آفتاب

نگاهی به سوابق نامزدهای انتخابات اندونزی/ یک روز تا انتخابات

نگاهی به سوابق نامزدهای انتخابات اندونزی/ یک روز تا انتخابات

کوالالامپور - ایرنا - ˈجوکو ویدودوˈ و ˈپراباوو سوبیانتوˈ دو نامزد سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری اندونزی با دو گذشته متفاوت رقابتی سخت را پشت سر گذاشتند تا سرنوشت پرجمعیت ترین کشور اسلامی را برای یک دوره پنج ساله در اختیار بگیرند.

به گزارش ایرنا، ˈجوکو ویدودوˈ 53 ساله دوران کودکی خود را در خانه ای در اطراف رودخانه ای در سولو گذراند و پدرش چوب فروش بوده است.

وی در سال 1985 با لیسانس مهندسی از دانشکده کشاورزی دانشگاه ˈگاجا ماداˈ شهر ˈیوگاکارتاˈ فارغ التحصیل شد.

جوکو ویدودو معروف به جوکوی از سال 2005 با عنوان شهردار ˈسولوˈ در مرکز جاوا شغل سیاسی خود را با حزب تلاش دموکراتیک اندونزی آغاز کرد. وی در دومین دوره با کسب 90 درصد آرا توانست برای یک دوره پنج ساله دیگر شهردار سولو شود.

وی در دورانی که شهرداری سولو را در اختیار داشت به بازسازی بازارهای سنتی پرداخت و مردم فقیری را که در اطراف رودخانه ها زندگی می کردند در خانه های مناسب اسکان داد.

جوکوی سپس به دلیل معامله خودرو معمولی خود با یک وسیله نقلیه که توسط تیم دانش آموزی یکی از دبیرستان های سولو ساخته شده بود مورد توجه رسانه های اندونزی قرار گرفت.

وی سپس در سال 2012 توانست فرمانداری جاکارتا را در اختیار گیرد و نام خود را به عنوان پانزدهمین فرماندار جاکارتا ثبت و پایه های حضور خود در عرصه سیاسی اندونزی را تقویت کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندونزی به خاطر دیدار از مردم فقیر در مناطق مختلف اندونزی مورد حمایت اقشار گوناگون قرار گرفته است.

نسل جوان اندونزی در شهرها و روستاهای این کشور جوکو ویدودو را از فساد مالی پاک می دانند و از وی حمایت می کنند.

ویدودو در کارزارهای انتخاباتی خود همواره بر نقش آموزش تاکید داشته است و استفاده از فناوری های نوین را راهی برای مهار فساد مالی در این کشور می داند.

منتقدان جوکووی بر این باورند که وی تجربه کافی در امور ملی و بین المللی ندارد.

احزابی که با وی تشکیل ائتلاف داده اند تنها 37 درصد از کرسی های مجلس اندونزی را در اختیار دارند از این رو تحلیلگران بر این باورند که این موضوع می تواند مشکلاتی برای اهداف سیاسی وی به دنبال داشته باشد.

ˈپراباوو سوبیانتوˈ 63 ساله و رقیب ˈجوکو ویدودوˈ، سابقه ای متفاوت از رقیب خود دارد و پدرش از اقتصاددانان اندونزی بوده که در دولت سوهارتو وزارت تجارت این کشور را رهبری می کرده است.

پدربزرگ سوبیانتو نیز موسس بانک ملی اندونزی بوده است.

پراباوو در اصل نام برادر دیگر سوبیانتو بوده که در دوران جنگ های استقلال طلبی اندونزی با هلندی ها کشته شد و پدرش پس از مرگ فرزند نام پراباوو را برای وی برگزید.

فعالیت های تجاری بخش جداناشدنی از ماهیت خانوادگی پراباوو است، به طوری که برادر وی از اندونزی تا کانادا و روسیه در بازارهای مختلف حضور فعال دارد.

پراباوو سوبیانتو سپهبد پیشین ارتش اندونزی و داماد سوهارتو بوده که در دوران حاکمیت سوهارتو نیز برخی از اعمال ضد حقوق بشر را در کارنامه خود ثبت کرده است.

محمد سوهارتو دومین رئیس جمهور اندونزی بود.

او در سال 1921 بدنیا آمد و در دهه 1960 با یک کودتای نظامی احمد سوکارنو نخستین رئیس جمهور و بانی استقلال اندونزی را از قدرت برکنار کرد و مدت 33 سال زمام امور کشورش را دردست داشت.

سوهارتو سرانجام در آخرین سال های دهه 1990 قدرت را به مردم واگذار کرد و از صحنه سیاست کناره گرفت و سپس در سال 2008 درگذشت.

در سال های 1997 و 1998 که روزهای پایان دولت سوهارتو بود، گزارش های مختلفی در مورد آدم ربایی، شکنجه و کشتار معترضان ضد سوهارتو به عنوان سوابق سوبیانتو ثبت شده است.

وی پس از این ایام از فرماندهی ارتش کنار گذاشته شد.

وی در مبارزات انتخاباتی، خود را بی گناه خواند و اعلام کرد تنها براساس دستورات مقامات ارشد عمل کرده است.

کاهش فقر و ایجاد شغل در بخش کشاورزی از جمله شعارهای سوبیانتو است.

سابقه نظامی وی باعث شده برخی از مردم اندونزی وی را مرد با دانش دفاعی و کسی که قادر است از مواضع خود دفاع کند، بدانند.

وی همچنین از طرف صاحبان رسانه که بخش بزرگی از شبکه های رادیو و تلویزیون و همچنین رسانه های نوشتاری اندونزی را در اختیار دارند، حمایت می شود.

همچنین گزارش شده است در گذشته آمریکا به اتهام حقوق بشری از صدور ویزای برای وی خودداری کرده است و این موضوع در صورت پیروزی می تواند بر روابط واشنگتن جاکارتا تاثیرگذار باشد. هر چند که به تازگی یک روزنامه نگار آمریکایی مدعی شد پراباوو از حامیان اصلی آمریکا است و پیروزی وی در انتخابات تضمینی برای تامین اهداف آمریکا در منطقه محسوب می شود.

این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندونزی با گذشته ای کاملات متفاوت اکنون در میدانی مشترک به رقابت خواهند پرداخت تا مورد سنجش رای 190 میلیون و 290 هزار رای دهنده در داخل و خارج از اندونزی قرار گیرند.

آساق**د.م**1611
کد N380135

وبگردی