آفتاب

چرا آمریکا در تلاش برای باز کردن پای ایران به تحولات عراق است

چرا آمریکا در تلاش برای باز کردن پای ایران به تحولات عراق است

16/04/1393 19:15

درپی شکست توطئه های آمریکا و غرب و متحدان منطقه ای آنها در سوریه و لبنان و ناکامی آنها برای تضعیف محور مقاومت، نتیجه طبیعی شکست یک توطئه بزرگ این است که توطئه‌گران مجازات شوند و تاوان توطئه های خود را بپردازند.

 شکست در منطقه دوستان آمریکا را بسیار ضعیف و مستعد ایجاد تغییرات سیاسی ناخواسته نموده است امری که نهایتا موجب آن خواهد شد که جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر بازیگران غربی و وابستگان آنها تغییرکند.

رمز گشایی از تحرکات و اقدامات گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق بعد از تحولات سوریه و لبنان و شکست سیاست های آمریکا و غرب و متحدان منطقه ایشان بیانگر این است که این گروه تروریستی دقیقا در چارچوب خواسته ها و راهبردهای آمریکا در منطقه حرکت می کند بطوریکه آمریکائی ها هر جا که لازم باشد از این گروه استفاده ابزاری لازمه را می کنند.

آمریکایی ها که امروز به ظاهر اقدامات گروه تروریستی داعش را در عراق محکوم می کنند، در سوریه حمایت های تسلیحاتی و مالی از این گروه می کنند و در داخل مرزهای برخی کشورهای منطقه مثل اردن سرگرم آموزش آنها هستند.

همچنین آمریکا با کشورهای حامی این گروه های تروریستی مثل عربستان سعودی و ترکیه همکاری و روابط استراتژیک دارد.

از دیگر نکات قابل تامل در عملکرد این گروه تروریستی این است که نحوه عملکرد این گروه طوری بوده است که هیچگونه آسیب و تهدیدی را متوجه منافع رژیم صهیونیستی در منطقه نکرده است.

آنچه که مسلم است این است که آمریکایی ها و متحدان منطقه آنها مدیریت کننده پشت پرده تحولات درعراق هستند و دعوت و فضاسازی آنها برای جلب همکاری ایران با آمریکا برای مبارزه با تروریسم داعش در عراق صرفا بهانه ای است برای تحلیل توان ایران و متحدان منطقه ایش با هدف تضعیف محور مقاومت.

شاید بتوان گفت آمریکا از به راه انداختن این بازی جدید در عراق و تلاش برای باز کردن پای ایران به این تحولات تحت عنوان همکاری و مشارکت با آمریکا برای مبارزه با تروریسم نه تنها  قصد حضور نظامی مجدد در منطقه را دارند بلکه به دنبال بد نام کردن ایران و نجات متحدان منطقه ای خود از تغییرات و زلزله های سیاسی ناشی از شکست آنها در سوریه که گریبان آنها را خواهد گرفت هستند.

همچنین یک روزنامه آمریکایی امروز خواستار ورود آمریکا به چانه زنی گسترده با ایران برای جلب حمایت و همکاری ایران با غرب و آمریکا در مسائل منطقه از افغانستان گرفته تا عراق و سوریه و لبنان شده بود، اقدامی که به توصیه این روزنامه باید در توافق هسته ای با ایران صورت گیرد بطوریکه در توافق هسته ای به ایران تضمین های امنیتی لازم داده شود و در قبال آن ایران متعهد به حمایت بی قید و شرط از عملکردهای آمریکا و غرب به بهانه ایجاد ثبات در منطقه شود.

با طرح چنین ایده هایی از سوی محافل غربی همچنین شاید بتوان گفت تحولات و تحرکات اخیر داعش در عراق کشور همسایه ایران چند هفته قبل از آغاز دور نهایی مذاکرات هسته ای با غرب، می تواند ابزاری از سوی آنها برای فشار بر ایران در مذاکرات باشد.

-------------

پیمان یزدانی

کد N379650

وبگردی