آفتاب

یکی از رهبران سلفی: اردن از اتفاقات منطقه مصون نخواهد ماند

یکی از رهبران سلفی: اردن از اتفاقات منطقه مصون نخواهد ماند

یکی از رهبران شبه‌نظامیان اردن مرتبط با القاعده هشدار داد، پادشاهی اردن از آشوب و ناآرامی‌های به وجود آمده در کشورهای همسایه‌اش در امان نیست اما گروه تروریستی داعش که اخیرا در سراسر سوریه و عراق خلافت اعلام کرده، تهدیدی است در ایجاد تفرقه میان گروه‌های مخالف دولت‌ها در منطقه.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد الشلبی، یکی از رهبران ارشد سلفی‌ها در اردن، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: درگیری میان شاخه‌های شبه‌نظامیان رقیب در سوریه، مبارزه علیه بشار اسد، رئیس جمهوری دمشق را متزلزل کرده است.

الشلبی که به اتهاماتی از جمله نقشه برای حمله به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در اردن 11 سال را در زندان‌های این کشور سپری کرده بود، افزود: سلفی‌های اردن ارسال حمایت‌هایشان به شبه‌نظامیان متحد در سوریه را متوقف کرده چرا که می‌ترسند این مساله منجر به درگیری و مبارزه با دیگر مسلمانان شود. بیش از 1600 اردنی در سوریه جنگیده‌اند که 250 تن از آن‌ها کشته شدند.

این مصاحبه الشلبی با یکی از رسانه‌های غربی بسیار نادر است که در خانه‌اش در حومه شهر معان صورت گرفت. معان منطقه‌ای فقیر است که شاهد راهپیمایی گسترده حامیان داعش بوده که بخشی از خاک عراق و سوریه را تصرف و خلافت اعلام کرده‌اند. این اعلام خلافت از سوی بسیاری از شاخه‌های شبه‌نظامیان رقیب که در سوریه مبارزه می‌کنند رد و حتی به مسخره گرفته شده است.

الشلبی به اردن تاکید کرد تا قوانین شریعت اسلامی را اجرا و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را متعادل‌تر کند.

وی افزود: اردن از آنچه در کشورهای همسایه رخ می‌دهد، مصون نیست.

با وجود موج انقلاب‌های بهار عربی در منطقه، عبدالله، پادشاه اردن با تعهد به تسریع اصلاحات همچنان زمام امور کشور را به دست دارد.

توسعه سریع گروه شبه‌نظامی داعش باعث نگرانی‌های شدید اردن شده که در حال حاضر با تبعات جنگ داخلی سوریه دست و پنجه نرم می‌کند.

الشلبی گفت: برای سلفی‌ها مبارزه با اسرائیل در اولویت قرار دارد. یک روز اسرائیل از بین خواهد رفت.

وی افزود: من موافق یا مخالف گروه شبه‌نظامی داعش نیستم اما نگرانم که اقدامات آن‌ها باعث ایجاد تفرقه میان گروه‌های مخالف دولت‌های منطقه شود. روحانیون مسلمان گفتند که به دلایل بسیار این خلافت نباید در حال حاضر اعلام می‌شد چرا که این اعلامیه باعث ایجاد تفرقه در میان گروه‌های شبه‌نظامی و افراط گر در سراسر جهان می‌شود. به طور مثال در چچن، قفقاز، افغانستان و سومالی گروه‌هایی وجود دارند که اعلام کرده‌اند متعلق به القاعده هستند. این گروه‌ها 100 درصد دچار تفرقه خواهند شد و به حامیان و مخالفان این خلافت تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام

کد N379012

وبگردی