آفتاب

خونتای تایلند آرامش در جنوب را ضرورت ملی خواند

خونتای تایلند آرامش در جنوب را ضرورت ملی خواند

دولت نظامی تایلند امروز (دوشنبه) اعلام کرد برای این کشور بودایی که 10 سال ناآرامی توسط جدایی‌طلبان را می‌گذراند، صلح در منطقه مسلمان‌نشین جنوب یک ضرورت ملی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این پیام یک هفته پس از آغاز ماه رمضان و چند روز پس از تشکیل دولت جدید که توسط ژنرال "پرایوت چان – اوچا" رهبری می‌شود، انتشار یافته است.

این دولت در نظر دارد تا دوباره گفت‌وگوهایی را برای ایجاد صلح در مناطق پاتانی، یالا و ناراتیوات زنده کند.

ادومدت سیتابوتر،‌ دبیرکل شورای ملی صلح و نظم تایلند گفت: حل مساله منطقه جنوب یک ضرورت ملی است، ژنرال پرایوت خواستار تدابیر بهتر و پیشرفت‌های بیشتر در جنوب است.

پرایوت روز جمعه در سخنرانی هفتگی خود اعلام کرد که دولت نظامی برای حل مساله جنوب، به جای روش‌های نظامی از استراتژی‌های سیاسی استفاده می‌کند.

براساس گزارش سازمان "دیده‌بان جنوب" که این حملات را مطالعه و بررسی می‌کند، از سال 2004 که جنبش جدایی‌طلبان مسلمان فعالیت خود را از سر گرفته است، بیش از 6000 نفر جان خود را در شورش‌های سطح پایین و خفیف از دست داده‌اند. جبهه مقاومت بودایی برای دهه‌ها در مناطق مسلمان‌نشین یالا، پاتانی و ناراتیوات وجود داشته است. این مناطق تا پیش از پیوستن به تایلند در سال 1902 قسمتی از سلطنت مسلمانان مالایی بوده است.

دولت قبلی به نخست وزیری ینگلاک شینواترا که ماه مه توسط نظامیان برکنار شد، گفت‌وگوهایی را در جهت صلح با جبهه انقلابی ملی مخالفان در سال گذشته آغاز کرد. این گفت‌وگوها به سرعت متوقف شد و تلاش‌ها برای احیای مجدد آن به بعد از اعتراضات خیابانی موکول شد.

بنا به اعلام مقامات در رابطه با گفت‌وگوهای صلح که گروهی از مخالفین از انجام آن خودداری کردند، طی ماه رمضان سال گذشته، حملات شدید تا حدی متوقف شد.

بنا به گزارش‌های دیده‌بان جنوب، بعد از آغاز گفت‌وگوهای صلح در 2013، حملات جنوب با راکت‌های هوایی ادامه یافتند. این حملات حتی طی سال‌های 2005 تا 2007 هم دیده نشده بود.

منتقدان گفت‌وگوهای صلح معتقدند دولت تایلند قادر به تشخیص عاملان حملات نبوده و هیچ سازمانی هرگز مسئولیت آن را برعهده نگرفهت است. عده‌ای دیگر هم از امکان افزایش و احیای روش‌های خشونت‌آمیز در مقابل شورشیان توسط دولت نظامی می‌ترسند اما به نظر می‌رسد که خونتا قصد دارد تا در جهت مصالحه تلاش کند.

دبیرکل شورای ملی صلح و نظم گفت: مسیر این گفت‌وگو باید کامل‌تر شود و فعالیت‌های ریشه‌ای دیگری در این زمینه باید صورت پذیرد، بنابراین گفت‌وگو‌های صلح طولانی خواهد بود.

بیش از 150 هزار ارتشی، پلیس و نیروهای داوطلب در این سه استان و نقاط حساس در جاده‌های اصلی مستقر شده‌اند.

ارتش به 48 ایستگاه رادیویی اجازه داده است تا در این سه استان در ماه رمضان برنامه‌های خود را پخش کنند.

خونتا پخش هزاران ایستگاه رادیویی مستقل را به دلایل سیاسی متوقف کرده است.

به گزارش پلیس در آخرین درگیری‌ها در جنوب، هفته گذشته در پی حملاتی که توسط 10 مظنون مسلح در ناراتیوات رخ داد دو پلیس به ضرب گلوله کشته شدند.

انتهای پیام

کد N379010

وبگردی