آفتاب

جاده زیبا و گردشگری سیاهکل به دیلمان، زخمی عبور کامیون های سنگین

جاده زیبا و گردشگری سیاهکل به دیلمان، زخمی عبور کامیون های سنگین

رشت - ایرنا - جاده زیبا و گردشگری سیاهکل به دیلمان که با برخورداری از جاذبه های کم نظیر خدادادی سالهاست زیبایی های خود را به گردشگران هدیه می کند، این روزها زخمی عبور بیش از ظرفیت کامیون های سنگین حمل سیمان و دیگر مصالح ساختمانی است.

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان در شرق استان گیلان یکی از زیباترین و مهمترین مسیرهای گردشگری گیلان بشمار می رود و در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور برای تماشای زیبایی ها و استفاده از آب و هوای خنک و ییلاقی به این منطقه سفر می کنند .

جادوی سحر انگیز جنگل های انبوه ، آبشار معروف لونک ، رودخانه همراه مسیر ، یال های جنگلی و مناظر مه گرفته و قامت بلند و زیبای درختان راش و توسکا تا عمق جان هر مسافری نفوذ می کند و این جاذبه های بهشتی، گویی فرد را برای همیشه برای دیدن شگفتی های طبیعی و به یاد ماندنی این جنگل های سرسبز فرا می خواند .

گردنه آغوزی و چشمه توریستی لاریخانی که بر فراز گرمای دم کرده و شرجی جلگه گیلان و در ارتفاعات سرد قرار دارند؛ بر ویژگی ها و جاذبه های این محور می افزایند .

مسافرانی که از گرمای دم کرده و شرجی تابستان های گرم جلگه با عبور از شیب های تند و جاده پر پیچ و خم مه گرفته جنگلی ، ناگهان سر از سر زمینی کوهستانی سرد دیلمان بیرون می آورند، احساس می کنند که وارد بهشت شده اند .

مسافران می آیند تا دل به آواز خوش پرندگان جنگلی بسپارند و چشمان خود را به جمال طبیعت شستشو دهند و دریچه ذهن خویش را به روی رویاهای سبز و سفید جنگل و مه بگشایند .

انبوه درختان جنگلی جاده پیچ در پیچ از توتکی سیاهکل تا چشمه لاریخانی در انتهای جنگل، آغوش خود را به روی مسافران و گردشگران می گشایند و رودخانه ای که از ابتدای شهر سیاهکل تا سرچشمه در منتهی علیه جنگل با آب خروشان مسافران را همراهی می کند از جلوه های زیبای این مسیر است .

اما این جاده باریک که همه زیبایی ها را در معرض دید می گذارد و به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه گردشگری این منطقه محسوب می شود ، دوسالی است که در غرش صدای تریلی ها و خودروهای سنگین به باتلاقی از قلوه سنگ و گل و لای تبدیل شده و با تخریب آسفالت و ایجاد دست انداز، عبور را برای خودروهای سواری سبک سخت کرده است.

وحشت خطر تصادف با تریلی های سنگین و جاده پر از دست انداز به گونه ای است که اکنون هر مسافری با یک بار سفر به این خطه ترجیح می دهد که هیچگاه دوباره به این منطقه سفر نکند .

یکی از ساکنان این منطقه می گوید : پیمودن فاصله 45 کیلومتری محور سیاهکل به دیلمان تا دو سال قبل با سواری حدود 45 دقیقه طول می کشید که اکنون این فاصله با ایجاد دست اندازها و تخریب جاده به دو ساعت افزایش یافته است .

منوچهر عطاپور یکی از عوامل تخریب این مسیر را عبور بیش از ظرفیت خودروهای سنگین حامل سیمان دانست و افزود: رفت و آمد خودروهای سنگین در این مسیر کم عرض و جنگلی موجب شده که روکش آسفالت ترک برداشته و بدنبال آن جاده تخریب شود .

وی خاطرنشان کرد : جاده قبلی امکان رشد و توسعه منطقه دیلمان را فراهم ساخته بود و به همین دلیل ساخت ویلا و ساختمان در این منطقه رونق گرفته بود .

وی تصریح کرد : کسانی که با سابقه ذهنی گذشته به این منطقه می آیند، با دیدن جاده ویران شده از نیمه راه بر می گردند و هیچگاه قصد سفری دوباره به این منطقه را به ذهنشان راه نمی دهند .

