آفتاب

وزیر خارجه مصر: برقراری روابط با قطر دشوار است/راه سیاسی برای سوریه بهترین است/

وزیر خارجه مصر: برقراری روابط با قطر دشوار است/راه سیاسی برای سوریه بهترین است/

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه قاهره همواره روابط خوبی را با کشورهای عربی دارد، تاکید کرد: برقراری روابط با قطر دشوار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان در خصوص روابط قاهره با دوحه گفت: روابط ما با قطر از مرحله سختی عبور کرده اما چهره مصر خدشه دار شده است. در حال حاضر نیز برقراری روابط با قطر دشوار است و این مساله برای مصر خوب نیست که همواره روابط خوبی را با تمامی کشورهای عربی داشته است. ما همواره دنبال انگیزه‌ها و دلایل این مساله هستیم.

وی درخصوص تصمیم مصر برای گرفتن دریافت پول از قطر بدون همکاری سیاسی با آن گفت: ما هیچ پولی را از قطر نمی‌گیریم و اگر پول قطر در حال حاضر به عرصه اقتصاد مصر تزریق شده به دلیل وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان دو کشور است.

شکری درخصوص موضع قاهره نسبت به پرونده سوریه و اظهارات عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر مبنی بر تایید حل مسالمت آمیز بحران سوریه که با موضع عربستان در خصوص مسلح کردن مخالفان سوریه در تضاد است، گفت: به عقیده ما حل سیاسی بهترین راهکار و وسیله برای حل بحران سوریه است و رخدادها ثابت کرده‌اند که هیچ کدام از طرف‌های درگیر در سوریه نمی‌توانند از طریق راه حل نظامی به این بحران پایان بدهند.

وی درخصوص بحران عراق و اینکه قاهره از چه کسی برای تصدی پست نخست وزیری در عراق حمایت می‌کند، اظهار داشت: ما از اراده ملت عراق حمایت می‌کنیم.

شکری درخصوص نقش ایران در عراق نیز تاکید کرد: طرف‌های زیادی وجود دارند که دارای منافعی در عراق هستند و می‌توانند بر اوضاع این کشور تاثیر بگذارند. تمامی این طرف‌ها در حال حاضر دارند به چنین اقدامی دست می‌زنند. من بر اساس موقعیت جغرافیایی می‌توانم بگویم که ایران تاثیر زیادی بر عراق دارد و یکی از بازیگران در این کشور به حساب می‌آید.

وزیر خارجه مصر در خصوص اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا درخصوص محکوم کردن بازداشت روزنامه نگاران در مصر گفت: به عقیده من چنین گفته‌هایی ضروری نیست و مثل گفتگوهای دیپلمات عادی نبود.

وی افزود: در حال حاضر ما دو مرحله برای از سرگیری اقدامات در خصوص پرونده روزنامه نگاران پیش رو داریم.

به عقیده من روزنامه نگاران حتی اگر فکر کنند که گناهکار نیستند اما در خصوص آن‌ها اقدامات قضایی صورت خواهد گرفت و هر جامعه‌ای تنها از طریق حکم قانون می‌تواند پیشرفت کند.

شکری در خصوص اخبار منتشر شده درباره احتمال صدور عفو عمومی برای روزنامه نگاران مذکور از سوی دفتر ریاست جمهوری مصر گفت: تاکنون هیچ‌گونه اعلامیه رسمی در این خصوص صادر نشده و من سخنی در این باره نخواهم گفت.

انتهای پیام

کد N380341

وبگردی