آفتاب
گزارش خبری/

3 مکان استراتژیک مورد نظر داعش در عراق را بشناسیم/ چرایی اهمیت این مراکز برای دولت مرکزی

3 مکان استراتژیک مورد نظر داعش در عراق را بشناسیم/ چرایی اهمیت این مراکز برای دولت مرکزی

16/04/1393 17:35

تروریستهای وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام هنگامی که در اوایل ژوئن سال 2014 استان نینوا را اشغال و بر بخشهایی از صلاح الدین مسلط شدند مقاومت قوی در برابر خود ندیدند و ارتش از هم گسیخته عراق به راحتی مراکز نظامی و دیگر مناطق را در اختیار آنها قرار می داد و از مقابل آنها می گریخت اما با فتوای مرجعیت دینی اوضاع تغییر پیدا کرد زیرا این فتوا به نیروهای نظامی روحیه داد و هزاران داوطلبانه را آماده نبرد با داعش کرد.

پس از این مرحله آرام آرام نیروهای عراقی از مرحله دفاع به مرحله حمله تغییر تاکتیک دادند. در این میان در کنار جنگ ارتش و نیروهای مردمی عراق با تروریست های عراق در مناطق مختلف نکته قابل توجه تلاش داعش برای تسلط بر مناطق استراتژیک است که همچنان با وجود تلفات بی شمار  حملات خود را به این مناطق ادامه می دهد. پالایشگاه بیجی، پایگاه هوایی اسپایکر و سدحدیثه سه مرکز حیاتی و زیر بنایی است که داعش به دنبال آن است. تروریستهای داعش بارها تلاش کرده اند که این پایگاه را از چنگ نیروهای عراقی خارج کنند اما تلاشهای آنها ناکام مانده است.

نخستین مرکز حیاتی برای داعش  پایگاه هوایی است که در غرب تکریت در استان صلاح الدین و فاصله 12 کیلومتری واقع شده است معمولا برای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد و فقط چند بار در زمان جنگ ایران با عراق در فاصله سالهای 1980تا1988 برای اهداف جنگی مورد استفاده قرار گرفته است. این پایگاه مجاور به دانشکده نیروی هوایی عراق است.

 

 

تسلط بر این سد نیز یکی از اهداف داعش است به ویژه که برخی رسانه ها از درگیری میان ارتش عراق و تروریست های داعش در شهر بروانه در چند صد کیلومتری این سد خبر داده اند.

دولت عراق نیروهای تقویتی به این منطقه اعزام کرده است تا مانع از سقوط آن به دست داعش شوند.

داعش تهدید کرده است که اگر بر این سد غلبه کند شهرهای عراق را غرق خواهد کرد. کارشناسان برآورد کرده اند که اگر دریچه های این سد باز شود یا منفجر شود شهر موصل به طور کامل ظرف چند ساعت غرق خواهد شد و جریان آبی با ارتفاع چند متر به سوی بغداد روانه خواهد شد.

قبلا داعش با باز کردن آب دریاچه کوچکی نزدیک فلوجه مناطقی را زیر آب برد. داعش با تسلط بر این سد می تواند بغداد را تحت فشار قرار دهد، آبهای آشامیدنی را هدر دهد و مزارع کشاورزی را غرق کند.

این سد به مثابه سلاح کشتار جمعی است و نیروهای آمریکایی در سال 2003 بر این سد مسلط شدند تا مانع از ویرانی آن از سوی نظامیان صدام شوند. ویرانی این سد50 میلیون گالون در ثانیه آب به سوی موصل روانه می کند که ظرف چند ساعت جریان آبی با ارتفاع 25 متر به این شهر می رسد و آن را غرق می کند همچنین بغداد ظرف سه روز غرق خواهد شد و 250 کیلومتر مربع از اراضی زراعی در عراق نابود می شود.

........

فرزاد فرهاد توسکی

کد N379593

وبگردی