این ساکن منطقه سیاهکل یادآور شد: نه تنها گردشگران در این منطقه دچار مشکل و آسیب شده اند بلکه حدود یکصد روستا در مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه با مشکل تردد مواجه هستند .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این باره اظهارداشت : وضعیت این جاده در محور سیاهکل و دیلمان، صنعت گردشگری این منطقه را با چالش جدی مواجه کرده است.

ˈرضا علیزادهˈ گفت: کارخانه سیمان به اقتضای نیاز برای سرمایه گذاری در این منطقه احداث شده که نیازمند جاده مخصوص است .

وی افزود : تعمیر و نگهداری جاده محور سیاهکل به دیلمان تفکر جمعی و کار گروهی را در استان می طلبد تا با همکاری استانداری و نمایندگان و مسوولان و تامین اعتبارات، این جاده به وضعیت اول برگردد .

وی تصریح کرد : این جاده با وضعیت فعلی خطرات جانی در بر دارد و آسیب هایی که به این محور وارد آمده، انگیزه سفر به این منطقه را کاهش داده است .

به گفته علیزاده؛ استفاده از وسایل نقلیه و بهره برداری صنعتی از این جاده گردشگری با هم قابل جمع نیست .

وی گفت : برای این محور باید استانداردهای گردشگری رعایت شود این در حالیست که از این جاده از نظر ترددی و وسایل نقلیه بصورت چند وجی استفاده می شود .

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت : در یکی از سفرهای دولت قبلی به استان گیلان، بهسازی و ارتقاء جاده سیاهکل - دیلمان و کلیشم به تصویب رسید ولی در مدت چهارسال این پروژه اجرایی نشد.

ˈایرج ندیمیˈ با اشاره به اینکه تعریض جاده هم اکنون آغاز شده، افزود: با فشاری که به وزارت راه و شهرسازی و صنعت در خصوص این جاده وارد شد و مذاکرات انجام شده، قرار است که با اختصاص 20 هزار تن سیمان توسط کارخانه سیمان دیلمان، روکش و لکه گیری آسفالت آن بزودی انجام و ناهمواری های جاده برطرف شود.

این نماینده مجلس گفت: یکصد میلیارد ریال از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان همکار این پروژه برای روکش آسفالت این جاده اختصاص یافته و با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور نیز برای فعالیت های موازی در بخش هایی از جاده وارد مذاکره شده ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان هم در این باره گفت: محور سیاهکل به دیلمان برای تردد محلی و بافت اقلیمی و میزان ترافیک عبوری محدود ساخته شده بود ولی با ساخت کارخانه سیمان سبز دیلمان و آمد و شد کامیون ها و تریلرهای حامل محصولات کارخانه، این محور دچار آسیب هایی شده و توان عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین را ندارد و به همین سبب دچار اضمحلال زودرس شده است .

ˈشعبانعلی خاوریˈ افزود: این اداره کل در ترمیم و ساخت این محور با موانع ، محدودیت اعتباری و مالی، کمبود مصالح مورد نیاز در چرخه عملیات راهسازی اعم از زیرسازی ، روسازی و آسفالت در منطقه مواجه است.

وی ممانعت اداره کل منابع طبیعی گیلان در مورد جلوگیری از تعریض راه که مستلزم قطع برخی درختان در حریم قانونی راه می باشد را از دیگر عوامل بازدارنده حاشیه ای ترمیم این مسیر عنوان کرد.

وی اظهار داشت : این کارخانه فقط 15 کیلومتر از راه روستایی محل کارخانه تا اسپیلی را به عنوان جاده اختصاصی در دست احداث دارد و کامیون ها و تریلرهای حامل محصولات کارخانه بقیه مسیر 45 کیلومتری اسپیلی تا سیاهکل را از جاده موجود که از نوع راه فرعی است، طی می کنند.

خاوری خاطرنشان کرد : اداره کل راه و شهرسازی گیلان عملیات بهسازی و ارتقای هندسی و ایمنی راه موجود سیاهکل دیلمان را از دو سال گذشته با بکارگیری دو گروه کاری پیمانکاری در قالب بهسازی قطعه کیلومتر صفر تا سه، بهسازی قطعه کیلومتر سه تا 15 و تعریض و افزایش شعاع قوس های چهارگانه مسیر را در حال اجرا دارد.ک/4

619/7295/695/506
کد N380114

وبگردی