آفتاب

تاکید سازمان ملل بر سختی زندگی زنان آواره سوری

تاکید سازمان ملل بر سختی زندگی زنان آواره سوری

تهران - ایرنا - کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز سه شنبه هشدار داد هزاران زن آواره سوری که بیوه اند یا از همسرانشان جدا افتاده اند، در سختی، انزوا و تشویش به سر می برند و برای بقا تقلا می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود، وضع بد حدود 145 هزار زن آواره سوری را که در شرایط دشوار در سراسر خاورمیانه گلیم خود و خانواده شان را از آب بیرون می کشند، برجسته کرد.

این گزارش که ˈآنتونیو گوترسˈ کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل آن را در یک کنفرانس خبری در امان ارائه داد، حاکی است: این زنان که مجبورند مسوولیت خانواده های خود را پس از کشته شدن و اسارت مردانشان یا دور ماندن از آنها به تنهایی به دوش بکشند، در شرایط سخت، انزوا و تشویش گرفتارند.

وی با اشاره به اینکه زنان آواره سوری بی نهایت رنج می برند، خواستار اختصاص کمک های مالی بیشتر برای کمک به آنها شد.

وی افزود: ما هنوز 200 میلیون دلار تا پایان سال جاری کمبود بودجه داریم تا بتوانیم برنامه کمک مالی به خانواده های سوری را به نحوی که نیازهای آنها را تامین کند، به اجرا گذاریم.

اکثر این زنان نمی توانند کار کنند، زیرا تنها سرپرست کودکانشان هستند و بررسی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اردن، لبنان و مصر از 135 زن سوری نشان داد که یک سوم از این افراد غذای کافی برای خوردن ندارند.

بسیاری از زنانی که این کمیساریا با آنها مصاحبه کرد، گفتند که ژتون های غذا را از برنامه جهانی غذا دریافت می کنند. با این حال برخی اظهار داشتند که این ژتون ها را برای تامین هزینه های دیگر می فروشند.

در گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آمده است که زندگی کردن بدون مردان، در آزار و به ستوه آوردن بسیاری از زنان سوری تاثیر داشته است.

همچنین نداشتن پول کافی، این زنان را برای تامین هزینه های آموزش و بهداشت با انتخاب های سختی مواجه می کند، به طوری که بسیاری از آنها استطاعت پرداخت هزینه تحصیل یا درمان کودکانشان را ندارند.

در این گزارش با اشاره به اینکه یک زن از هر پنج زن سوری به خاطر روادید یا مسائل مشابه از همسر خود دور مانده است، از دولت های کشورهای میزبان می خواهد مرزهای شان را باز نگه دارند و محدودیت های ورود را کاهش دهند.

براساس این گزارش، دست کم 2 میلیون و 800 هزار سوری از جنگ داخلی در کشورشان که مارس 2011 آغاز شد، گریخته اند و بیش از یک میلیون نفر از این تعداد در لبنان پناه گرفته اند. مابقی نیز در اردن، مصر، ترکیه و عراق اقامت دارد.

رسانام**9109**1547
کد N381677

وبگردی