آفتاب

حقایقی از انتخابات اندونزی

حقایقی از انتخابات اندونزی

کوالالامپور- ایرنا - سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری اندونزی برای انتخاب رییس جمهور با رای مستقیم مردم روز چهارشنبه برگزار می شود و حدود 187 میلیون نفر در این انتخابات شرکت می کنند.

به گزارش ایرنا، در این دور از انتخابات ریاست جمهوری بزرگترین مجمع الجزایر جهان ˈپراباوو سوبیانتوˈ نامزد حزب جنبش کبیر و ˈجوکو ویدودوˈ فرماندار جاکارتا که به ˈجوکوویˈ معروف است و نامزد حزب دموکراتیک اندونزی است به رقابت می پردازند.

چند نکته در مورد انتخابات اندونزی:

** انتخابات ریاست جمهوری در اندونزی هر پنج سال برگزار می شود و هر فرد می تواند برای دو دوره پنجساله انتخاب شود. ˈسوسیلو بامبانگ یودهویونوˈ رییس جمهور فعلی اندونزی در سال 2009 برای دومین بار به عنوان رییس جمهور انتخاب شد و 10 سال سکاندار هدایت این کشور مسلمان جنوب شرق آسیا بود.

** در اندونزی رییس جمهور و معاون رییس جمهور در یک انتخابات و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

ˈیوسف کالاˈ نامزد معاونت ریاست جمهوری از سوی ˈجوکو ویدودوˈ است و ˈپراباوو سوبیانتوˈ از ˈهاتا رادجاساˈ برای پست معاونت خود حمایت می شود.

** نامزد انتخابات اندونزی برای پیروزی باید حداقل 50 درصد آرای مردم را در مرحله نخست کسب کند تا به عنوان رییس جمهور انتخاب شود ، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

علاوه بر این، برنده انتخابات باید حداقل 20 درصد از آرا را در بیش از نیمی از 34 استان اندونزی کسب کند.

تاکنون تنها در سال 2004 میلادی و زمانی که پنج نامزد برای ریاست جمهوری اندونزی رقابت می کردند انتخابات این کشور به دور دوم کشیده شد و سوسیلو بامبانگ یودهویونو و ˈمگاواتی سوکارنو پوتریˈ به دور دوم راه یافتند که سوسیلو بامبانگ با کسب 61 درصد آرا پیروز میدان شد.

** براساس قانون انتخابات اندونزی، تنها احزاب و یا ائتلاف هایی می توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری و معاون وی را معرفی کنند که 25 درصد آراء انتخابات مجلس قبل و یا حداقل 20 درصد کرسی های مجلس قانونگذاری را کسب کرده باشند.

در انتخابات سال جاری مجلس اندونزی هیچ یک از احزاب به تنهایی این درصد آراء و یا کرسی های مجلس را کسب نکردند و ائتلاف تشکیل دادند.

احزاب جنبش کبیر اندونزی، گلکار، توسعه اتحاد، عدالت کامیاب، فرمان ملی، ستاره ماه و دموکرات اندونزی در ائتلافی از سوبیانتو حمایت کردند و احزاب دموکراتیک اندونزی، هوشیار مردم، دموکراتیک ملی، اتحاد و عدالت اندونزی و بیداری ملی از ˈجوکو ویدودوˈ پشتیبانی می کنند.

** سن رای دادن در اندونزی 17 سال است و علاوه بر این، هر فردی که ازدواج کرده یا طلاق گرفته باشد نیز می تواند بدون محدودیت سنی در انتخابات شرکت کند.

آمار افرادی که می توانند در انتخابات اندونزی با 250 میلیون نفر جمعیت شرکت کنند بین 180 تا 190 میلیون نفر ذکر کرده است اما به نظر می رسد 187 میلیون نفر می توانند در انتخابات شرکت کنند.

67 میلیون نفر از این افراد رای اولی هستند.

** انتخابات در اندونزی با این جمعیت گسترده که در 17 هزار جزیره زندگی می کنند همچنان به صورت دستی برگزار می شود و حرکت هایی برای الکترونیکی کردن انتخابات انجام شده است.

شمارش آراء نیز دستی است و حدود یک ماه زمان می برد.

** ˈسوبیانتوˈ نامزد حزب جنبش کبیر اندونزی در انتخابات اندونزی فردی از چهره ها و نظم قدیم این کشور و یکی از ژنرال های ارشد نظامی سوهارتو است. ˈجوکو ویدودوˈ نامزد رقیب از حزب دموکراتیک نمادی از عصر جدید اندونزی لقب گرفته است . وی تاجر مبلمان بوده و به عنوان شهردار ˈسولوˈ و فرماندار جاکارتا خدمت کرده است.

** ˈسوبیانتوˈ در سال 2009 به عنوان معاون ˈمگاواتی سوکارنو پوتریˈ در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی مطرح شد و پس از شکست در انتخابات، خود را برای انتخابات امسال آماده کرد.

** دیدگاه سوبیانتو توسعه اندونزی در کشوری ˈمتحد، مستقل، مرفه و با وقارˈ است، اما جوکووی شعار ˈاندونزی مستقل و همکاری برای رسیدن به یک هدفˈ را برای خود انتخاب کرده است.

نامزد حزب جنبش کبیر معتقد است رشد اقتصادی اندونزی در صورت ممانعت از اختلاس های دولتی می تواند سالانه بین هفت تا 10 درصد باشد، اما نامزد حزب دموکراتیک تاکید دارد توسعه اقتصادی اندونزی با پرداختن به منابع انسانی و سلامت و آموزش و پرورش مردم به دست می آید.

وی رشد اقتصادی هفت درصد برای اندونزی را به شرط کاهش شکاف بین غنی و فقیر و تمرکزگرایی پیش بینی کرده است.

** سوبیانتو در زمینه سیاست خارجی ˈمساله دریای چین جنوبی را یک مساله بسیار مهم برای اندونزیˈ می داند که جاکارتا می تواند بیشتر از این در آن نقش داشته باشد.

جوکووی معتقد است مساله دریای چین جنوبی مشکل یک کشور با کشوری دیگر است و بهتر است اندونزی تنها نقش بازی کند، هر چند جاکارتا برای حل این مساله و بررسی آن باید با چین رایزنی کند تا ببیند آیا می تواند درگیری ها را حل کند.

آساق**1611
کد N379852

وبگردی