آفتاب
حجت‌الاسلام طباطبایی در گفتگو با مهر:

غفلت از مسئله عزم ملی باعث نپذیرفتن موعظه‌های فرهنگی می‌شود/ عزم ملی به فرهنگ بها می‌دهد

غفلت از مسئله عزم ملی باعث نپذیرفتن موعظه‌های فرهنگی می‌شود/ عزم ملی به فرهنگ بها می‌دهد

قم - خبرگزاری مهر: استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه غفلت از مسئله عزم ملی، باعث نپذیرفتن موعظه‌های فرهنگی ما از سوی مردم می‌شود، گفت: ما نمی خواهیم فرهنگ سازی کنیم بلکه باید فرهنگ دینی خود را احیا کنیم و در این راه باید تمامی اقشار جامعه چه حوزویان و چه دولتیان وارد صحنه شوند؛ وقتی می گوییم عزم ملی یعنی بی سواد، دانشگاهی، حوزوی؛ همه باید وارد شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون اهمیت کار فرهنگی اظهار کرد: بسیاری از افراد با وجود داشتن زندگی فقیرانه، به علت داشتن فرهنگ بالا، آبرومندانه زندگی می کنند و این همان فرهنگ سازش با زندگی است.

وی اضافه کرد: فرهنگی که این افراد بر اساس آن زندگی بدون ذلت دارند، برگرفته از دین آنهاست. همان طور که قرآن کریم می فرماید: «یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ التَّعَفُّفِ؛ از شدت خویشتن داری افراد ناآگاه آنها را بی نیاز می پندارند.»

این استاد اخلاق تصریح کرد: زمانی که فرهنگ یک جامعه، فرهنگ نیازمندی، چپاول و زیادخواهی باشد، فرد به هر میزان که دریافت کند باز هم می‌خواهد و بنابراین اسراف و افزایش ضایعات و شخصیت گرایی در چنین جامعه ای افزایش می یابد.

حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: من ضمن احترام به ملت ایران، عرض می‌کنم اسباب و لوازم زندگی هیچ یک از کشورهای اروپایی که مقداری در سیاست‌های جهانی نفوذ دارند، به اندازه ایران نیست. آنها به کمترین وسیله زندگی اکتفا کرده و شخصیت شان را بسیار بالا نگاه می‌دارند.

لزوم عزم ملی

وی در تعریف فرهنگ گفت: فرهنگ یعنی آدمی شیوه زندگی را دقیقا بشناسند و بر اساس اعتقادش، برنامه ریزی کند. طبیعتا فرهنگ بر همه چیز مقدم است و بالاتر از فرهنگ، مسئله عزم ملی است.

وی با بیان اینکه عزم ملی از فرهنگ و اقتصاد جلوتر است، اظهار کرد: اگر عزم ملی در امور مهم یک کشور نباشد، میزان موفقیت آن صفر یا بسیار کم خواهد بود. پس بازگشت عزم ملی نیز به فرهنگ است.

حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: مردم یک کشور، فقیر و غنی؛ دین دار و بی دین؛ نقاط مشترک فراوانی دارند. تمامی آنها تلاش می کنند در زمان های حساس با هم باشند و این همان عزم ملی است. همکاری، همسویی، همراهی و مددکاری تماما برای عزم ملی است، بنابراین ما باید مواردی از فرهنگ جامعه که با هم متحد هستند برجسته کرده و قوی نگه داریم که غفلت از مسئله عزم ملی، باعث نپذیرفتن موعظه‌های فرهنگی ما از سوی مردم می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر

این استاد اخلاق تصریح کرد: در باب امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده، روزگاری خواهد رسید که مردم منکر را معروف و معروف را منکر می بینند. این دروغ نیست؛ زیرا گاهی جامعه به جایی کشیده می شود که دروغ را می‌پذیرد و از راست گریزان است. گاهی جامعه ربودن مال غیر را می پذیرد و دوری از مال و فقر را نمی پذیرد.

وی ادامه داد: پس فرهنگ از اقتصاد مهم تر و عزم ملی بر فرهنگ مقدم است و به آن بها می دهد. ما دارای فرهنگ غنی هستیم بنابراین همه باید یکپارچه شده و بپذیریم که فرهنگ دینی، به این معنی است که انسان بداند و بفهمد که چه کند. فرهنگی که بداند و بفهمد که بیکاری و دوری از کار و کوشش برای او مذمت است.

اولویت‌های فرهنگی سال 93

حجت‌الاسلام طباطبایی به اولویت‌های فرهنگی در سال جاری اشاره کرد و افزود: مهم ترین مسئله ای که فعلا باید در کشور مدنظر قرار گیرد، امر اشتغال و آمادگی برای کار، ازدواج و فرهنگ ساده زیستی است. متاسفانه بیشتر مردم چنان خود را به سلسله ای از امکانات غیرضروری مبتلا کرده اند که وجود آنها را ضروری می‌دانند.

وی اضافه کرد: تصور کنید در دو کیلومتر راه، چندین ماشین شخصی تک سرنشین هست! آیا این کار آنقدر ضروری است که باید به خاطر آن میزان زیادی گاز یا بنزین مصرف شود و اعصاب خود مردم خراب شود؟ متاسفانه فرهنگ جامعه این گونه شده و همه هم می دانند که اذیت می شوند اما به این اذیت تن در می دهند.

این استاد اخلاق گفت: ما مردم را برای استفاده از این وسایل منع نمی کنیم و نمی گوییم افتخار نیست. انشاء الله که همیشه داشته باشند؛ ولی آیا استفاده از گوشی های گران قیمت موبایل آنقدر ضرورت دارد؟ آیا بین بهره بردن از یک گوشی تا گوشی دیگر تا این میزان تفاوت هست؟ آیا اینقدر بین بهره بردن ما از ماشین قیمت پایین تر و بالاتر تفاوت است؟ آیا نمی توان از وسیله های نقلیه عمومی استفاده کرد؟

حجت‌الاسلام طباطبایی با بیان اینکه امروز مردم باید تا می توانند به یکدیگر کمک کنند و سبک زندگی شان باید به شکل اسلامی و دینی برگردد اظهار کرد: ما نمی خواهیم فرهنگ سازی کنیم بلکه باید فرهنگ دینی خود را احیا کنیم و در این راه باید تمامی اقشار جامعه چه حوزویان و چه دولتیان وارد صحنه شوند. وقتی می گوییم عزم ملی یعنی بی سواد، دانشگاهی، حوزوی؛ همه باید وارد شوند.

 

کد N378755

وبگردی