آفتاب
تحولات شرق آسیا/

پیشنهاد کره شمالی برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره/ کشته و زخمی شدن 21 نفر در جریان سقوط بالگرد ویتنامی

پیشنهاد کره شمالی برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره/ کشته و زخمی شدن 21 نفر در جریان سقوط بالگرد ویتنامی

پیشنهاد چهار بندی کره شمالی برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره و کشته و زخمی شدن 21 نفر در جریان سقوط بالگرد ویتنامی در هانوی از جمله تحولات شرق آسیا به شمار می رود.

شبه جزیره کره

خبرگزاری رسمی کره شمالی با اشاره به پیشنهاد چهار بندی این کشور در راستای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره گزارش داد که پیونگ یانگ خواستار پایان تقابل در شبه جزیره کره و بهبود روابط میان سئول و پیونگ یانگ است.

پیونگ یانگ صمن نامساعد خواندن اوضاع شبه جزیره کره بر لزوم پایان دادن به تنش از سوی طرفین درگیر در تنش ها و حرکت در مسیر صلح تاکید کرد.

ژاپن

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به اظهارات رئیس جمهوری چین در مراسم هفتاد و هفتمین سالروز آغاز جنگ چین با ژاپن و حادثه پل مارکوپولو در سال 1937 میلادی و انتقاد شی جینپینگ از مردمی پرداخت که تاریخ تعرض و تهاجم را زیبا جلوه داده و کشته شدن دهها هزار نفر در جنگ و حوادث تاریخی را انکار می کنند.

اظهارات شی جینپینگ همزمان با افزایش تنش های ارضی پکن و توکیو درباره مالکیت جزایر غیرمسکونی در دریای چین شرقی و ابراز نگرانی پکن به تفسیر مجدد قانون اساسی صلح‌ طلب ژاپن برای کاهش محدودیت‌ ها در زمینه فعالیت‌ های نظامی‌ اش است.

جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در دریای چین شرقی در اختیار ژاپن است. این جزایر را ژاپنی ها سنکائو و چینی ها دیائویو می نامند. تنش های ارضی در شرق آسیا میان چین، کره جنوبی و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسید.

از زمان بالا گرفتن تنش های ارضی، معترضین چینی و ژاپنی با برگزاری تظاهرات اعتراض خود را بر سر ادعای مالکیت این جزایر اعلام کرده اند.

ویتنام

ژنرال "وو وان توآن" معاون فرمانده ارتش ویتنام همچنین از کشته شدن 16 نفر و زخمی شدن پنج فرد دیگر در جریان سقوط یک بالگرد نظامی ویتنامی در جریان پرواز تمرینی در هانوی پرده برداشت.

این بالگرد که از نوع M-171 بود حامل 21 نفر بود و  پیش از سقوط دچار نقص فنی شده بود.

کد N378712

وبگردی