ها موظف هستند امکانات خود را در اختیار مدیریت بحران شهرستان قرار دهند.

وی گفت: شهرستان بردسکن در بین تمامی ادارات هواشناسی سینوپتیک کمترین میزان بارندگی را دارد و به نوعی در ردیف آخر 16 اداره هواشناسی سینوپتیک استان قرار دارد.

یعقوب زاده میزان بارندگی امسال در بردسکن را 83 میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فرماندار بردسکن خسارات وارده ناشی از سرمازدگی، تگرگ و طوفان را 330 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: امسال 90 درصد محصول انار شهرستان بردسکن دچار سرمازدگی شد و با این وضعیت حتی مقرون به صرفه نیست که باغداران باغات انار را آبیاری کنند.

‌انتهای پیام

کد N381684

وبگردی