آفتاب

مخالفت دادگاه عالی هند با به رسمیت شناختن دادگاه‌های اسلامی

مخالفت دادگاه عالی هند با به رسمیت شناختن دادگاه‌های اسلامی

دادگاه عالی هند حکم داد،‌ دادگاه‌های اسلامی در این کشور اختیار قانونی نداشته و حکم‌های صادر شده از سوی آن‌ها برای افراد به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قاضی سی. کی. پراساد از دادگاه عالی هند اظهار داشت که قوانین این کشور احکام دادگاه‌های اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی در سخنانی در دادگاه عالی که به منظور اعلام تصمیم هیات قضات درباره پرونده مربوط به دادگاه‌های اسلامی ایراد کرد، گفت: هیچ مذهبی در کشور ما اجازه ندارد حقوق اساسی هیچ کسی را محدود کند.

این در حالی است که هند یک کشور عمدتا هندو است اما تعداد مسلمانان این کشور نیز قابل توجه است.

براساس حکم امروز دادگاه عالی هند، مسلمانان این کشور می‌توانند اگر بخواهند به احکام دادگاه‌های اسلامی پایبند باشند اما نمی توان هیچ‌کسی را به طور قانونی مجبور کرد تا تصمیمات این دادگاه‌ها را به رسمیت بشناسد.

این پرونده به سال 2005 بازمی‌گردد. در آن زمان یک وکیل هندی به نام "ویشوا لوچان مادان" با طرح شکواییه‌ای در دادگاه عالی هند تاکید کرد که دادگاه‌های اسلامی در این کشور موجب به وجود آمدن یک نظام قضایی موازی در هند شده و باید برچیده شوند.

اگرچه دادگاه عالی هند شکواییه مادان به منظور برچیده شدن دادگاه‌های اسلامی را نپذیرفت اما گفت که احکام صادر شده از سوی این دادگاه‌ها وجاهت قانونی ندارند.

دادگاه عالی هند عنوان کرد که مردم هند می‌توانند هنگامی که خواهان قضاوت در زمینه مسائل شخصی هستند داوطلبانه نزد یک دادگاه اسلامی بروند. رهبران مسلمانان هند اظهار داشتند که این دادگاه‌ها حقوق مسلمانان و آزادی آن‌ها برای رفتن به دادگاه‌های اسلامی به منظور حل مناقشاتشان را محافظت می‌کنند.

در انتخابات اخیر، حزب ملی‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا که اکنون حزب حاکم است تاکید کرد در صورتی که به قدرت برسد یک نظامنامه قانونی مشترک را اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N379820

وبگردی