آفتاب

دانشمندان اسپانیا سطح پایین پروتئین مغز را با بیماری مخرب عصبی ربط دادند

دانشمندان اسپانیا سطح پایین پروتئین مغز را با بیماری مخرب عصبی ربط دادند

مادرید- ایرنا- دانشمندان دانشگاه بارسلونا اسپانیا کشف کردند افرادی که سطح کمی از پروتئین TREM2 دارند، می توانند در معرض بیشترین ابتلا به بیماریهای مخرب عصبی نظیر آلزایمر یا جنون لوب پیشانی باشند .

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، این مطالعه که در مجله science translational medicine منتشر شده ، یک مکانیسم مولکولی را فاش کرده که بر مبنای آن، اشکال جهش یافته این پروتئین ، مانع از کارکرد درست پروسه پاکسازی رسوبات آمیلوئید می شود .

دانشمندان در این رابطه، سطح کمتر کارکردی این پروتئین ها در مایع مغزی نخاعی افراد مبتلا به بیماری های آلزایمر و جنون لوب پیشانی را کشف کردند .

ژن TREM2، یا به عبارتی (Triggering receptor expressed on myeloid cells 2 ) به طور عمده خود را در میکروگلیال یا سلول های غیر عصبی سیستم عصبی مرکزی که از جمله کار آنها فاگوسیتوز میکروارگانیسم های مهاجم و سلول های آسیب دیده است ، نشان می دهد .

این مطالعه در دو مرحله انجام شد. در نخستین مرحله با کشت سلول های میکروگلیال مشاهده شد که وقتی اشکال جهش یافته ژن ترم 2، خود را نشان می دهند ، پروتئین مذکور به غشای سلولی نمی رسد و سلول ها توانایی پاکسازی رسوباتی که در مغز انباشته می شود را از دست می دهند .

بر اساس این گزارش، در مرحله دوم ، دانشمندان مشاهده کردند که بیماران آلزایمر یا جنون لوب پیشانی ، سطح پایینی از پروتئین ترم 2 در مایع مغزی نخاعی داشتند و حتی در بیماران جنون لوب پیشانی ، این افراد در آزمایشاتی که از آنها انجام گرفت کاملا فاقد این پروتئین بودند .

اروپام **1234**1561 **1010
کد N379254

وبگردی