آفتاب

کشف لایه‌های پنهان در جام جهانی

کشف لایه‌های پنهان در جام جهانی

یک عکاس معتقد است عکس‌هایی که علاوه بر مسابقه، حاشیه‌ها و لایه‌های پنهان یک تورنمنت بزرگ جهانی را ثبت می‌کنند، عکس‌های ورزشی موفق‌تری هستند.

محمد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ تورنمنت‌های بزرگی مثل جام جهانی و المپیک فقط یک رویداد ورزشی نیستند، بلکه کل جامعه را درگیر می‌کنند و تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین با گستردگی مخاطب در این رویداد، تنها عکس‌هایی که از مسابقه گرفته می‌شود نمی‌توانند بیننده را به خود جذب کنند.

او افزود: وقتی عکس‌های جام‌جهانی را نگاه می‌کنیم، آن تصاویری جذابیت بیشتری دارند که اتفاق خاصی را در حاشیه مسابقه پوشش داده باشند. مثلا عکسی که از مصدومیت نیمار، بازیکن تیم برزیل، در بازی با کلمبیا منتشر شد به عنوان یک اتفاق خاص برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد. کسی که عکس‌های ورزشی را دنبال می‌کند بارها تصاویر مربوط به خود مسابقه را دیده و به دنبال لحظات ناب و حاشیه‌های مسابقه است. حاشیه‌هایی مثل واکنش تماشاگران، خنده‌ها، گریه‌ها و همچنین نوع واکنش‌های بازیکنان و مربیان دو تیم.

مصدومیت نیمار

بابایی همچنین عنوان کرد: عکاسی ورزشی می‌تواند به جز ثبت لحظاتی از بازی، لایه‌های پنهان اجتماعی یک رویداد ورزشی را در قاب تصویر ثبت کند. در عصر حاضر، آژانس‌های خبری بیشتر به دنبال عکس‌هایی از تورنمنت‌های مهم مثل جام‌جهانی هستند که بتوانند وسعت بیشتری از اتفاق را پوشش بدهند. متأسفانه چون عکاسانی که از طرف خبرگزاری‌ها به مسابقات بزرگ اعزام می‌شوند دغدغه فروش عکس ندارند خیلی به حاشیه‌ها نمی‌پردازند و فقط خود مسابقه را پوشش می‌دهند.

این عکاس ادامه داد: اهمیت دادن به عکاسی ورزشی به خود رسانه برمی‌گردد. اینکه رسانه از عکاس چه می‌خواهد خیلی مهم است. خیلی از سایت‌های معتبر دنیا از عکاس ورزشی می‌خواهند علاوه بر خود مسابقه، از همه حاشیه‌های قبل و بعد از آغاز بازی عکاسی کنند و حواس‌شان به جز بازیکن‌ها، به کسانی که برای تماشای مسابقه آمده‌اند یا اینکه بلیت گیرشان نیامده و از بیرون استادیوم مسابقه را دنبال می‌کنند هم باشد.

بابایی در ادامه درباره وضعیت عکاسی ورزشی در ایران اظهار کرد: به خاطر کمبود عکاس در نشریات روزنامه‌ها و سایت‌های خبری، به عکاسی ورزشی خیلی تخصصی نگاه نمی‌شود. عکاسان ورزشی ما در این نشریات و سایت‌ها کسانی هستند که عکاسی سیاسی و اجتماعی هم می‌گیرند. در حالی که کسی که خودش ورزشکار باشد یا از یک رشته ورزشی شناخت داشته باشد، می‌داند توپی که روی هواست فلان بازیکن چه موقع به آن ضربه می‌زند. این عکاسان می‌توانند لحظات بکر مسابقه را روایت کنند و به مرور زمان لایه‌های پنهان آن را ثبت و آشکار کنند.

او افزود: وجه اجتماعی عکاسی ورزشی خیلی مهم است. ما در عکاسی مستند اجتماعی، روایت داریم. روایت زندگی و‌ احساسات. اگر بتوانیم عکاسی مستند اجتماعی را به عنوان مادر عکاسی خبری بپذیریم عکس‌هایی از رویدادهایی مثل جام‌جهانی گرفته می‌شود که بازخوردهای خوبی خواهند داشت و دیده می‌شوند. عکس‌هایی که یک داستان ورزشی را با همه زیر و بم و حاشیه‌هایش روایت می‌کند.

این عکاس همچنین گفت: عکس‌های ورزشی خوب دنیا عکس‌هایی هستند که لایه‌های پنهان یک مسابقه را به مخاطب نشان می‌دهند و این چیزی نیست که نشود آن را مدیریت کرد. عکاس می‌تواند با زمان‌بندی مناسب از پیش از شروع مسابقه تا پایان آن عکس‌هایی بگیرد که توجه بیشتری جلب کند. عکاس ورزشی باید با سرعت عمل کند. خوشبختانه مدتی است که عکاسان باسواد و با ذکاوت که مطالعاتی روی رشته‌های ورزشی دارند و مسائل فنی عکاسی را از بر هستند وارد حوزه عکاسی خبری شده‌اند و این اتفاق خوبی است.

انتهای پیام

کد N379796

وبگردی