آفتاب

بارزانی: آمریکا و ترکیه با "کشور مستقل کردستان" مخالفت نمی‌کنند

بارزانی: آمریکا و ترکیه با "کشور مستقل کردستان" مخالفت نمی‌کنند

رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق گفت: بعید است که آمریکا و ترکیه با اعلام "کشور مستقل کردستان" مخالفت کنند.

رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق گفت: بعید است که آمریکا و ترکیه با اعلام "کشور مستقل کردستان" مخالفت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه آلمانی "دی ولت" درباره واکنش واشنگتن و آنکارا نسبت به کشور مستقل کردستان پیش‌بینی کرده و گفت: من انتظار همکاری یا مقاومت فعال را ندارم.

وی که در چند روز گذشته از پارلمان کردستان در اربیل خواسته بود تا تاریخ معینی را برای برگزاری رفراندوم در خصوص کشور مستقل کردستان مشخص کنند، گفت: مردم تنها می‌توانند به صورت داوطلبانه کنار یکدیگر زندگی کنند نه با زور و اجبار.

بارزانی ادامه داد: تا چند وقت اخیر صحبت درباره استقلال کردستان می‌توانست باعث زندانی شدن شما شود اما استقلال حق طبیعی هر ملتی است. دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق مقصر اصلی بحران کنونی در این کشور است چرا که به هشدارهای دولت منطقه کردستان درباره شبه‌نظامیان داعش توجه نکرده است.

اظهارات اخیر بارزانی پس از آن صورت گرفت که مقامات دولت منطقه‌ای کردستان به واشنگتن سفر کرده تا به دولت آمریکا که تاکنون بر حفظ یک عراق متحد تاکید داشته‌اند، مساله استقلال کرستان را توضیح دهند.

بارزانی با بازبینی بحران کنونی عراق گفت: ما به بغداد درباره این تهدید قریب‌الوقوع هشدار دادیم اما آن‌ها علی رغم هشدارهای ما درخصوص قوی‌تر و مجهزتر شدن شبه‌نظامیان داعش در سراسر مرز، به حرف‌های ما اعتنایی نکردند.

وی افزود: افزایش حمایت‌ها از شبه‌نظامیان داعش از سیاست‌های ناکام دولت که سنی‌ها را در عراق متزلزل کرده، نشات می‌گیرد. سنی‌ها و خواسته‌هایشان درباره جاده‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس بهتر توسط دولت نوری مالکی نادیده گرفته شده است.

رهبر دولت منطقه‌ای کردستان عراق ادامه داد: داعش خود را صدای شکایت‌های سنی‌ها توصیف می‌کند. این شبه‌نظامیان تکفیری به تنهایی عمل نمی‌کنند و حامیان صدام نیز با آن‌ها متحد شده‌اند. منطق پشت این اقدام بسیار ساده و قدیمی است "دشمن دشمن من، دوست من است" اما با این وجود اختلافات بسیاری در این ائتلاف وجود دارد. شبه‌نظامیان داعش خواستار یک دیکتاتوری مذهبی هستند در حالی که حامیان صدام خواستار بازگشت قدرتشان می‌باشند.

بارزانی تاکید کرد: دولت منطقه‌ای کردستان عراق به محل امنی برای دیگر اقلیت‌ها که از ناآرامی‌ها فرار می‌کنند، تبدیل شده است. هزاران تن به ویژه مسیحیان از مناطقی که شبه‌نظامیان داعش در آن خلافت اعلام کرده‌اند، فرار کرده‌اند. ما از اقلیت‌هایمان علیه چنین تروریست‌هایی حفاظت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N380477

وبگردی