آفتاب

دادگاه حقوق بشر اروپا بار دیگر ترکیه را محکوم کرد

دادگاه حقوق بشر اروپا بار دیگر ترکیه را محکوم کرد

آنکارا - ایرنا - دادگاه حقوق بشر اروپا روز سه شنبه، ترکیه را به نقض حقوق شهروندی دو روزنامه نگار این کشور ، محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، ˈندیم شنرˈ و ˈاحمد شیکˈ دو روزنامه نگار ترکیه که بیش از یک سال در این کشور زندانی شده بودند، با ادعای اینکه اتهامات وارده به آنها ناروا بوده ، پس از بی نتیجه ماندن فرجام خواهی آنها در نزد مراجع قانونی ترکیه، موضوع را به دادگاه حقوق بشر اروپا کشانده اند.

به گزارش خبرگزاری ˈآناتولیˈ ترکیه، دادگاه حقوق بشر اروپا در نشست امروز خود دادخواهی این دو روزنامه نگار را حق به جانب ارزیابی و ترکیه را به نقض حقوق روزنامه نگاران محکوم کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود تاکید کرده است که ترکیه با زندانی کردن نادرست این دو روزنامه نگار، ماده پنجم و دهم از منشور حقوق بشر اروپا را نقض کرده است.

شنر و شیک در ماجرای پرونده شبکه تلویزیونی موسوم به ˈاودا تی ویˈ در سوم مارس 2011 میلادی دستگیر و زندانی شده بودند. این دو بیش از یک سال در زندان ماندند و سپس در پی اصلاحات در برخی از قوانین ترکیه ، آزاد شدند.

ترکیه به عنوان عضو شورای اروپا، با امضای منشور حقوق بشر این قاره ، متعهد به رعایت این منشور در مسایل داخلی شده است. ترکیه با امضای این منشور، حق مراجعه انفرادی شهروندان خود به دادگاه حقوق بشر اروپا را در سال 1987 میلادی به رسمیت شناخته است.

شهروندان این کشور و یا هر کسی که در ترکیه اقامت دارد، در صورت طی مراحل قانونی در این کشور و بی نتیجه ماندن دادخواهی اش در نزد قوه قضائیه ، می تواند موضوع را به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کند.

ترکیه تاکنون جریمه های سنگینی بابت نقض حقوق بشر به عنوان غرامت به شهروندان پرداخته است.

بیشترین پرونده شکایت در نزد دادگاه حقوق بشر اروپا را ترکیه دارد.

خاورم/2011**1651
کد N381249

وبگردی