آفتاب

انتقاد سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از محکومیت فعال عربستانی

انتقاد سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از محکومیت فعال عربستانی

به دنبال محکومیت یک فعال برجسته حقوق بشر در عربستان سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر ضمن محکوم کردن این اقدام آن را نقض آزادی بیان در عربستان دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دادگاه کیفری ویژه در جده عربستان طی حکمی ولید ابوالخیر را به اتهام تأسیس یک سازمان بین‌المللی معاند با دولت و شکست بیعت‌اش با پادشاه به 15 سال زندان محکوم و وی را به مدت 15 سال پس از آزادی‌اش ممنوع الخروج کرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد ابوالخیر آخرین نفر از چندین فعال حقوق بشری است که در ماه‌های گذشته در عربستان هدف آزار و اذیت، محاکمه و زندان قرار گرفته است.

به گفته وکیل مدافع ابوالخیر مقامات سعودی اخیرا با استفاده از قانون مبارزه با تروریسم فعالان را هدف قرار می‌دهند و به زندان می‌اندازند.

معاون سرپرست خاور میانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: محکوم کردن ابوالخیر به اتهام جرائم مرتبط با امنیت ملی اقدامی کاملا ناعادلانه است و نشان می دهد که پادشاهی عربستان از قانون مبارزه با تروریسم تنها برای سرکوب مخالفان سیاسی صلح‌طلب استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: مقامات سعودی با محکوم کردن یک فعال صلح‌طلب به 15 سال زندان به منتقدان داخلی خود می‌فهمانند که به دلیل انتقاداتشان به شدت مجازات می‌شوند.

عفو بین‌الملل ابوالخیر را زندانی سیاسی دانست و آزادی هرچه فوری و بدون قید و شرط وی و لغو تمام اتهاماتش را خواستار شد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل دادگاه کیفری ویژه، دادگاهی است که به جرایم امنیتی و مرتبط با تروریسم رسیدگی می‌کند و روند محاکمه در آن همواره مخفی باقی می‌ماند.

فعالان می‌گویند که این دادگاه تحت نفوذ مستقیم وزارت کشور عربستان قرار دارد.

همچنین سارا لی ویتسون سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر، در این باره گفت: محکومیت ظالمانه ولید ابوالخیر نشان می‌دهد که عربستان سعودی چگونه افرادی را که خواستار اصلاحات سیاسی و اجرای حقوق بشر هستند سرکوب می‌کند.

وی ابراز نگرانی کرد: عربستان همواره با شهروندانی که سیاست‌های این کشور را مورد انتقاد قرار می‌دهند با خشونت رفتار کرده است و به زندان انداختن یک فعال به دلیل اظهاراتی که در رسانه‌ها مطرح کرده یک اقدام پست دیگر است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، ابوالخیر یک وکیل و فعال حقوق بشر است که سازمان نظارت بر حقوق بشر در عربستان سعودی را تأسیس کرده است، اما دولت این کشور به این بهانه که این سازمان قصد دارد دست به اقدامات معاند دولت بزند از ارائه مجوز به آن سر باز زد. با این حال ابوالخیر تاکنون وکالت فعالان حقوق بشر زیادی را به عهده داشته که آخرین آن‌ها رائف بدوی بوده است که به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر به 10 سال زندان و 1000 ضربه شلاق محکوم شد.

دیده‌بان حقوق بشر علاوه‌ بر این به طور جزئی به پرونده‌های چند فعال حقوق بشر عربستانی پرداخته که همه آن‌ها به دلیل اتهاماتی مشابه به زندان محکوم شدند. به عنوان مثال فوزان الحربی یکی از اعضای مجمع حقوق سیاسی و مدنی سعودی، در 25 ژوئن به هفت سال زندان محکوم شد.

سارا لی ویتسون همچنین هشدار داد: ادامه سرکوب فعالان حقوق بشر صلح طلب در عربستان سعودی که یکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو است به نوعی به استهزاء گرفتن عدالت است، در حالی که از اعضای این شورا انتظار می‌رود که از حقوق تمام افراد دفاع کنند، اما مقامات سعودی خود حقوق شهروندانشان را زیر پا می‌گذارند.

انتهای پیام

کد N381510

وبگردی