آفتاب

اظهارات عوام فریبانه مقامات آمریکایی درباره انتخابات افغانستان

اظهارات عوام فریبانه مقامات آمریکایی درباره انتخابات افغانستان

مقامات آمریکایی در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی آرا در افغانستان خواستار بررسی دقیق و جامع در زمینه ادعاها درباره بروز تقلب در انتخابات شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلوب اندمیل، جان کری وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی آرا در افغانستان گفت واشنگتن انتظار دارد که یک بررسی دقیق و جامع در زمینه ادعاها درباره بروز تقلب در انتخابات صورت گیرد و هیچ توجیهی برای آغاز خشونت ها و اقدامات خارج از قانون اساسی وجود ندارد.

کری در بیانیه ای که روز سه شنبه پیش از سفر خود به چین منتشر شد هشدار داد هر اقدام غیرقانونی برای تصرف غیرقانونی قدرت در افغانستان به قطع حمایت ها و کمک های مالی و امنیتی دولت آمریکا و جامعه بین الملل منتهی می شود.

وی ضمن ابراز نگرانی درباره گمانه زنی ها در زمینه تشکیل دولت موازی در افغانستان نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به خویشتنداری فراخواند.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی ادامه حمایت واشنگتن از افغانستان را منوط به حفظ اتحاد افغانستان برشمرد و تاکید کرد دولت ایالات متحده از هیچ نامزدی حمایت نمی‌ کند.

ساکی در اظهاراتی عوام فریبانه با اشاره به اهمیت بررسی کامل و جامع کلیه ادعاهای معقول نقض مقررات به منظور سلامت فرآیند انتخاباتی و مقبولیت گسترده رئیس جمهور جدید افغانستان در داخل و خارج بر لزوم همکاری نامزدهای انتخاباتی با بازرسان کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه اعلامیه نتایج اولیه انتخابات قطعی نیست، خواستار خودداری نامزدهای انتخاباتی از انجام اقدامات تحریک آمیز شد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که "یوسف نورستانی" رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت از مجموع 8 میلیون رای شمارش شده "اشرف غنی احمد زی" با 4 میلیون و 485 هزار و 888 رای در مقام نخست قرار گرفته و توانسته 56.44 درصد آرا را از آن خود کند. همچنین "عبدالله عبدالله" با 3 میلیون و 461 هزار و 639 رای و با کسب 43.56 درصد آرا در مقام دوم جای گرفته است.

کد N380579

وبگردی