آفتاب

تظاهرات علیه گرانی - اولین چالش زودرس برای دولت جدید هند

تظاهرات علیه گرانی - اولین چالش زودرس برای دولت جدید هند

دهلی نو - ایرنا - دولت هند از حزب ملی گرای ˈبهارتیا جاناتاˈ که کمتر از یک ماه و نیم از عمر آن می گذرد و با وعده های بلندپروازانه در انتخابات اخیر به قدرت رسیده با تظاهرات و انتقاد ناشی از افزایش قیمت ها رو به رو شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر دهلی نو روز دوشنبه شاهد تظاهرات علیه دولت ˈنارندرا مودی ˈ به خاطر گرانی برخی کالاهای اساسی بود.

دولت مودی که در پنجم خرداد ماه امسال و پس از انتخابات سراسری شانزدهمین دوره مجلس عوام هند سوگند یاد کرده طی هفته های اخیر با اعتراض های مردمی و رهبران احزاب به خاطر گرانی سوخت و اقلام خوراکی مهم روبه رو شده است .

در تظاهرات امروز که در خیابان پارلمان هند شکل گرفت علاوه بر قشرهای مختلف مردمی، شماری از نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی نیز حضور داشتند و خواستار کاهش قیمت ها شدند.

تظاهرکنندگان علاوه بر شعارها تند پلاکاردهایی که در آن کاریکاتور نارندرا مودی دیده می شد در دست داشتند.

تظاهرکنندگان تهدید کرده اند اگر رشد قیمت ها ادامه یابد تظاهرات را به سایر شهرها و خیابان های هند گسترش خواهند داد.

یکی از وعده های انتخاباتی آقای مودی به مردم هند کاهش فشارهای اقتصادی و تورم بوده است.

یکی از انتقادهای مودی 63 ساله و طرفداران وی که توانست با برنامه تبلیغاتی سنگین و بی سابقه حزب ملی گرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) را پس از یک دهه از جایگاه اپوزسیون بیرون بیاورد و بر حزب کنگره چیره کند و آن را از قدرت به زیر بکشد مساله تورم و فشارهای اقتصادی به مردم بود.

مودی در جایگاه نخست وزیر هند در اولین دستوری که برای وزرای خود صادر کرد از آنان خواسته بود یک طرح عمل 100 روزه براساس اعلامیه انتخاباتی بی جی پی از جمله مهار تورم و تقویت امنیت داخلی تهیه کنند.

بخش تجاری هند به هنگام اعلام نتیجه انتخابات هند و پیروزی حزب راستگرای بی جی پی واکنش مثبت نشان داد و فهرستی از خواسته های خود را به دولت جدید ارائه کردند.

این بخش همچنین آماده پذیرش تصمیم های سخت دولت برای تضمین رشد اقتصادی دراز مدت شد. بخش تجاری هند می خواهد که یک دستورکار سه الی پنج ساله برای افزایش نرخ رشد اقتصادی اول به شش درصد و تا سال مالی 2017-2016 به هشت و نیم درصد تهیه شود.

رشد اقتصادی هند در سال گذشته حدود پنج درصد بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه این روند برای کشوری یک میلیارد و دویست میلیونی هند خطرناک است.

پس از اعلام نتیجه انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند و پیروزی قاطع حزب راستگرای بی جی پی بازار معاملات ارز نیز شاهد تقویت ارزش برابری روپیه در برابر ارزهای عمده بود.

با این حال خبرگزاری پی تی ای امروز (دوشنبه ) گزارش داد که ارزش برابری دلار در برابر روپیه هند در بازار ارز بین بانکی شهر بمبئی مرکز اقتصادی این کشور نسبت به آخرین روز کاری (جمعه گذشته) تقویت شده و روپیه 13 پیسه ارزان شده است.

هر یک دلار امروز در بازار ارز هند 59 ممیز 85 روپیه ارزش داشت. این رقم یک ماه قبل کمتر از 58 روپیه بود.

رسانه های هند طی هفته های اخیر از گرانی برخی اقلام خوراکی از جمله پیاز، سیب زمینی و شکر خبر داده اند.

یک گزارش تازه منتشر شده نشان می دهد در سال مالی 2012 - 2011 بیش از 29 درصد از جمعیت هند فقیر بوده اند و این بدان معنی است که از هر 10نفر هندی سه نفر در فقر بسر می برند.

آساق ** 275 **
کد N378833

وبگردی