آفتاب

محکومیت فعال برجسته عربستانی به 15 سال زندان

محکومیت فعال برجسته عربستانی به 15 سال زندان

دادگاهی در عربستان یک فعال برجسته حقوق بشر را به 15 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولید ابوالخیر فعال حقوق بشر عربستانی در دادگاهی در جده به اتهام شکست بیعت‌اش با ملک عبدالله، بی‌احترامی به مقامات سعودی و تأسیس یک مجمع غیرقانونی به 15 سال زندان محکوم شد.

این دادگاه همچنین ابوالخیر را به پرداخت جریمه نقدی بالغ بر 200 هزار ریال عربستان (53 هزار و سیصد دلار) محکوم و وی را ممنوع‌الخروج کرد.

بر اساس گزارش شبکه دویچه‌وله، ولید ابوالخیر از شانزدهم آوریل تاکنون در حبس خانگی بوده است.

همسر ابوالخیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که وی مشروعیت این دادگاه را قبول ندارد و حکم خود را نمی‌پذیرد. از این‌رو ابوالخیر قصد ندارد درخواست تجدیدنظر بدهد.

به گفته وکیل این فعال عربستانی وی متهم شده که سازمان نظارت بر حقوق بشر عربستان سعودی را بدون مجوز تأسیس کرده است.

این در حالیست که همسر وی گفته است ابوالخیر درخواست مجوز تأسیس این سازمان را داده بود اما مقامات از ارائه آن سر باز زده بودند.

بر اساس این گزارش ابوالخیر پیش از این در ماه اکتبر به دلیل جمع‌آوری دادخواستی در سال 2011 علیه حبس یک گروه فعال که خواستار اصلاحات سیاسی بودند به سه ماه زندان محکوم شد. پس از آن مقامات سعودی وی را از سفر به آمریکا محروم کردند.

همچنین سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچون عفو بین الملل وی را یک زندانی سیاسی اعلام کردند و آزادی فوری و بدون قید و شرط ابوالخیر را خواستار شدند. عفو بین‌الملل اعلام کرد ولید ابوالخیر یک زندانی سیاسی است که باید هرچه فوری آزاد شود و اقدام عربستان برای زندانی کردن وی نشان دهنده سوءاستفاده مقامات سعودی از دستگاه قضایی برای ساکت کردن مخالفان صلح‌طلب است.

انتهای پیام

کد N379041

وبگردی