آفتاب

جلیلی: دستیابی سریع‌تر به نتیجه در مذاکرات، هزینه‌های کمتری برای طرفین به دنبال دارد

جلیلی: دستیابی سریع‌تر به نتیجه در مذاکرات، هزینه‌های کمتری برای طرفین به دنبال دارد

یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، گفت که دستیابی هر چه سریعتر به نتیجه مشخص در مذاکرات هزینه‌های کمتری را برای طرفین به دنبال خواهد داشت.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: اساسا مذاکرات بر اساس اهداف تعریف می‌شود و وقتی توافق در مورد اهداف صورت گرفته مذاکرات نیز باید به سمت تحقق اهداف هر دو طرف مذاکره نیل کند و در غیر این صورت در مسیر مذاکرات اختلال ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اهداف و منافع کشورهای طرف مذاکره‌کننده، یادآور شد: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان باید پای میز مذاکره به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که نهایتا حق نظام و کشور از بین نرود و محفوظ بماند. قطعا طرف مقابل ما هم باید بر جریان مذاکره به اهداف خود دست یابد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را افرادی خبره و با توانمندی بالا دانست و یادآور شد: ما می‌توانیم به آنها امیدوار باشیم که پای میز مذاکره‌کننده بدون از دست دادن منافع ملی اهداف کشور را محقق کنند.

جلیلی ادامه داد: باید یادمان باشد که ما پای میز مذاکره‌ای هستیم که یک طرف آن شش کشور ابرقدرت ایستاده‌اند و در سوی دیگر نظام جمهوری اسلامی است که تلاش می‌کند مدافع حقوق بحق خودش در نظام بین‌الملل باشد.

وی اضافه کرد: خوشبینی به ذات مذاکره‌کنندگان وجود ندارد و آنها همیشه به عنوان کشورهایی که سهم‌خواهی بیشتر و روحیه استعماری دارند شناخته شده‌اند. تجربه قبلی هم این را به ما نشان می‌دهد لذا امیدواریم مجموعه اقدامات تیم مذاکره‌کننده موجب دستیابی به اهداف و منافع ملی شود.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با جدی خواندن چالش بین ایران و اعضای 1+5، تصریح کرد: اخباری که از وین می‌رسد نشان می‌دهد مذاکرات خیلی سخت پیش می‌رود اما ضرب‌الاجلی وجود دارد که باید تا پایان تیر بر اساس چارچوب اولیه توافق شده مذاکرات به نتیجه برسد و در غیر این صورت باید توافق اولیه را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

جلیلی یادآور شد: با توجه به شرایط پارلمان‌های اتحادیه اروپا و تغییراتی که در فضای سیاسی اروپا ایجاد شده، تاخیر شش ماهه در دستیابی به توافق نهایی می‌تواند کار را کند و سخت کند لذا اگر بتوانیم با همین تیمی که در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته مذاکرات انجام شده به نتایج مدنظر و اهداف خود دست یابیم این امر هزینه کمتری برای طرفین مذاکره به دنبال خواهد داشت و در عین حال نتیجه هم سریعتر مشخص می‌شود.

انتهای پیام

کد N378994

وبگردی