آفتاب

تفاوت «سو» و ماشین‌های سانتریفیوژ / صالحی: نیاز غنی‌سازی ما ۱۹۰ هزار سو است

تفاوت «سو» و ماشین‌های سانتریفیوژ / صالحی: نیاز غنی‌سازی ما ۱۹۰ هزار سو است

ایرنا نوشت:

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نیاز غنی‌سازی ما برای ۸ سال آینده حدودا ۱۹۰ هزار سو (SWU)است، گفت: جوسازی‌ها درباره تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ عمدی است.

معاون رییس جمهوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌زنی‌ها در خصوص تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ و میزان غنی‌سازی مورد نیاز کشور افزود: نیاز ما برای یک فاصله زمانی مورد توافق، یعنی هشت ساله آینده برای تامین سوخت سالانه نیروگاه اتمی بوشهر، حدودا ۱۹۰ هزار سو است تا بتوانیم پس از اتمام قرارداد با روسیه، سوخت این نیروگاه و راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور اراک را تامین کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سو (SWU) مخفف واحد کار جداسازی اورانیوم سبک از سنگین (saprating work unit) و تعریف نیاز غنی‌سازی است، اظهار داشت: نیاز غنی‌سازی را بر اساس تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ تعریف نمی‌کنیم بلکه بر اساس واحد آن یعنی سو تعریف می‌کنیم.

صالحی تصریح کرد: بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو ما باید نیاز عملی کشور به غنی‌سازی را تعریف می‌کردیم که این نیاز برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور اراک حدودا ۱۹۰ هزار سو است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ اظهار داشت: اینکه ۱۹۰ هزار سو معادل چند ماشین سانتریفیوژ خواهد بود، بستگی به نوع ماشین‌های سانتریفیوژ دارد.

معاون رییس جمهوری گفت: اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۳ سو باشد، حدود ۶۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز است و اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۱۰ سو باشد به ۱۹ هزار دستگاه سانتریفیوژ نیاز داریم.

صالحی اضافه کرد: چنانچه دستگاه‌های سانتریفیوژ از نسل آخر ما که دارای توان ۲۴ سو است، باشد به کمتر از ۱۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که با توجه به اینکه نسل آخر سانتریفیوژها با توان ۲۴ سو هنوز به تولید انبوه نرسیده است، تعداد ماشین‌های مورد نیاز ما با توجه به نسل فعلی سانتریفیوژها چقدر خواهد بود؟ گفت: طبق طراحی، توان ماشین‌های سانتریفیوژ فعلی که نسل اول هستند، تقریبا ۳ و اندی بوده که در عمل کمتر از ۲ سو است.

صالحی با تاکید بر ضرورت بحث تحقیق و توسعه هسته‌ای اظهار داشت: مهم این است که نیاز ما ۱۹۰ هزار سو است و اینکه این توان، چه تعداد ماشین سانتریفیوژ خواهد بود، بستگی به نوع ماشین‌های سانتریفیوژ دارد.

وی افزود: بنابراین، جوسازی‌ها درباره تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ عمدی است و ما بر اساس واحد سو، نیاز خود را تعریف کرده‌ایم.

صالحی در عین حال تاکید کرد: برای این که آخرین نسل ماشین‌های سانتریفیوژ ساخت ایران (۲۴ سو) به تولید انبوه برسد، نیاز به طی مراحل متعدد فنی دارد. برای مثال برپا کردن زنجیره‌های دو ماشینه، ۱۰ ماشینه، ۲۰ ماشینه و یک آبشار ۱۶۴ تایی ماشین، هر یک باید برای مدت زمانی کار کنند تا از رفع تمامی نقص‌ها و عیوب آن‌ها اطمینان حاصل شود و سپس مرحله تولید انبوه انجام خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام مساله بسیار مهم ظرفیت غنی‌سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند. البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور ۱۹۰ هزار سو است.

 

23503

کد N381636

وبگردی