آفتاب

استیضاح وزیر علوم یک ماه متوقف شد/احتمال استیضاح فرجی دانا به روایت آمار

استیضاح وزیر علوم یک ماه متوقف شد/احتمال استیضاح فرجی دانا به روایت آمار

وزیر علوم دولت یازدهم فعلا محتمل ترین گزینه برای استیضاح در مجلس است، اما با نشست امروز رئیس مجلس قرار شد این استیضاح یک ماه متوقف شود.

محمود عزیزی:آن طور که جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش خبر داده است توافق شد تا ابوترابی نائب رئیس اول مجلس و حدادعادل رئیس فراکسیون اقلیت مجلس موارد استیضاح را در یک ماه رصد کرده و وزیر علوم نیز محورهای استیضاح را رفع کند.

فرجی دانا، وزیری است که در میان نمایندگان و بدنه دانشگاهیان موافقان و مخالفان جدی دارد. فرجی دانا که ورودش به حوزه آموزش عالی را با ریاست پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران بین سالهای 77 تا 81 آغاز شد، در ادامه از سال 81 تا 84  به ریاست دانشگاه تهران رسید.

فرجی دانا 54 ساله روزهایی را به یاد دارد که بعد از استیضاح مصطفی معین از سوی سید محمد خاتمی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس اصلاح طلب معرفی شد،اما در کسب رای اعتماد از مجلس ناکام ماند. درآن سالها چهره هایی چون پورنجاتی چهره اصلاح طلب مجلس مخالف فرجی دانا بودند، اما حدادعادل و ابوترابی که در آن روزگار جزو فراکسیون اقلیت مجلس بودند به دفاع از وی پرداختند.

جدول یک: وضعیت رای اعتماد  دو مجلس ششم و نهم به فرجی دانا

تاریخ

تعداد کل

موافق

مخالف

ممتنع

نتیجه

شهریور 82

220

86

127

7

عدم اعتماد

مهر 92

۲۶۱

۱۵۹

۷۰

۳۲

رای اعتماد

11 سال بعد از آن روزها وقتی در خرداد 93 نشست مشترک باهنر نائب رئیس مجلس، حدادعادل رئیس فراکسیون اقلیت مجلس(اصولگرایان) و فرجی دانا برای نگرانی های نمایندگان برگزار شد و موفق نبود، کمتر از یک ماه از آن تاریخ  استیضاح از وزیر علوم کلید خورد.

 این استیضاح پیشینه ای دارد که به روزهای بعد از رای اعتماد مجلس نهم باز می گردد. در روزهای بعد از رای مجلس، 82 نفر از نمایندگان در تذکری کتبی به وزیر علوم خواستار تجدیدنظر در برخی از انتصابات انجام شده در وزارت علوم شدند.

یک روز بعد هم خبر رسید که 150 نماینده زیر نامه ای را امضا کرده اند که از رئیس جمهور خواسته اند در انتصابات این وزارتخانه دخالت کند.

 در آن نامه به رئیس جمهور اگر چه نامی از افراد مورد اعتراض نمایندگان نبود،اما مشخص بود که آنها معترض حضور جعفر توفیقی وزیر مشاور عالی وزیر علوم و جعفر میلی منفرد در سمت معاون آموزشی این وزارتخانه بودند.

این در حالی بود که مجلس وقتی نصرالله سجادی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش نپذیرفت و محمود گودرزی با رای نمایندگان شد وزیر ورزش و جوانان واکنشی به انتصاب سجادی به عنوان معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش نشان نداد. به همین خاطر است که جواد هروی عضو کمیسیون آموزش مجلس می گوید:«این استیضاح سیاسی است.»

 هواداران دولت هم کمپینی در فیس بوک برای حمایت از وزیر علوم تشکیل داده اند، اما ظاهرا عزم  استیضاح کنندگان از این هواداران جزم تر است.

مقایسه کارت زرد هایی که به وزرای دولت داده شده و اتفاقا وزیر علوم هم یکی از آنها را گرفته است نشان می دهد احتمال استیضاح او بیش از سایر وزرا است.

بررسی جدول کارت زرد های داده شده به وزرای روحانی نشان می دهد یک جمع 100 نفره از نمایندگان مخالف دولت در هر شرایطی منتقد دولت هستند. این عدد بسته به شخصیت و جایگاه وزیر مربوطه و موضوع مورد بحث این رقم می تواند بالا و پائین برود.

تاریخ

وزیر

تعداد کل آراء

موافق

مخالف

ممتنع

نتیجه

17 آذر 92

اقتصاد

217

82

101

10

کارت زرد

8 دی 92

علوم

۲۴۰

۷۳

149

10

کارت زرد

17 دی 92

ارشاد

224

105

97

18

کارت زرد

31فروردین 93

آموزش و پرورش

202

71

115

11

کارت زرد

3 تیر  93

کشور

218

64

135

15

کارت زرد

 

 

/212 27

 

کد N379373

وبگردی