آفتاب

آیا پوتین مواضع خود را در اوکراین تغییر داده است؟

آیا پوتین مواضع خود را در اوکراین تغییر داده است؟

تهران-ایرنا- در حالیکه نیروهای اوکراینی هر روز بیشتر به مواضع جدایی طلبان در شرق این کشور نزدیک می شوند و آنها را وادار به عقب نشینی می کنند، به نظر می رسد ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه مواضع پیشین خود را تعدیل کرده باشد.

به نوشته روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی تلگراف، با پیشروی نیروهای دولت کی یف در شرق اوکراین، ˈایگور استرلکوفˈ فرمانده جدایی طلبان طرفدار روسیه و از مقامات وابسته به مسکو بسیار ناامید به نظر می رسد و از کرملین خواسته است از طریق مرزهای خود با اوکراین برای نجات جان جدایی طلبان، تسلیحات و خودروهای زرهی سنگین از جمله تانک ارسال کند.

استرلکوف و نیروهای تحت امرش جمعه و شنبه گذشته شهرˈاسلاویانسکˈ را که مقر نمادین آنها در شرق اوکراین بود به نیروهای کی یف واگذار کردند. این شهر ازسه ماه قبل در دست جدایی طلبان بود.

وی در پیامی ویدئویی چند ساعت قبل از ترک اسلاویانسک گفت : اگر روسیه با اتش بس موافقت نکند یا به نوعی با نیروهای مسلح خود به کمک ما و روس زبان های ساکن این منطقه نیاید، ما از بین خواهیم رفت.

این در حالی است که پوتین هفته گذشته در سخنانی گفت از همه ذخیره تسلیحاتی خود برای حمایت از روس زبان های خارج از کشور از جمله اوکراین استفاده می کند.

وی افزود: روش های اقتصادی و سیاسی نیز قابل استفاده است.

براساس این گزارش رییس جمهوری روسیه تاکنون توانسته است با مهارت فردی در بحران اوکراین پیروزعمل کند، الحاق شبه جزیره کریمه با سرعتی دو برابر پاسخ امریکا و اتحادیه اروپا به این امر انجام شد. اما تحریم های فزاینده غرب و تهدید برای افزایش این تحریم ها، همچنین چالش های پشتیبانی بیشتر در شرق اوکراین در مقایسه با کریمه احتمالا پوتین را از ماجراجویی های بیشتر و ورود به جنگی تمام عیار باز داشته است.

مقامات روسیه از تحریم های فعلی اتحادیه اروپا که شامل ممنوعیت صدور ویزا و توقیف دارایی هاست چندان نگران نیستند.

ˈولادیمیر یاکونینˈ رییس شرکت راه آهن روسیه و از متحدان مهم پوتین گفت تحریم هایی که علیه وی اعمال شده مانند پشه هایی در سیری است، ممکن است آزاردهنده باشند اما زندگی را متوقف نمی کنند.

اما صندوق بین المللی پول هفته گذشته در گزارش خود یادآور شد تحریم های ضد روسیه جریان سرمایه را متوقف کرده و روی روند سرمایه گذاری خارجی تاثیر منفی محسوسی گذاشته است، به همین دلیل در صورت ادامه روند تحریم های فعلی و اعمال تحریم های جدید مسکو وارد انزوای اقتصادی می شود.

عده ای در کرملین از این بابت هراس دارند که آمریکا با اعمال تحریم علیه بخش فناوری و خدمات بخش انرژی روسیه مداخله نظامی مسکو در اوکراین را تلافی کند.

یک تحلیلگر روس می گوید: این تحریم ها حتی می تواند ابعاد بیشتری بیابد، کرملین از این بابت هراس دارد که از نظام مالی بین المللی حذف شود، در این شرایط ارتباطات مالی با دیگر کشورها بسیار دشوار خواهد شد.

حمله به شرق اوکراین و تغییر مرزهای این کشور بسیار دشوارتر و پیچیده تر از الحاق شبه جزیره کریمه خواهد بود که سربازان روسیه برای جدا کردن این شبه جزیره ارتباط این باریکه را با بقیه اوکراین قطع کردند.

ˈالکساندر گالتسˈ کارشناس مسائل نظامی مستقر در مسکو می گوید: در حال حاضر شش هزار سرباز روسی در مرزهای این کشور با اوکراین مستقر هستند که برای حمله به آن کشور بسیار ناچیز است.

وی افزود: به نظر من راهبرد پوتین ادامه حمایت از هرج و مرج ها در شرق اوکراین برای مدتی طولانی است و برای این کار وی به حمله مستقیم نظامی به اوکراین نیاز ندارد. او می تواند از حمایت داوطلبان و ارسال سلاح از طریق مرز کمک بگیرد. با وجود این گالتس هشدار داد که هرگز نمی توان اقدام بعدی کرملین را حدس زد و در این صورت حتی یک حمله همه جانبه به اوکراین نیز ممکن است.

بحران اوکراین که از ماه نوامبر2013(آذر) به دلیل امتناع ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنارشده این کشور از امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد و ابعاد دشواری یافت، به درگیری های گسترده میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای کی یف منجر شده است.

این بحران که بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از پایان جنگ سرد نام گرفته ، اعمال تحریم هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو ، همچنین اختلال در صادرات گاز روسیه به اوکراین را در بر داشته است.

بر اثر درگیری ها در شرق اوکراین از ماه آوریل 2014 (فروردین/ اردیبهشت) به این سو تاکنون 250 نفر از غیرنظامیان کشته شده اند. افزون بر این 200 سرباز ارتش اوکراین کشته و 619 تن زخمی شده اند. دست کم 800 تن از جدایی طلبان نیز در این درگیری ها جان باخته اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است دست کم 110 هزار نفر از اتباع اوکراین از ابتدای سال جاری میلادی این کشور را به مقصد روسیه ترک کرده اند و حدود 54 هزار و 400 نفر نیز در داخل کشور آواره شده اند.

اروپام**9157 **1561 ** 1064
کد N380795

وبگردی