آفتاب

نخست وزیر ژاپن : توکیو و پکن پیوند ناگسستنی دارند

نخست وزیر ژاپن : توکیو و پکن پیوند ناگسستنی دارند

تهران ، ایرنا - شینزو آبه نخست وزیر ژاپن تنش های اخیر توکیو با چین را کم اهمیت جلوه داد و اعلام کرد که دو کشور ˈ پیوند ناگسستنی ˈ دارند و باب گفت و گو بین آنها همواره باز است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی ، توکیو و پکن از مدتها پیش بر سراسر جزایر دریای شرق چین اختلاف داشته و بی اعتمادی دو طرف هفته گذشته پس از آنکه ژاپن محدودیت های مربوط به استفاده از نیروهای مسلح خود را کاهش داد، به اوج خود رسید. این یک تغییر بسیار بحث برانگیز در سیاست نظامی ژاپن بود.

آبه روز سه شنبه در کانبرا بسر می برد و وی و تونی آبوت همتای استرالیایی اش قرار است توافقنامه ای در مورد مناسبات دفاعی نزدیکتر امضا کنند ، اقدامی که می تواند موجب خشم بیشتر چین شود.

آبه در مصاحبه با روزنامه قطع بزرگ ˈاسترالیان ˈ گفت : وی مشتاق است رابطه به طور متقابل سودمندی را با پکن دنبال کند و در عین حال از چین مصرانه بخواهد نقش سازنده ای در امنیت منطقه ایفا کند.

وی افزود: ژاپن و چین به طور ناگسستنی در هم تنیده شده اند. این امر به دلیل وجود مسائل حل نشده مختلف بین دو کشور همسایه غیر عادی نیست .

آبه گفت : چین یک کشور مهم است که به همراه ژاپن و استرالیا باید نقش برجسته ای در تضمین صلح و کامیابی منطقه آسیا و اقیانوسیه ایفا کند.

وی اظهار کرد : انتظار قوی من این است که چین از عرف بین المللی پیروی کرده و نقش سازنده ای در برخورد با مسائل منطقه داشته باشد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N379873

وبگردی